Roemenië: een nieuwe ervaring

Roemenië, Balta Verde

Vanuit Servië wordt ik ondergedompeld in een een nieuw land: Roemenië, armer dan de vorige, de mensen zijn open, gastvrij en luidruchtig. Het was even aanpassen omdat ik onmiddellijk in kleine arme dorpjes terecht kwam en de mentaliteit hier weer anders is.

Ik werd aangesproken en kreeg op vraag drank, ontbijt... maar bleek wel dat dit een tegendienst vereiste, bezoek in België wat niet evident is gezien taal en cultuur. Hier kan je niet zoals in de vorige landen op elke uitnodiging in gaan, vermoed ik. Een zekere terughoudendheid is beter.

Als ik eenmaal in de sfeer kom en de mentaliteit wat beter begrijp zijn er dan toch weer prachtige ontmoetingen zoals uit de beelden blijkt.

Vandaag 171 km, het was vlak, bijna altijd wind mee maar vooral er was nergens een slaapplaats te vinden tenzij waar ik nu ben in Bechet vlakbij de Bulgaarse grensovergang. Ik vermoed dat ik minstens een dag verder door Roemenië ga fietsen om het land en zijn bewoners wat beter te leren kennen en begrijpen, dit vergt wat tijd.

mail: paul.coolen@telenet.be

Hi Paul, wat een gigantische afstand vandaag; je gaat ongetwijfeld in topvorm zijn. Moest je in Byala (Bulgarije - dorpje onder Roese) passeren, daar heb ik nog verschillende vriendinnen wonen. Je prachtige foto's van vandaag doen me er sterk aan denken, met de landelijke taferelen, de vriendelijke mensen en de mooie orthodoxe kerken, waar je van die dunne kaarsjes kan branden. Mooi 🤩 Trouwens, ik kreeg geen mailtje van je nieuwe verslag en kwam er maar via het verslag van gisteren op terecht. Groetjes en genieten maar ! Dag Mia, de conditie is inderdaad goed en dat helpt als je 60 km verder moet rijden dan gepland voor een pension. Heb je meer info over dat dorpje Byala onder Roese want ik vind via Google Byala aan de Bulgaarse kust terwijl Roese in het binnenland aan de Donau ligt, groetjes! Paul

Mia Theunis 2019-09-04 23:41:46

Ik blijf me verbazen over al die verschillende taferelen die je ons meedeelt via je magnifieke foto's. Het is ongelooflijk hoe de cultuur van de landen waar je doorfietst toch ook weer zo verschillend kan zijn... Het blijft een feest om mee te genieten van je foto's met tekst! Veel fietsplezier morgen! Dag Mieke, deze fietsreis geeft inderdaad een scala aan landen, mensen en taferelen. Ik besef het soms zelf niet maar voel toch bij elke grensovergang weer even een kleine shock als ik zo verder zuidwaarts trek, bedankt voor je reactie! Paul

mieke 2019-09-05 00:34:06

Dag Paul, erg om te zien wat de waanzin van een politiek echtpaar (Ceausescu) op enkele decennia in een land kan aanrichten! Voor de rest zou ik zeggen op naar de 250 km dan kan je volgend jaar mee de ronde van Vlaanderen rijden. (Grapje) Geniet van je reis en de mooie ontmoetingen, en hou het veilig. Groetjes Inderdaad, Jos, wat die 2 hebben uitgericht is onvoorstelbaar! Bedankt voor de reactie! fietsgroeten, Paul

moons jos 2019-09-05 08:10:09

Hoi Paul, Fantastisch je verslag en de foto's. Roemenië en de monoculturen... Wist je dat de kleine boeren 'uitgekocht' worden door grote Westerse 'boeren'bedrijven? De boer kan dan (moet dan), naar de stad trekken of naar West-Europa om werk te zoeken. Sommigen kunnen nog terecht als arbeider op het gigaboerenbedrijf... Zo ontstaat er een trek naar de stad of naar bij ons... Ouderen blijven dan achter, soms nog met zorg voor hun kleinkinderen.... Idillische taferelen verbergen soms schrijnende toestanden. Dag Marc, interessant wat je mij verteld. Ik observeer alleen maar wat ik zie. Inderdaad weinig kleine boeren en gigantische landbouwvlakte. In de dorpjes blijven dan de ouderen over, Bedankt! Paul

Marc Desmet 2019-09-05 18:47:10

Om de een of andere reden hou ik zelf veel van Roemenië. Ik associeer het land met gastvrijheid en warmte, onder meer door sommige van mijn studenten. Ook leuk dat de taal zo op het Frans lijkt, een speciale mix van Romaanse en Slavische accenten. Inderdaad, Liesbet, vandaag had ik al een veel warmer gevoel hier. Het was een beetje een cultuurshock net over de grens maar nu ben ik al meer thuis. Het is een Romaanse taal die veel heeft van Frans maar ook Italiaans. Boeiend!

Liesbet 2019-09-05 20:08:09

Ik hoorde ook Spaanse klanken! Heerlijk je reis te volgen! Je mama Inderdaad, moeder, Spaans ook en dat spreken ze ook regelmatig omdat ze daar gaan werken.