Van Don Bosco tot Greccio en Greccio tot Lugnola

Italië, Contigliano

Ik heb 2 reisdagen in 1 verslag gegoten omdat Pindat slechts 1 verslag per dag aanvaardt.

ZONDAG
Vanuit het trekkers-hotel Don Bosco door het gebergte met prachtige vergezichten.

Het dorpje Labro gelegen op een bergtop was echt de moeite.

Verder stappen naar een echte Franciscus- bestemming: het sanctuario de Greccio waar hij regelmatig verbleef in de 13de eeuw. Ik heb mij wel moeten haasten want het sloot om 19u. Als beloning heb ik heel het sanctuario alleen kunnen bezoeken: de originele gebedsplaatsen, het houten dormitorio... Een intense beleving om dit zo rustig te kunnen bezoeken, letterlijk in zijn voetsporen.

De avond viel en ik had nog geen slaapplaats. Eerst eten, drinken, gsm opladen , toilet... en dan beginnen bellen. De 4de telefoon was prijs maar... nog 3
km bijkomend wandelen (met koplamp). Nog enkele mooie nachtfoto's kunnen maken.

Heel vriendelijke ontvangst in B&B Il Tau. Oef!

MAANDAG

's Morgens bij mijn vertrek voelde ik dat mijn linkervoet niet helemaal ok was. Ik moest voorzichter wandelen. Daarbij kwam nog dat ik mijn hoedje gisteren vergeten was in het Sanctuario met alweer 5 km wandelen erbij.

In principe had ik een redelijk zware bergwandeling voorzien met 2 cols van 1100m maar dat was nu niet mogelijk.

Uiteindelijk ben ik maar vertrokken voor de eerste bergwandeling stap voor stap en het lukte mij om Configni te bereiken. De B&B in Lugnola was nog eens 8 km verder en twee toffe Italiaanse mannen hebben me voor de deur afgezet. Het eerste autoritje van de tocht.

Ik zit nu op 4 wandeldagen van Rome maar ga morgen bekijken wat er nog mogelijk is. Ik heb al 14 fantastische wandeldagen achter de rug.

Onderaan wat sfeerbeeldenvan onderweg

Fijn uw verhaal te kunnen volgen

Yvette Zeelmaekers. 2022-09-05 19:38:43

Mooie wandelroute! Nog veel moed! Fijn zo te kunnen volgen met verslag erbij! Groetjes uit België🤗🤗🤗

Melina Paschalidis 2022-09-05 20:05:14

Paul, heb je echt die 5 km extra gewandeld om je hoedje terug te gaan halen? Dan is ‘ chapeau’ hier echt wel op zijn plaats! Het gebed van Franciscus dat je enkele dagen geleden gedeeld hebt vind ik zéér inspirerend. Wat een genade als je vanuit die gezindheid dagelijks je stukje weg kan afleggen! En terwijl jij stappend en mijmerend en genietend door de dagen stapt, en ons laat mee genieten van dat alles, doe ik hier thuis ‘gewoontjes ‘ verder. En ja, daar geniet ik van. Alle goeds met je linkervoet gewenst!

Mieke 2022-09-05 20:27:09

En................je bent voorzichtig , ik zie daar een mondmasker uit je rugzak piepen terwijl je op de grond ligt. Proficiat

Willy Schepers 2022-09-05 21:18:19

Paul ik ben vol bewondering .ALLEEN STAPPEN en TOCH VOLHOUDEN. gelukkig mooie natuur en dorpjes en hulp van lieve mensen dat doet je GELUKKIG worden en pij vergeten.veel moed maar 4 nog raymond.

Raymond remans 2022-09-05 21:34:01

Het blijven beklijvende verslagen, Paul. Ook wij waren tijdens onze wandeling in 2006 in het sanctuario in Greccio. Ter aanvulling: het is in Greccio dat de broeders voor Franciscus er voor de eerste maal een Kerststal maakten, een gebruik dat ons nu nog altijd heilig is.

Willy Van Aelst 2022-09-05 22:50:13

Dat vroeg ik me ook af … begrijp ik het goed ? Dat je 5km extra gestapt hebt om dat hoedje weer op te halen ? Lieve hemel !!! Paul ! Draag zorg voor je voet ! Nog 4 dagen te “gaan” Toi toi vanuit Koerslehem. Simone

Simone 2022-09-06 02:02:55

Wat kan ik genieten van je reis,lieve zoon! Mieke ,we doen het samen! Je mama💖🌻

Thérèse Colemont 2022-09-06 04:03:35

Echt "chapeau" Paul hoe je het doet !!! Doe rustig aan met je voet ..... Kijk uit naar je volgende verhaal en foto's.

Rosa Claes 2022-09-06 09:34:35

Je moet je daar wel voelen als een ´tijdreiziger´! Enkele honderden jaren terug in de tijd. Niet te geloven dat er in die desolate streken nog mensen wonen in huizen met comfort als te zien is in ons´openlucht museum Bokrijk´! Doe t alleszins rustig aan met je gekwetste voet en vooral, ´luisteren naar je lichaam´. Succes...

Jef Broux 2022-09-06 10:35:43

Ik volg je reisverslag elke dag. Het centrum van Italië, weg van de beide kusten is prachtig !!!!