Van Vukovar (Kroatië) naar Servië met een zeer spontane hartelijke bevolking

Kroatië, Ilok

De regio Vukovar (Kroatië) grijpt je bij de keel. De oorlog verwoeste veel levens en huizen en veroorzaakte een scheiding tussen bevolkingsgroepen. De jongere generatie wil verder en er niet te veel meer over praten.

De grens over naar Servië met wat ingebakken vooroordelen maar ik was zéér verrast door de enthousiaste reacties en traktaties (en meer: zie foto's) dat ik blij ben ook deze kant van de Balkan te kunnen bezoeken. Teveel om te vertellen, de beelden en tekst zeggen genoeg.

Vandaag iet "rustiger" wegens de vele ontmoetingen: 96 km

Amaai Paul je ziet toch wat met de fiets, eigenlijk ontmoet je de echte plaatselijke bevolking zoals je ze nooit zal zien in de toeristische gebieden. Op naar het volgende en hou de moed erin. Inderdaad, Rosa, op deze wijze sta je dicht bij de "gewone" realteit die dikwijls bijzonder interessant is.

Rosa Claes 2019-08-31 21:45:59

Dat de regio Vukovar je naar de keel grijpt, breng je goed over ! En dan die hartelijke ontmoetingen, kerken, een wijnfeest... de contrasten zijn zo frappant... het leven zoals het is. Er stil van worden, blij van worden... opnieuw dank voor je foto's en uitleg, Paul, onze fietsende reporter, als het ware... Het is zoals ik het beleef, Chris, hier en nu. Dat is het mooie aan deze wijze van reizen. Het vergt inzet maar is dan wel de moeite waard.

Chris 2019-08-31 21:54:35

Mooie foto's weer Paul. Geniet ervan! Bedankt, Anne, vandaag een lange dag door Servië.

Anne 2019-08-31 23:35:47

“Het uitroeien van één vooroordeel is meer waard dan ’t bedenken van tien nieuwe stelsels.“ (zei Multatuli)... Zo zie je maar weer .... WoW ! Wat een fantastische belevenissen... en zo prachtig verwoord en gedocumenteerd, dat ik helemaal mee in de ban geraak... Merciekes Paul ! Mooie tekst, Simone, van Multatuli. Vooroordelen creëren afstand en foute communicatie. Ik tracht echt van mij opne te stellen voor het Servisch volk wiens leiders een zware impact hebben gehad op de regio. Het was hartverwarmend.

Simone Beerten 2019-09-01 02:14:18

Beste Paul, Tussen de lijnen van je rijk met foto’s gekleurde reisverslagen, lees ik dat je telkens opleeft van warme ontmoetingen, waarvan je voor je zelf toelaat te genieten en vooral tijd voor neemt...Ze vormen duidelijk rustpunten in je reisavontuur, een gratuit opladen van je mentale batterij in je alleen-onderweg-zijn. Paul, trap onvervaard verder door de vele wisselende verrassende landschappen, door tij en ontij, met je fiets als onmisbaar reismaatje en - middel! Vele groeten Dag Germaine, heel mooi beschreven! Het onderweg zijn is boeiend en leerrijk maar de sociale contacten zijn energetiserend want ze zijn meestal goed als mijn houding open en niet vooringenomen is zoals nu in Servië, openbarend! Mijn vriend laat me niet in de steek: geen problemen, bolt als een trein én de benen zijn goed. Of ik Istanboel ga halen is niet zeker maar zoals ze zeggen "Onderweg zijn is het doel, niet de eindbestemming", groetjes, Paul

Germaine 2019-09-01 08:24:22

goededag/ dobar dan paul "versteld van de hartelijkheid" ,zo zijn de meeste mensen daar. er voor openstaan en geen vooroordelen hebben dan lukt dat prima. ook tof dat je het " plaatselijke" ervaren hebt: de eenvoudige mensen,het geloof,de hartelijkheid,de folklore,het delen.. enz. in mijn hart heeft de balkan een speciale plaatsje en inderdaad jou foto's zeggen genoeg. bedankt en nog een goede reis (hvala i jos jedan dobar put) Dag Valentina, bedankt voor de reactie. De Balkan moet je inderdaad leren kennen en als je de moeite neemt leer je de warme volksaard waarderen. groetjes, Paul