Kroatië langs de Donau naar het Zuiden met bestemming Vukovar (oorlog)

Hongarije, Udvar

De grens over naar Kroatië, mijn 9de land en mijn 8ste taal, wat een overgangen!

Heel bochtig parcours door de Donau, ergens totaal fout gereden, een onweer op mijn dak maar ik zat gelukkig in een café...

De laatste 30 km waren recht toe recht aan, een simpele tweebaansweg met nul ruimte voor de fietser en redelijk wat verkeer. Fluohesje voor meer zichtbaarheid. Achteruitkijkspiegel noodzakelijk waarbij ik elke aankomende wagen observeerde en ook keek wat er voor mij gebeurde: voorbijsteken, vrachtwagens... Elke chauffeur doet zijn best maar ik ben toch een paar keer het gras in gereden.

Dramatische aankomst in de stad Vukovar die 87 dagen belegerd werd in 1991 en nog steeds de sporen draagt maar zich toch langzaam herstelt. Nationalisme is de oorzaak.

125 km, aankomst 20u na wat zoeken voor een pension.

mail: paul.coolen@telenet.be

Brrr, akelig zo'n lange rechte weg zonder fietspad. Maar stilaan komt Istanbul in zicht. Je schiet goed op 👍🏻🤩👌 Ik dacht dat je ging zeggen "Brr, akelig, Vukovar", Mia, ipv de rechte weg zonder fietspad ;-) Fietsgroeten! Paul

Mia Theunis 2019-08-30 22:32:33

Hallo Paul, weer zo'n afwisseling... Ik probeer me goed voor te stellen dat je dat telkens in één dag beleeft. Klinkt mss vreemd.... het lijkt heel wat, iedere dag opnieuw ! Even dacht ik dat je ook in die paal zat, lol. Voor de tacos wil ik wel mee aanschuiven. Hoop dat een weldoende nachtrust volgt. PS nieuwe schoenen kopen in Istanboel ? Als het zolang nog kan wachten ? 😉 Dag Chris, veel te beleven op een dag, dit heeft natuurlijk te maken met de wijze van reizen, steeds verder met aandacht onderweg. Benieuwd wat het vandaag zal worden want ik ga Servië binnenrijden, fietsgroeten! Paul

Chris 2019-08-30 22:57:33

O jee ! Vucovar ! Ook minder mooie plaatjes op je weg 😔 Maar Paul blijft gaan ! Hou het veilig ... en kijk toch maar alvast onderweg uit naar een paar reserveschoenen ! Wachten tot thuis lijkt me nogal kinky 🤔 Simone Dag Simone, Vukovar is bijna een oorlogklassieker hier die niets anders dan realiteit weergeeft. Mijn schoenen zou ik liefst in België kopen maar we zullen zien. Ik heb natuurlijk ook nog sandalen bij maar dat is bij dergelijke zware tochten slecht voor de enkels, groetjes, Paul

Simone Beerten 2019-08-31 03:23:37

Vokovar.......ik herinner mij onze oorlog......gelukkig lang geleden! Wat een zinvolle ervaring! Je mama

Mama 2019-08-31 05:32:54

Vukovar......oorlog......ik word er stil van !

Mama 2019-08-31 05:34:49

Vukovar....Hét station! Ik herinner mij Paaszaterdag ons station in Hasselt werd gebombardeerd ......en de overbuur Beulen hun huis bestond niet meer!Onze papa en Liesbet,onze hulp gingen de mensen redden om bij ons in de kelder te zitten! Je mama Oorlog is spijtig genoeg van alle tijden, moeder, vooral als naties op de voorgrond treden.

Mama 2019-08-31 05:41:17

Na al het moois dat je reeds onderweg zag, Vukovar..... akelig. Gelukkig een fijne afsluiter van de dag met een taco en een drankje ;) Hou het veilig ! Bedankt, Mariette, al fietsend in de realiteit, hoe ook.

Mariette 2019-08-31 10:30:12

Dag Paul, ze zeggen "fietsen tot de stukken er vanaf vliegen ", in jouw geval is dat letterlijk van je schoenen. Ik geniet nog steeds van je mooie foto's en jouw mooie reisverslagen. Een doordenkertje: een zoontje vraagt aan zijn papa,"hoever kan je eigenlijk fietsen papa ", de vader antwoordt " tot aan de horizon zoon". Geniet van je tocht en hou het veilig. groetjes Dag Jos, het gaat inderdaad goed vooruit. De schoenen zullen wel houden, fietsgroeten! Paul

Moons jos 2019-08-31 11:22:11

Alweer een stukje dichter bij je doel, gelukkig heb je goed weer zo te zien op de foto's, geniet van Hongarije ! Dag Rosa, bedankt, ik ben ondertussen al Kroatië gepasseerd en zo in Servië geraakt. Het is hier goed weer maar wel 40° op de middag, fietsgroeten! Paul