Van Polen naar Duitlsand naar Polen naar Duitsland: een grensfietsocht met grote verschillen

Duitsland, Eberswalde

Van Gryfino (Polen) tot (Eberswalde) Duitsland, 93 km. Google Maps stuurde me deze ochtend Duitsland binnen en dit bleek zo zijn redenen te hebben: een mooie geasfalteerde fietsroute langs de Oder, fietswegen die je in Polen moeilijk vindt. Ik steek 2x de grens over wat telkens een bruuske overgang is. Toch zijn beide landen de moeite waard met elk een zéér beladen geschiedenis met een getroebleerde relatie als gevolg. Daarbij nog decennia de DDR die de bevolking "vorm" gegeven heeft. Een erg historische route dus langs de huidige Oder-Neisse-grens die Duitsland nog niet zo lang geleden uiteindelijk erkend heeft.

De foto's met bijhorende uitleg spreken voor zich.

(bij deze mail met reisverslag, was ik vergeten)

Geniet van je tocht! Met veel belangstelling kijk ik uit naar uw volgende verslagen. Joris (zengroep)

Joris huysman 2019-08-17 19:23:21

Bedankt voor de mooie foto's Paul. Zo zien wij van op afstand ook iets van het mooie Europa. Morgen is er weer een nieuwe dag vol mooie verrassingen. Groetjes

Moons jos 2019-08-17 20:14:25

Dag Joris, zo'n fietstocht geeft inderdaad een mooi (beperk) beeld van midden Europa, zoals een wandeling door de natuur. Tot later!

Paul-op-weg 2019-08-18 06:24:44

Dag Jos, elke dag heeft inderdaad telkens zijn verrassingen in petto wat net het leuke is aan deze wat onvoorbereide vorm van fietsreizen.

Paul-op-weg 2019-08-18 06:26:02

Wat een onderneming proficiat

Willy Schepers 2019-08-19 10:01:39

Heel mooie foto's Paul, geniet van je volgende rit, hopelijk met prachtig weer. Hier schijnt de zon vandaag na 3 dagen regen. Groetjes Roger.

Philtjens Roger 2019-08-19 11:17:14

Prachtige foto’s! Twee juffen met 10 kindjes 😍 Dat willen ze bij ons ook wel! Die berenkast is geweldig! Met de zegen van de pastor zullen de fietsbanden ok blijven en de fietspaden geasfalteerd. Moge enkel geluk op je weg komen! Alhoewel de kasseiwegjes idyllischer zijn. Geniet ervan!

Marleen 2019-08-19 11:54:37

Bedankt, Willy, het is nochtans simpel, altijd maar rechtdoor ;-) . De benen zijn door al die jaren sterk genoeg geworden.

Paul-op-weg 2019-08-19 15:43:14

Dag Roger, hier nog geen regen gehad behalve 's nachts ;-)

Paul-op-weg 2019-08-19 15:44:03

Dag Marleen, bedankt voor de reacties. Er is veel te beleven, ook de kleine dingen zoals je ziet, groetjes, Paul