Wat ronddwalen en niet vooruit komen

Indonesië, Candidasa Bali

Vanochtend de interviews uitgewerkt. Ik neem ze namelijk op, zodat ik niet alles hoef te onthouden en zodat ik beter m'n concentratie bij het gesprek kan houden. Dit duurt alleen nogal lang omdat ik een paar keer moet luisteren naar wat er nu precies gezegd wordt, dan typen, weer luisteren etc.

Daarna heb ik op m'n kamer de film van het gelezen boek Eat Pray Love gekeken. Ik heb al van velen gehoord dat die veel minder goed is dan het boek, wat eigenlijk vaak zo is wanneer een boek verfilmd wordt. En inderdaad was dit ook zo. Natuurlijk kun je een jaar (want zolang duurde het verhaal in het boek) niet in 2,5u film proppen, met allemaal gedachtes en gevoelens die je wel kunt lezen maar moeilijk in beeld kunt brengen. Het verhaal ging dus enorm snel, maar ik wilde de film graag zien omdat het ook over Bali ging, dus zag ik vast wat herkenbaars! Dat was ook zo, alleen maar een beetje: de rijstvelden natuurlijk, de straten waar ze doorheen fietst, en een herkenbare ingang van een familie huis bij de medicijnman (voor wie de film heeft gezien). Verder komen veel dingen ineens uit de lucht vallen, die in het boek uitgebreider beschreven zijn. Maar goed, ik ben wel weer 2,5u zoet geweest.

Om toch maar even buiten te komen ben ik maar wat gaan lopen. Ik wilde richting de lotus vijver, omdat daar veel lotusbloemen groeien. Het was alleen een stuk minder mooi dan op Google (wat met veel zo is), maar ik ben er omheen gelopen en toen maar weer terug. Ik merk dat ik niet zoveel doe (kan doen?) voor mijn onderzoek omdat het aanspreken van willekeurige mensen wat gek is en ze spreken hier weinig Engels. Daarom denk ik dat ik hier niet twee maar een week blijf en maandag naar Sanur vertrek.