Alles leeft weer, veeel fietsen en liters zweet lichter

Indonesië, Sanur

10 maart

Alles leeft weer! Nyepi is voorbij en de drukte is weer terug. Ik ben dus lekker rond gaan fietsen om de tijd wat te doden. Steeds links aanhouden, dan is verdwalen niet zo moeilijk (toch?). Op een gegeven moment werd het toch wel weer wat achteraf, dus heb ik op mijn maps gekeken waar ik precies was. Wanneer ik deze straat uit zou fietsen, kwam ik weer op de grote hoofdweg! Prima! Die hoofdweg ben ik nu wel gewend. Alles rijdt zo'n 60 a 80 km per uur, dus zolang ik zover mogelijk aan de binnenkant fiets (of is het de buitenkant), wat hier dus links is, dan overleef ik het wel. Daarna ben ik richting het strand gegaan. Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat de dag na Nyepi ook een 'public holiday' is en dat iedereen vrij is! Wat was het druk met mensen! Maar wel leuk om te zien. Ik voelde me weer toerist, want normaal is het een stuk rustiger en zijn de meeste locals die ik zie aan het werk in een restaurant, winkeltje of willen ze iets anders van je. Daarna weer terug naar huis om aan mijn analyse te werken. (Op het moment dat ik dit schrijf is het twee weken verder, dus hoe ver ik toen in het onderzoek was, dat weet ik niet meer!).

11 maart

Voor Nyepi had ik een hele stapel was naar een shop gebracht waar ze je was voor je willen doen. En dat was nodig ook! Soms doe ik wel een handwasje, waarna ze wel weer wat lekkerder ruiken, maar de echte viezigheid gaat er niet uit. En 20 stuks voor 1,25, daar kun je ook niet over twijfelen! Vandaag haalde ik de hele stapel weer op en wat rook het lekker! Hmmmm weg zweetlucht, hallo wasmiddel! Later kwam iemand op het idee om net voordat je naar huis gaat, al je kleren laat wassen. Niet omdat dat per se nodig is, maar wanneer je ze terugkrijgt dan vouwen ze het heel plat op (zoals Joost dat wel kan en ik niet...) en pakken ze het ook nog eens in in folie! Zo plat zal ik het dus nooit in mijn koffer krijgen straks dus hallooo extra ruimte (alleen jammer dat het geen kilo's scheelt). 's Middags ben ik een heel stuk gaan fietsen, zo'n 10km, naar een tempel aan het water. Ik dacht namelijk dat dat wel nuttig zou kunnen zijn voor mijn onderzoek. Gelukkig was de weg er naar toe niet moeilijk en ben ik maar twee keer een stukje verkeerd gereden. Het lag op een klein schiereiland maar daar aangekomen kon ik de tempel niet vinden! Ik weer zoeken om m'n kaart en ik was er dus al langs gereden. Ik weer terug. Was het gesloten. Jawel. Had ik weer. Dus weer terug. Gelukkig was het een leuk eilandje met een haventje en bootjes en water (duh, dat heb je op een schiereiland). Als beloning op mijn verre fietsen heb ik een stop gemaakt bij een cafeetje en heb een lemon ice tea gedronken met een citroentaartje. Enorm lekker! Wat boodschapjes gedaan bij de Hardy's en thuisgekomen weer liters zweet lichter!