Verder oostwaarts langs de Donau door Roemenië met nog de sfeer van de Ceausescu-jaren

Roemenië, Corabia

Vandaag ben ik wat later vertrokken na de extreem lange tocht van gisteren. Trager ook wegens wind tegen met nog meer oog voor detail vandaar de vele foto's.

Ik geraak stilaan gewoon aan Roemenië: de armoede, het verkeer, de vriendelijke luidruchtigheid... Ik heb me de eerste uren wat laten vangen door te enthousiast en te snel op een aanbod (koffie, ontbijt...) in te gaan omdat ze dan graag een tegenbezoek in België wensen, wat eigenlijk te begrijpen is maar moeilijk doenbaar.
Eigenlijk gedraag je je best gewoon, dan doen mensen ook gewoon tegen jou. Zij zijn ook niet van gisteren.

Dus vandaag ben ik als "gewone fietsende toerist" door dit landelijk deel getrokken. Er is wel een groot verschil met de steden die moderner zijn.

's Avonds aankomst in hotel Turris uit 1986, de harde tijd van Nicolae Ceaușescu, totalitaire dictator van 1967 tot 1989. Het ademt nog de sfeer uit van toen, maar alleen cash betalen, ouderwetse inrichting, monumentale hal, een gang waar ze "the shining" zouden kunnen draaien, een restaurant waar je een uur moet wachten op je eten (maar wel lekker)... enfin "heerlijk" om nu nog de communistische adem te voelen van 1986 toen alles voor voor Nicolae en Elena nog eeuwig leek.

Wat me hier ook erg opvalt is de zwaarlijvigheid bij de Roemenen. Slanke mannen (vooral, bier?) en vrouwen zie je bijna niet. Een echte epidemie.

Vandaag 82 km, totaal na 23 dagen fietsen: 2521 km

mail: paul.coolen@telenet.be

Mooie fotocollectie met veel variatie op je fietstocht vandaag. Toch ook een beetje modern (oranje stoelen) Er was inderdaad veel te zien als je er de tijd voor neemt en echt kijkt.

Rosa Claes 2019-09-05 21:51:50

Wat een wereld aan ervaringen ! Wij leven ook in onze wereld maar deze is dan net anders.

Simone 2019-09-06 01:00:43

Paul, ik ben ooit gaan skiën in Polen en deze mensen kwamen ook naar België logeren maar vooral om auto's te kopen. Ik stelde mijn huis open en bracht onze kinderen naar mijn ouders. Ipv enkele dagen bleven ze meer dan een week en verlangden dat wij meegingen om Lada's, Wartburgs en VW's te kopen. Uiteindelijk waren we zo blij als gek dat ze vertrokken. Enkele jaren later bleven Hongaren thuis slapen en ook deze mensen vonden het hier zo leuk dat we hen haast moesten verplichtten om te vertrekken. In die tijd dachten al deze mensen dat wij superrijke mensen waren. Erg verstandig van je om er niet op in te gaan. Ik heb absoluut niets tegen mensen uit deze landen, ik kan het begrijpen, enkele dagen gaat maar als dat naar de 10 dagen gaat..... Dag Willy, je bent dan inderdaad erg gastvrij geweest met de beste bedoelingen. De bevolking wordt naarmate ik zuidelijker trek armer. Waarschijnlijk zagen ze mijn vriendelijkheid als een uitnodiging die ze eigenlijk zelf induceren door wat meer te geven,"wij zijn beiden christenen"... Eigenlijk wel te begrijpen vanuit hun standpunt maar ik vermoed dat de cultuurverschillen en de welstandsverschillen te groot zijn geworden om er een zinvolle ontmoeting van te maken. Nu, ik moet zeggen, dit is me maar &x overkomen net over de grens ook omdat ik zelf nog niet de juiste houding had aangenemen. Ik begin me hier wel stilaan meer op mijn gemak te voelen. Het verkeer blijft wel een aandachtspunt. Nog één dag en dan de grens over naar Bulgarije. Ben benieuwd, fietsgroeten, Paul

Willy Schepers 2019-09-06 01:54:48

Dag Paul," fietsen met zonnepanelen". Stuur deze foto's liefst niet door naar de politici in België. Je zou ze op het gedacht kunnen brengen, dat daar misschien ook wel een belastingswetje zou voor kunnen gemaakt worden. Verder goed nieuws in verband met de kapotte fietsendrager. Ik kan voor de ganse aankoopsom iets anders bestellen bij Cool Blue. Het einde komt stilaan in zicht voor jou. Geniet er nog met volle teugen van en hou het veilig. Groetjes Dag Jos, goed dat het dan toch financieel i orde is gekomen met je fietsendrager! Inderdaad nog een week te gaan maar ik ga morgen de Donau verlaten om het binnenland van Bulgarije in te trekken waar het wel heuvelachtig wordt. Hopelijk zit de wind wat beter dan de laatste tijd (meestal tegen), fietsgroeten! Paul

moons jos 2019-09-06 07:25:42

Dag Paul, Ik blijf met een aha-gevoel je trek-belevenissen volgen...Lees dat je je trap-inspanningen van overdag ‘s avonds ruimschoots beloont met enkele geneugten des levens: een lekkere maaltijd- waarvan ik het aroma haast kan ruiken- met idem dito een glaasje wijn en een weldoende nachtrust. Soms wou ik dat ik enkele kilometers achterop je fiets gezeten, met je kon meerijden, om ter plaatse de vele pittoreske, vreemde , onverwachte taferelen in de steden die je kruist, in me op te nemen, om te drijven op de haast eindeloze rust van het soms desolate platteland. Paul, je wordt stilaan ‘expert in mensenkennis’ over de landsgrenzen heen...boeiend hoe de éne bevolking zich welgemeend gastvrij opstelt, terwijl een andere slechts schijnbaar gastvrij is (lees: bedelend om een tegengunst). Was voor jou een bijzondere ervaring! Paul, blijf trappen, blijf genieten, blijf schrijven, blijf verrassen met je vele unieke foto’s, overgoten met een sausje van je ernstige maar veelal ludieke commentaar. Vele groeten uit Diepenbeek Dag Germaine, je beschrijft dit heel mooi en goed. Fietsen is traag genoeg om veel te zien, horen, ruiken en zelfs voelen. Snel genoeg om 13 landen te kunnen doorkruisen in 32 dagen. Eigenlijk zit je al achterop door het zo intens volgen van deze blog met telkens je fijne raken reacties. Morgen ga ik nog onbekender wegen inrijden vermits ik de klassieke Doonauroute verlaat om via zelfgekozen wegen door Bulgarije en een stukje Turkije te rijden. Wordt dus vervolgd! groeten, Paul

Germaine 2019-09-06 17:00:51

Het verbaast me een beetje dat ze een tegenbezoek verwachten. Waar zouden ze het geld vandaan halen om naar België te vliegen / te rijden en er te verblijven, te consumeren? Tenzij ze inderdaad een verblijf van 10 dagen voor ogen hebben... Het was ook maar een eerste ontmoeting in Roemenië waar ik wat onbezonnen en té spontaan op een man inging die me toeriep langs de straat en me nadien vanalles te eten aanbood. Het was eerder een uitzondering. Nadien was alles peis en vree