Een waanzinnige intocht van Istanboel, de moskee Hagia Sophia/Aya Sophia met de fiets de lucht in, het eindpunt

Turkije, Büyükçekmece

Wat later uit het hotel vertrokken na een laatste zwempartij in het zoute zwembad en de Marmarazee. Istanboel kan je niet rustig binnenrijden via een lokale weg, de wegen zijn gewoon mega druk en hier en daar erg gevaarlijk, dus dubbel opletten geblazen. Ik deel dan de trip in stukken op en tracht dan elk deel rustig af te werken. Dat viel echter niet mee wegens zeer heuvelachtig, zware wind tegen en het waanzinnige verkeer. Gelukkig kijkt iedereen goed naar elkaar anders gebeurden hier verschrikkelijk veel accidenten. Ik heb er geen enkel gezien.

En dan na toch weer een tocht van 8u was daar de Bosporus en even later de Hagia Sophia/Aya Sophia die nog net mooi belicht was door het avondlicht en waarvoor ik trots de fiets boven mijn hoofd kon hijsen na 31 dagen non stop fietsen.

Morgen bezoek ik Istanboel (dagverslag volgt nog), zondag terugvlucht

64 ellendige kilometers vandaag, totaal 3.280 km of te wel afgerond 3.300 km (met her en der nog wat ritjes), 31 dagen, 106 km/dag. Volledige fietsdagen waren gem. 110 km/dag

Bedankt iedereen voor al die positieve, inspirerende en aanmoedigende reacties die mij echt op dreef hielpen en mij zo een verbonden gevoel gaven met thuis. Bedankt!

Chapeau Paul! Respect voor hoe je dit weer gedaan hebt, elke dag zoveel km fietsen en vooral hoe je je skills inzet om telkens contact te maken met de mensen die je ontmoet! Nog een fijne dag morgen in Istanboel! Bedankt, Linda, dit is een gevolg van 22 jaren fietsen. Je stelt je open, kijkt naar kansen en dingen gebeuren vanzelf. Fijn dat je er telkens bij was!

Linda 2019-09-13 19:54:31

Proficiat Paul!! Je doel is bereikt. Dat moet toch een heerlijk gevoel geven. Geniet van het mooie Istanbul, de stad waar zo veel culturen samen komen... Ga je nog even oversteken naar Azië? Zou ik doen, dan heb je echt 3300 km op je teller staan.🙂 Maak er nog een mooie dag van morgen. Rust goed uit en kom goed thuis. Warme groeten Magda

Magda Timmers 2019-09-13 20:52:37

Dikke Proficiat Paul voor het bereikte doel, en vooral dat we dit mochten mee volgen, geniet van je einddoel, en van Istanboel ! En voor nog een goede terugvlucht. Hopelijk nog eens een volgende reisverslag naar andere oorden. Bedankt voor de mooie foto's; Dag Rosa, jij hebt bijna écht meegereisd door al je reacties. Fijn dat je er bij was. Morgen nog een dagje Istanboel en dan huiswaarts. Groetjes Rosa

Rosa Claes 2019-09-13 21:27:28

Sterk Paul ! Met veel interesse volgde ik je reisverslagen. Veilige reis terug en tot binnenkort ! Bedankt, Danny,, graag tot binnenkort!

Danny Wendelen 2019-09-13 22:28:03

Die laatste foto... wat een ontroerend moment, een groot moment ! Een buitengewone prestatie die je dag-in-dag-uit met het thuisfront hebt gedeeld. Uniek. Dikke proficiat en dank voor alle verslagen en schitterende foto's. Heeft mijn verwachtingen (als ik die al had na je vorige fietstochten) ver overtroffen. Bedankt, Chris, fijn dat je er weer bij was zoals ook de vorige keren. Ik zal pas nadien begrijpen/beseffen wat er allemaal gepasseerd is in die 13 landen.

