Boodschap Franciscus, mijn motivatie, Italianen

Italië, Precetto

Boodschap Franciscus

Onderweg ontmoette ik Guy, een minzame Fransman uit Lyon. Hij had een tekst bij van Franciscus die hij elke morgen meditatief las alvorens zijn wandeltocht te starten. In bijlage een foto van de Franse tekst. Misschien moet je hier en daar een woord opzoeken maar het loont de moeite.

Mijn motivatie?

Alleen reizen/wandelen doet geen pijn. Ik voel me nooit eenzaam en ben continu vanuit die stilte een observator van mens en wereld. Dat is bijzonder boeiend. Verder is langdurig stappen door de natuur en de stadjes zeer aangenaam (soms ook erg zwaar) en inspirerend.

Het spirituele van Franciscus boeit me erg en werkt verdiepend. Voor mij wordt het leven afgerond met de dood en laten we onze sporen na maar we kunnen het hier en nu zinvol maken. Wij dragen daarbij in ons gedrag een zware verantwoordelijkheid voor de toekomst. Hier schreef ik al een openhartige tekst over.

Volledige afstandsname van het dagelijks leven kan ook zinvol zijn.

Ik ben trouwens mijn vrouw Anne (met wie ik al meer dan 40j lief en leed deel) heel dankbaar dat ik deze kans krijg.

Italianen

Ik ben er natuurlijk talloze tegen gekomen onderweg, behulpzaam en vriendelijk maar toch op afstand. Ik spreek een beetje koeter- Italiaans en versta de eenvoudige taal redelijk maar maak weinig contact.

Tot nu toe heeft nog geen enkele Italiaan me gevraagd waar ik naar toe ging, ook niet in het Italiaans: Dove vai? Ik heb op 12 dagen tijd 4 (vier) gesprekken gehad: 2x Nederlanders (fietsers en een wandelaar), koppel Nieuw-Zeelanders (hotel) en Guy (Fransman).

Bijna niemand spreekt Engels (tenzij in sommige hotels). Dat kan een reden zijn. Ik vermoed ook dat ze vooral in eigen land reizen. Reden van afstand kan natuurlijk ook mijn ruig uiterlijk zijn 😉. Ik vind maar geen "Barbieri" voor een frisse scheerbeurt. 🙄

Dit is natuurlijk maar 1 aspect want over Italianen en Italië valt heel veel moois te vertellen.

Grappig is dat ik al meermaals aangesproken werd door "Ave", een Latijns/Romeins restant.

Inspirerend! Vriendin van je lieve moeder!

Chris 2022-09-03 09:45:42

Mooie en diepe overpeinzingen Paul. Alleen wandelen heeft een zen effect. Ave !

Mariette Govaerts 2022-09-03 10:08:02

Mooi, Paul. Zo regelmatig geconfronteerd worden met "het eind"... van een dagtocht, een reis en uiteindelijk een leven. En toch leeft er na dat "einde" de herinnering, de mooie en de moeilijke momenten. En allemaal zijn ze even waardevol. Dank om ons mee te voeren langs berg en dal, ons laten dromen en mee kijken. Nog mooie stap-, denk- en andere dagen gewenst.

Danny en Mieke 2022-09-03 10:16:39

Hey Paul, de natuur geeft echt diep gevoel!💚 Doordat jij over Franciscus praat en geniet , denk ik veel aan onze Papa : 4 oktober!🧡🧡🧡🧡🧡🧡 Ook dé dag van Franciscus!🧡🧡🧡🧡🧡

Kristien Coolen 2022-09-03 10:23:44

Soms ween ik ….de genegenheid die ik mag ervaren! Je mama💖

Thérèse Colemont 2022-09-03 14:09:06

Mooie tekst Paul. We zouden ons inderdaad de bekende spreuk : "moeder waarom leven wij" eens vaker moeten stellen i.p.v. te blijven meegaan in de "ratrace", die ons bijna dagelijks opgedrongen wordt om er toch maar bij te horen....!

Jef Broux 2022-09-03 16:51:36

Een knap verslag! 🚴🌻💖

Thérèse Colemont 2022-09-03 20:22:45

Ik heb juist het gebed opnieuw gelezen….het geeft vrede,rust! Ik ga verder slapen🚴🌻💖