Door het vriendelijke platte-land van Hongarije én halfweg!

Hongarije, Fajsz

Een vroege start uit het "pension" zonder ontbijt, enkel slapen: de Donau laat mij gaan. Hongaren zijn spontane mensen, weinigen spreken Duits, Engels.. maar als ze maar iets kunnen doen staan ze klaar om je te helpen. In tegenstelling met sommige voorgaande streken knikken ze, zeggen ze goedendag.

Ik fiets nu door het rustige wat verlaten en hete binnenland, pauze in een lokaal café waar de tijd lijkt stil te staan met de kans om veel te drinken, wat te eten en online wat bij te werken. Het is op de middag 42° in de zon (op de fiets dus) en een constante matige tegenwind maar de weg is ok en de omgeving mooi. De mensen zijn fijn.

Vele belevenissen in één dag die zich het beste tonen via de foto's en ondertekst.

Ik ben ondertussen halfweg wat de tijd betreft en voel me hier wel best trost op: 16 dagen fietsen en 1725 km in totaal. Yes! Nu, ik ben niet zeker of Istanboel gaat lukken want dat is nog een héél end (km?) en er zijn nog wat berglanden te doorkruisen. Afwachten. In geval van nood is er altijd de trein voor een stukje. We 'll see!

114 km vandaag. Ik zit nu vlak bij de Kroatische en Servische grens.

mail: paul.coolen@telenet.be

Zalig mee dromen na een zomerse Belgische dag, van een verre plek, waar de eenzame fietser kromgebogen over het stuur de wedstrijd wint. Mooi geformuleerd, Gerlinde. Ik lig inderdaad krom gebogen met mijn ellebogen op mijn stuur al dan niet met muziek in de oren, kilometers ver...

Gerlinde 2019-08-29 20:59:04

Halfweg... ja, dat verdient een vreugde-kreet en trots gevoel. Schitterend, Paul ! Goed dat je de tijd neemt om dit te beseffen en deelt. Iedere dag is zo anders. Toch zie ik ook gelijkenissen in diversiteit - begrijpe wie kan ? Je toont ons "een" Europa dat we (ik dan toch) niet zo kennen... heel menselijk, dagelijks, bereikbaar. Dank je wel... En hop, nog even trappen tot in Istanboel... ik volg wel vanuit Hasselt-Brussel-Hasselt, wat een gemak en luxe ! xo Dag Chris, dit is inderdaad Europa, meer dan België en Frankrijk. Je hebt gelijk dat de mensen hier ook wel dicht bij ons staan. Als die taalbarrière er al niet was. Alle anderstalige TV-programma's worden hier in het Hongaars gedubd, ze horen dus niets anders dan hun eigen taal en dat merk je. Zalig bij ons in België en Nederland zijn al dit series in eigen taal. Heel anders zijn landen als India of Oman of Vietnam of Rwanda of... Dan ben je ver van huis. Europa heeft voor mij alle eigenschappen om meer één te worden in zijn diversiteit. Machtig is vb. dat ik overal via mijn GSM internet gebruik aan Belgische prijzen en zo veel meer, fietsgroeten! Paul

Chris C. 2019-08-29 22:42:06

👍 tot vanavond.... 🙂

Chris 2019-08-30 09:28:16

Wat een ferme prestatie Paul. Ook je foto's vind ik erg goed. Volhouden, dan kunnen wij ook nog wat meegenieten. Dag Willy, fijn dat je er weer bij bent. Vandaag heb ik de hitte maar ook nu een onweer met zware regen, maar ik zit gelukkig binnen in een café: veel drinken, wat eten en online. Fietsgroeten!

Willy Schepers 2019-08-30 15:10:21

Dag Paul Zoooo heerlijk om je zelfs zonder fiets te kunnen volgen😀 En telkens als ik lees, hoor ik jou je verhaal vertellen in de bib. Altijd rustig, op een aangename manier. Zo zie ik je ook voor me al fietsend: rustig, rondkijkend, de omgeving in je opnemen, filmen met je ogen, een klapke met de mensen die je ontmoet. Het is al zeer leuk om op deze manier met je mee te fietsen maar ik kijk ook uit naar je verhaal. Misschien nog eens “tot bibs”? Fiets ze ! 🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️ Dag Greta, mooi beschreven. Ik observeer inderdaad constant tenzij ik te veel op het verkeer moet letten zoals vandaag voor een deel. Praten met de mensen is eerder non verbaal, in bijna al deze oostelijke landen kent men alleen zijn eigen taal, o.a. omdat op TV als gedubd is. Misschien inderdaad tot BIBs als de vraag er is en als de reis interessant genoeg is, fietsgroeten! Paul