Rondje Charleroi

België, Charleroi

Vandaag een verkenning rondom en in Charleroi. Mijnmuseum, bosgebieden, terrils en Waalse folklore gaven een positieve noot.

Marcinelle werd geteisterd door de mijnramp en Dutroux. Beelden zeggen meer dan woorden.

Vroeg aangekomen in Charleroi. Tijd voor een wasje en stadsbezichtiging. Een rustige dag (20 km) Totaal 140. Slaapplaatsen vinden rond Charleroi is niet evident. Morgen een lange dagtocht oostwaarts.

Zoals jullie weten staat deze tocht in het teken van Toekomst Telt VZW, een onafhankelijke en apolitieke burgerbeweging in Heusden-Zolder. Onze basis zijn de 17 SDG's of duurzame doelstellingen van de VN. Vandaag komt de SDG 5 aan bod: gendergelijkheid. Alle info op www.toekomsttelt.be

We merken aan je reisverslag dat je aan het genieten bent. Zoals steeds ga je ervoor letterlijk en figuurlijk 😁

Carlos Ceulemans 2023-08-26 21:50:15

Mooie reportage Paul. 't Is wel telkens weer 'n beetje "balen" als ik die geweldige stations in het Zuiden van ons land bekijk. De prachtige stations in Charleroi, Bergen om nog te zwijgen van Luik terwijl we hier in de provinciehoofdstad Limburg, waar het openbaar vervoer al jaren achterop boert, het in Hasselt nog niet eens geregeld krijgen om 'n fatsoenlijke roltrap in 't station geplaatst te krijgen. Dan spreek ik nog niet over een fatsoenlijk modern stationsgebouw....! Hoe dan ook, we proberen positief te blijven en hopen (samen met u) dat de hemelsluizen toch voor 't grootste gedeelte van de dag gesloten zullen blijven want wandelen met de zon gaat nu eenmaal vlotter dan in de regen. ;-)

Jef Broux 2023-08-26 23:55:57

Zo een mooie en rijke geschiedenis over de taalgrens ....zou het niet fijner zijn om je buren beter te leren kennen i.p.v..........de eeuwige discussie .... .Dank je wel Paul om ons te laten van de mooie foto's en zo leren we nog wat bij.

ritavanhove239@gmail.com 2023-08-27 01:24:45

Een fijne wandeldag, Paul!

Gerlinde 2023-08-27 09:55:48

Een schitterend idee , Paul, om mij weer mee te laten genieten van je wandeltochten en nu in ons eigen landje. Het is een combinatie van geschiedenis en aardrijkskunde en sociale bewogenheid gestoffeerd met werkelijk prachtige foto’s! Zowel vergezichten als details, maar telkens pareltjes om te bekijken! Ik geniet thuis in de zetel van je wedervaren terwijl jij stapt en stapt en stapt ….. veel energie en plezier gewenst!

Mieke Vanhooymissen 2023-08-27 10:17:08

Prachtige beelden, blijf doorgaan, goed bezig.

Philtjens Roger 2023-08-27 10:27:45

Beste vrienden, ik kan jullie allen niet persoonlijk antwoorden maar wees gerust dat ik alles nauwgezet lees! Bedankt!

Paul-op-weg 2023-08-27 11:53:57

Weer mooie beelden Paul, hartelijk dank en hopelijk een dag met zon

Willy Schepers 2023-08-27 14:17:40

Mij treft uw foto 'Stukjes kool rapen op de terril. Armoede troef.' Tijdens Wereldoorlog II, 80 jaren terug, gebeurde dit ook op onze terrils in Limburg... Armoede was overal aanwezig. Vandaag is echter het verschil tussen de regio's van het Waalse en het Limburgse steenkoolbekken immens... Spijtig.

Ward C 2023-08-27 17:11:42

Het waren ook de beelden van de totaal verlaten, niet gerestaureerde mijnen in Wallonië die in het nieuws kwamen in de Dutroux die mij stimuleerden om onze Limburgse mijnen een nieuwe bestemming te geven.

Sonja Claes 2023-08-28 08:45:08

Wij wisten in 1946-47in Wijgmaal(Brabant) niet wat een "Mijnterril" was. Wij waren niet arm, maar rijk was een ongekend begrip. Wij gingen aan de rand van de Remise in Kessel Lo restkolen rapen van de plaats waar de spoorwegmachinisten hun "tender" leegmaakten en hun asse losten. Dat gemengd met een beetje slam hield onze Leuvense stoof warm genoeg om peren te stoven in de oven. De Kolenboer woonde tegenover ons in de straat maar die kolen konden we niet betalen toen. Dus duimen voor DSG7. JM