Istanboel en eindbeschouwing

Turkije, Fatih

Dag 32, Istanboel, eerste rustdag, reflexiedag.

Zoals geweten, het is niet de bestemming die belangrijk is maar de reis er naar toe.

Ik had niets gepland, behalve eindpunt en vlucht. Geen enkele dag is vooraf vastgelegd, de fietsdag vormde zich naargelang de omstandigheden, de mood en de ontmoetingen. De route is uiteindelijk een kronkelende lijn geworden door het midden van Europa tussen 2 uitersten, Kopenhagen en Istanboel, de zeemeermin en de Aya Sophia, christenen en moslims, de fiets en de auto met daartussen een immens gebied dat een geleidelijke overgang vormde waarbij zelfs de wijzigende taalklanken en ritmes aangaven dat ik de juiste richting op ging.

Elke trip omvatte honderden indrukken en persoonlijke contacten. Maar daarnaast waren er de lange eindeloze stukken waar muziek me wel energie en vreugde gaf maar waarbij mijn gedachten vrijelijk konden stromen over vroeger, nu en later, over mijn vrouw en familie, over de wereld met té grote problemen. De mensen en culturen van de 13 landen waren telkens een prikkel, een spiegel, een uitdaging waardoor eigen standaarden en referenties telkens wijzigen want er is geen één juiste weg of opinie, alles is divers, eindeloos. Meer vragen dan antwoorden dus en zo is het goed.

Grenzen tussen landen en tussen mensen mogen voor mij vervagen, vlaggen wat minder wapperen want wij-zij mag een volmondig wij worden.

Bedankt,

Paul

Ik wil eerder jou bedanken Paul ! Jou volgen was een fantastisch avontuur... je bent een kei !!! Bedankt, Simone, volgende week zien we elkaar weer.

Simone Beerten 2019-09-14 19:23:09

Een dikke proficiat Paul!Dit moet een voldaan gevoel geven. En nu nog lang nagenieten. Inderdaad, Joris, maar toch ook wat weemoed. Het leek zo eindeloos maar is het uiteindelijk toch niet.

Joris (zen) 2019-09-14 19:30:48

Proficiat Paul wij zijn in stilte met je mee gereisd en hebben genoten van jou avontuur . Een goede reis terug Paul. Georgette & Willy Dag Georgette en Willy, fijn dat we dit hebben kunnen delen. Morgen late namiddag weer thuis.

Georgette 2019-09-14 19:40:27

Proficiat Paul, hebben elke dag genoten van uw mooie verslagen en foto's Grtj Yvette Bedankt, Yvette, dit is dan een beetje samen reizen

Yvette 2019-09-14 20:19:52

Proficiat paul,ik fiets zoveel maar zou het nooit aangedurfd hebben,bedankt voor de mooie foto's en reisverslagen,zo hebben we een beetje meegereisd met U.tot maandag!!!👍👍👍👍👏👏👏 Dag Fons, bedankt, we zien elkaar binnenkort weer!

Fons caubergs 2019-09-14 20:24:53

We gaan je mooie reisverslagen missen Paul. Goede vlucht! Bedankt, Anne, nu nog zien goed thuis te geraken met de fiets

Anne 2019-09-14 20:31:57

Het onderweg-zijn is ten einde voor deze indrukwekkende fietsreis. Maar het onderweg- zijn in je leven gaat gewoon door, hoor! Een grootse mini-reis in je eigen grote levensreis.... Goede reis verder, Paul! Inderdaad, Mieke, dit is maar een tussenreisje terwijl wij allen ons complete leven verder lever. Fijn dat je er bij was!

Mieke 2019-09-14 20:41:32

Beste Paul en lieve neef, je reisverslag van vandaag lijkt me uitzonderlijjk goed verwoord en samengevat. Veel van je ontdekkingen, ontmoetingen, emoties kwam goed over in je tekst en foto's. Niet iedereen kan dat... en jij deed dat "terzijde" van je fietsprestatie. Het beleven was alleen voor jou, je zocht dit op... Graag en vanzelfsprekend sluit ik me aan bij je bewonderaars en bedank ik je eveneens. Met een stille wens dat je ervaringen nog meer mensen mogen bereiken, vooral diegenen die in bestuursfuncties zitten, aan het beleid van ons land en Europa deelnemen. We kunnen er nog lang over filosoferen... Tot spoedig. Geniet extra van die laatste uren. Welkom terug in ons Limburg :) Knuffel... Dag Chris, ook bedankt voor de mooie woorden en al je reacties. Het is een spontaan schrijven vanuit een concreet eigen beleven, groetjes! Paul

Chris 2019-09-14 20:43:58

We kijken al uit naar je volgende reis !!! Gr. Rosa Dag Rosa, nu even een ruime reispauze ;-), bedankt voor al je reacties

Rosa Claes 2019-09-14 21:14:59

Proficiat paul Ik heb elke avond genoten van je verslag en je foto's .Voor mij is het of ik stiekem heb meegereist. DANK JE TESEKKURLER PAUL. JE BENT MIJN IDOOL. Dag Akman, fijn dat je zo hebt meegereisd met daarbij ook een belangrijk stuk door Turkije, bedankt.

Akman yasar 2019-09-14 23:04:56

Een mooie samenvatting. Positief, met open geest en hoopvol. We kunnen hiervan allemaal veel leren. Dank je wel. Patrick Bedankt, Patrick, zo kunnen we elkaar inspireren.

Patrick Lemmens 2019-09-15 10:16:33

Hello Paul, it was nice to meet you in Eberswalde, Germany to our youth service at Yahmans hostel. I enjoyed your pictures. God bless you! Ruben