Via Saksenhausen (concentratiekamp) naar freistadt Berlin

Duitsland, Oranienburg

Een lange tocht door de groene bosrand ten Noorden van Berlijn met idyllische kanalen en prachtige fietspaden om dan in de gruwel van concentratiekamp Saksenhausen terecht te komen. De foto's spreken voor zich met telkens een kleine begeleidende tekst.

Dan richting Berlijn langs een eindeloze drukke drukke weg. De stad geeft een libertijnse, ontspannen, laissez faire laissez aller gevoel, wat rommelig maar gezellig. Iedereen doet zijn ding waardoor parken er soms wat verwaarloosd bij liggen. Berlijn heeft door de oorlog grote open ruimtes waar de bevolking bezit van genomen heeft. Top of the bill is het park op de oude landingsbanen van Tempelhof, een onmetelijke ruimte waar duizenden mensen zich ontspannen met BBQ's, feestjes, fietsen, windsurfen... Je kan er vrij in en uit, het doet wat denken aan Christiania (Kopenhagen) in het groot. Berlijn, een creatieve vrijmoedige stad!

Na 123 km uiteindelijk een goede slaapplaats gevonden in het Zuiden van Berlijn, oef!

(bij deze mail met reisverslag, was ik vergeten)

Goedemorgen Paul. Wat nieuws uit H-Z, vandaag de laatste dag met regen. Vanaf morgen kunnen wij weer van het zonnetje genieten. Morgen ga ik zelf een fietstocht maken, maar niet zo ver als die van u "41km". Vertrek en aankomst aan de Spaenjerd in Kessenich. De begrafenis van de brandweerlieden van H-Z is massaal bijgewoond en was een heel emotionele beleving. Geniet vanavond maar eens van een goed wijntje, dan morgenvroeg de benen insmeren en de volgende etappe aanvangen. Een veilige trip. Groetjes

Moons jos 2019-08-18 09:35:39

Bedankt, Jos, voor de reactie en nieuws! Ik zit nu ten Zuiden van Berlijn richting Dresden te fietsen. Beetje regen deze morgen, uurtje gewacht en nu prima bewolkt fietsweer, groetjes! Paul

Paul-op-weg 2019-08-18 13:03:52

Ik ben verast wat een km jij kan maken,chapeau.ik wens U verder nog een mooie tocht.ik ga dinsdag een tocht maken van 140 km naar roerberg.en daags erna terug zal ook een zware tocht worden.tot wederhoren👍👍👍👍

Fons caubergs 2019-08-18 16:59:47

Dat is mijn normaal ritme, Fons, in niet bergachtige streken, 100 km per dag maar daar neem ik dan mijn tijd voor waardoor het echte gemiddelde incl. rust rond de 12 km/uur ligt. Ik fiets meestal 14 - 20 km/uur met een geladen fiets. Nu jij doet ook anders ook wel grote afstanden!

Paul-op-weg 2019-08-18 20:54:11

Goede morgen Paul, Amai dat gaat vooruit! Hopelijk kan je ook nog wat genieten van al het moois onderweg. Ik was 3 jaar geleden ook in Saksenhausen. Dat bezoek heeft een diepe, diepe indruk bij mij nagelaten. Ik wens je verder nog een fijne tocht.

Linda Graulus 2019-08-19 07:26:37

Dag Linda, ik zit inderdaad veel op de fietst maar dat is eigenlijk een soort podium om de omgeving te beleven, bedankt voor je reactie! Paul