Langs de Donau aan de Slowaakse naar het zuidoosten en dan de grens over naar Hongarije

Slowakije, komaron

Fietsen door Slowakije is natuurlijk niet zoals bij ons of van Passau tot Wenen: soms onberijdbaar, soms perfect, langs gewone wegen (achteruitkijkspiegel!)... Het evolueert naarmate ik oost- en zuidwaarts ga, minder fietscomfort. Vandaag dus het achtste land Hongarije met weer een andere sfeer en verleden. Morgen fiets ik Boedapest binnen.

Anne en ik hebben dit voorjaar (ook tijdens een fietstocht) Boedapest grondig bezocht. Deze keer is het dus een mooie beklijvende passage geweest.

114 km vlak maar wel met delen moeilijk fietsen

Foto's met commentaar in bijlage

mail: paul.coolen@telenet.be

Mooie foto's weer Paul! Het zijn de dingen die me opvielen onderweg, Anne, het leven zoals het hier is.

Anne 2019-08-26 21:37:33

Dag Paul, als de dienstregeling van de bus is, zoals het bushokje eruit ziet, dan zal het het busje er zo nog niet aankomen. Denk ik. Wij genieten nog steeds van die mooie foto's. Geniet jij maar van je mooie fietsreis. Een levensles:" Het leven is wat je vandaag viert " Laat je pedalen maar gaan en hou het veilig. Groetjes Dag Jos, bedankt voor de reactie! Voor mij is dit inderdaad een vieren van het leven elke dag. Pedalen draaien goed en het is zeker voldoende veilig hoewel voorzichtig zijn altijd goed is.

Moons jos 2019-08-27 07:29:44

En nu wel op weg naar Boeda en Pest, Paul: vanop de citadelheuvel (pittige klim) heb je een schitterende uitkijk (Unesco Werelderfgoed) op de Donau en het Parlement. Een beetje geschiedenis over de Romeinen: keizer Trajanus zou zelfs het huidige Roemenië nog gaan veroveren waardoor het Romeinse Rijk op zijn grootst was. Roemenië werd toen Dacia genoemd (denk aan het automerk). De volgende grote tentoonstelling in het Gallo-Romeins Museum zal aan dit gebied gewijd zijn. We reizen om te leren... Succes verder, Paul! Roger en Jeannine, bedankt voor deze erg nuttige informatie! Ik ben onderweg in Slowakije een oude Romeinse vestiging tegengekomen (verslag gisteren). Anne en ik zijn in het voorjaar inderdaad de heuvels van Buda op gefietst met al zijn monumenten en mooi zicht op Pest, groeten! Paul

Roger Quetin 2019-08-27 11:40:55

Indrukwekkende reis en mooie blog. Ik kijk al uit naar de volgende verslagen. Geniet nog verder van het vervolg van je tocht Dag Paul, deze blog Pindat leent zich goed voor dergelijke reisverhalen, beter dan mijn vorige (blogspot). Fijn dat jullie zo wat kunnen meereizen, groeten! Paul

Paul Vandermaesen 2019-08-27 12:28:15

Mooie en heldere foto's Paul. Met welk toestel fotografeer je? Dag Willy, met een gewone degelijk smartphone: Samsung S8+. Af en toe gebruik ik de panoramafunctie waardoor het beeld meer indruk maakt. Morgen verder naar het Zuiden richting Kroatie-Sevrië maar dat is nog ongeveer 3 dagen fietsen, groeten! Paul

Willy Schepers 2019-08-27 13:00:32

Die kathedraal op de laatste foto, die heb ik bezocht, denk ik. Ligt op de Donauroute op korte afstand van Boedapest. Ik ben die gewoon gepasseerd, Liesbet, ze ligt vanuit Slovakije bekeken net over de grens (metalen brug) links in Hongarije.