Chris 2019-09-13 23:04:26

Van harte gefeliciteerd Paul met jouw blijde intocht in Istanbul na een megacoole fietsreis. Ik vond het heel fijn je weer te mogen volgen, al was het vanuit mijn luie zetel terwijl jij moest zwoegen 😉. Proficiat !!!! En tot eerdaags Dag Mia, bedankt, fijn dat je er weer bij was. Zwoegen was het soms maar dat wordt je wat gewoon en je wordt dag na dag wat sterker. Wat mij het meeste zal bij blijven: de ervaringen, de mensen, de bizarre dingen, de verscheidenheid aan... groetjes,! Paul

Mia 2019-09-13 23:21:58

Ooo jeeeeee Paul !!! Wat een euforisch moment !! Je hebt het verdorie gehaald !!!!!!! Respect ! Ik krijg er zowaar zelf kippenvel van 💪 Bedankt, Simone, jij bent altijd een trouwe volger en ik ben blij dat we dit zo als oude buren samen konden meemaken, fietsgroeten! Paul

Simone Beerten 2019-09-14 01:57:13

Voor deze inspanning beroep ik mij op een uitspraak die Michel Wuyts deed op het wk wielrennen in Madrid. "Paulke, Paulke , Paulke wat doe je nu". Een prestatie waar wij, alle volgers, in alle bescheidenheid onze hoed voor af nemen. Ik kijk er al naar uit welke verhalen je nog te vertellen hebt als je thuis bent. Groetjes Bedankt, Jos, voor deze mooie woorden. Eigenlijk is het niet zo moeilijk want ik train er niet voor: rustig continu dag na dag voortgaan op eigen tempo (voordeel van alleen reizen) en dan kom je er wel. Voor de rest: durven, uitkijken, open staan... Pindat is alleszins een voltreffer dankzij jou! Tot later! Paul

moons jos 2019-09-14 07:45:43

Amaai Paul, wat een belevenisreis heb je gehad zeg. Ondanks dat je af en toe het toch wel lastig hebt gehad , lees ik toch vooral een verhaal van nieuwsgierigheid, positivisme, open staan voor wat je om je heen ziet en meemaakt. Nog een fijne dag in Istanbul en een veilige vlucht terug naar thuis. Goed beschreven, Marc, ik kan er weinig aan toevoegen. Vanuit jouw maatschappelijk engagement zal je ook wel een en ander gezien hebben, zoals ik las uit je reacties.

Marc Desmet 2019-09-14 08:35:13

Proficiat Paul voor wat u gepresteert hebt goeie terug reis grtjes Bedankt, Rob, vandaag wat rustiger en morgen terugvlucht.

swerts Rob 2019-09-14 10:23:51

Proficiat Paul! Ik vond het echt geweldig om te volgen! Geniet nog van de stad en tot binnenkort. Dag Gijs, fijn van dit zo wat samen te kunnen beleven. Tot heel binnenkort! Paul

Gijs Dayers 2019-09-14 10:43:56

Wat was me dat voor een tocht, broer!!! Proficiat!!! Toch blij dat alles veilig verlopen is. Welkom thuis morgen. Inderdaad wel een avontuur, Tony, met heel veel veranderingen. Fysiek alles ok. Uren fietsen is geen probleem, berg op, wind tegen maar wist je dat ik soms hijg van een paar trappen ;-) . Eigenlijk een fietsreis zonder noemenswaardige problemen. Fijn dat je er bij was!

Broer Tony 2019-09-14 10:56:37

Hallo Paul, ik heb niets gepost maar ik heb elke dag je blog gelezen. waanzinnig avontuur. Ooit zou ik hetzelfde willen doen maar dan al wandelend en natuurlijk een kortere afstand. Dikke proficiat !!!! Dag Philippe, fijn dat je mee gevolgd hebt! Posten moet helemaal niet. Achteraf lijkt me het allemaal nog vrij normaal te zijn. Het is zoals de dodentocht die je al zo dikwijls liep, lijkt waanzinnig maar als je dit rustig aanpakt lukt het wel. Fietsgroeten! Paul

Philippe De Pauw 2019-09-14 11:25:13

Top Prestatie Paul Elke dag genoten van je mooie foto's Bedankt, Dominique, tot later!

Dominique Kwanten 2019-09-14 13:25:44

Volgen je vanaf dag één met veel interesse en bewondering.Dikke proficiat met dit avontuur .Zoals ze zeggen "je moet het maar doen!".goeie reis terug en tot binnenkort op de braderie misschien. Groetjes Robert en Monika Dag Robert en Monika, fijn dat jullie mee hebben kunnen volgen, zeker als vroegere buren op de Koolmijnlaan. Ik ben nu een dagje in Istanboel en morgen terugvlucht. Tot later in Heusden!

Robert en Monika 2019-09-14 13:49:29

Proficiat Paul. Wat een prestatie! Geniet nog van je laatste dagen in Turkije! Bedankt, Anne, ook voor de steeds fijne inbreng tijdens heel de reis!