Naar de prachtige stad Praag en verder door Tsjechië

Tsjechië, Praag

Het had vannacht uren geregend maar de weergoden waren me weer gunstig gezind, 's morgens vertrokken met droog aangenaam fietsweer. Ik fietste langs heuvels en dalen zoals de laatste dagen.

Grappige anekdote: een fietsster uit Denemarken was ook tot hier geraakt via Dresden maar was géén bergen tegengekomen terwijl ik zo gezwoegd had door de grensstreek. Nu bleek dat je langs de Elbe van Berlijn via Dresden tot Praag kon fietsen op de rivieroever, dus volledig vlak. Damned! Niet geklaagd, de benen zijn er sterker door geworden ;-) . Een voor/nadeel van onvoorbereid reizen.

Vandaag dus ook de prachtige stad Praag bezocht, ongeschonden door WO II in al zijn rijkelijke historische pracht. Verder nog 35 km ZO doorgefietst richting Wenen, nog 3 fietsdagen ver. De foto's met uitleg zeggen meer.

90 km en dat was genoeg voor vandaag! Totaal 833 km.

Vraagje voor de volgers: als jullie een reactie posten tracht ik steeds te antwoorden. Is dit zichtbaar voor jullie? Krijgen jullie een mailbericht?

Goed zo... ook genieten van n mooie stad....🧡

Kristien 2019-08-21 22:09:17

Veel plezier in de prachtige stad Praag. P.S. Ik kan je antwoord lezen op je blog, maar ontvang geen mail. Geniet ervan ginds ver weg. Groeten uit Heusden-Zolder, waar de zon de volgende dagen hard gaat schijnen...

Gerlinde 2019-08-21 22:30:18

Is inderdaad een prachtige stad!

Paul-op-weg 2019-08-21 23:07:53

Bedankt voor de reactie, Gerlinde, nu weet ik hoe het zit met de posts.

Paul-op-weg 2019-08-21 23:08:27

Het moeten niet altijd oudheden gebouwen of landschappen zijn , een mooi jong meisje is ook leuk om te zien ,ik denk dan aan mijn eigen jongen jaren en alles wat voorbij is . Geniet van al het mooie op je weg !

H.els 2019-08-21 23:59:50

Ik kopieer even een mooi stukje dat ik net ergens op Facebook tegenkwam... Misschien ken je het al ... maar ik vond het zo sprekend dat ik het niet kon laten... Tot morgen Paul ! (En ja ik krijg je antwoordjes... en een mailtje) HULDE We fietsten. Aan mijn linkerkant, de zee. Aan mijn rechterkant, de duinen. Ik reed achter een sierlijke vrouw. Het ging licht naar ­beneden. Ik reed voor een sierlijke vrouw. Mijn ketting snorde tevreden. Bij elk bultje of putje in het wegdek piepte mijn zadel gemoedelijk. Nu weer wat omhoog, makkelijk, met de snelheid die we nog hadden van het dalen. We fietsten op rente. Links was de zee wild, uit enthousiasme, niet uit humeurigheid. Alsof ze tegen ons op wou springen. Boven ons achtervolgden de wolken mekaar. De vrouw voor me riep iets dat ik niet kon verstaan, ik lachte toch. Mensen gingen galant opzij voor ons. Ze hadden prachtige honden. Zoals je plots bij een vriend opeens weer helemaal snapt wat hem zo’n goede vriend maakt. Zoals je plots bij de vrouw van je leven verwonderd weer opmerkt waarom je zoveel van haar houdt. Zo begreep ik ineens weer wat voor mirakel de fiets was. Je duwt je eigen evenwicht voort. Met minder moeite dan wandelen vraagt, ga je vier keer zo snel. En ondertussen zit je gewoon, je bent de keizer van je ­eigen verplaatsing. Een staatsiekoets zonder paardenstront is het. Ik dankte in gedachten het genie dat de fiets uitvond. Toen liet ik alle gedachten los voor een nieuwe afdaling. (mijn column van dit weekend in de Standaard)

Simone 2019-08-22 03:25:13

Even wakker en thuis! Ik geniet lieve Paul! Je mama

Mama 2019-08-22 05:08:04

Super mooie tekst, Simone, die de beste momenten tijdens het fietsen prachtig weer geeft. Dan verloopt alles in een flow door de weldadigheid van de omgeving. Bedankt, Paul.

Paul-op-weg 2019-08-22 06:09:27

Goed dat je weer thuis bent en hersteld, moeder, nu rustig aan weer opbouwen, lieve groeten, Paul

Paul-op-weg 2019-08-22 06:10:27

Het meisje zal me ook wel getroffen hebben door haar jeugdige schoonheid en niet alleen door de selfiemaneuvers ;-)

Paul-op-weg 2019-08-22 06:11:52

Zelfs in Dubrovnik. Dank zij de G4 en de wifi.De gevolgen op onze cellen zullen zich later openbaren. Fiets veilig Paul. Dag Julien en Greetje en reisgezellen, alles veilig hier. G4 gebruik ik nu dus wel handig en ik voel voorlopig allen mijn spieren ;-) . Hopelijk hebben jullie ook een deugddoend verblijf in Dubrovnik en omstreken! Groetjes! Paul

Julen.maebe. Ik kan alles lezen en ontvang de meldingen. Z 2019-08-22 07:21:03

Lieve Paul, Weer een super gezellig verslag. Ik ervaar het als een luxe dat ik je kan volgen .....tot straks! Je mama