Verblijf 2: Tampaksiring

Indonesië, Bali

Vanmiddag heb ik Ubud verlaten. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een grote supermarkt en heb ik een simpele camera gekocht, omdat ik vind dat ik die toch wel nodig heb hier. Ik vond het wel een beetje jammer om weg te gaan, omdat ik me net een beetje thuis begon te voelen. Ik had wat mensen leren kennen, was wel gewend en nu moet ik weer gaan. Nou ja, moet, eigenlijk wel, want in Ubud kan ik mijn onderzoek niet zo goed doen.

Deze plek is in Tampaksiring, een klein dorp (denk ik) in vergelijking met Ubud, waar ik dicht bij de Tirta Empul tempel zit. Het is een stuk rustiger en afgelegen. Het internet hier doet het niet goed, dus dat is wat lastig. Maar misschien ook wel goed. Ik weet het niet. De tempel is een half uurtje lopen dus ik ga er morgen meteen heen. Hopelijk valt mijn planning niet in het water door de regen.

Volgens mij is er ook geen warm water, dus ook dat wordt een uitdaging met haren wassen. Ik heb hier vier nachten geboekt, dus ik hoop dat ik of snel wen en langer kan blijven, of in een paar dagen tijd heel veel leer bij de tempel en dus snel weer weg kan. Ik weet nog niet wat ik het liefste wil, dus we zullen zien.

De man verhuurt twee kamers. Volgens mij is zijn zoon de eigenaar, maar deze man loopt hier nu rond. In vergelijking tot de vorige homestay, woon ik nu echt midden in de 'family compound', met hun eigen huizen, keuken en tempel tussen de muren. Iedere familie leeft op zo'n manier. De man kan voldoende Engels om een beetje met me te praten, dus dat is prima. Wij mogen ook z'n keukentje gebruiken, al weet ik niet of ik dat wel wil! Het is niet zo hygienisch dus zal er alleen maar komen voor water te halen. Wel heeft hij een wasmachine, dus daar ga ik zeker gebruik van maken, na enkel handwasjes.

Ben net even te voet de buurt ingegaan. Eerst naar links, naar de rijstvelden. Ik was helemaal alleen en heb misschien vier lokale mensen gezien. Er waren veel trappen die ook wat glad waren, dus ik moest goed oppassen. Het was er best mooi en ik kon hemelsbreed niet zo heel ver kijken, maar wel een stuk naar beneden. Daarna ben ik weer terug gegaan langs de homestay en de andere kant op. Ik voelde me niet zo prettig. Heb geen blanken gezien en werd veel meer aangekeken dan in Ubud, waar ze waarschijnlijk meer toeristen gewend zijn. Ik ben naar de hoofdweg gelopen en weer omgedraaid.

De andere kamer is ook bezet. Volgens de oudere man door een Nederlandse man en zijn vrouw uit Jakarta. Ik zal straks eens aan hen vragen hoe en wat. Ook heb ik hier dus geen wifi, dus moet ik het restaurant vinden waar ze dat wel hebben. De man zei namelijk dat ze die eentje hebben. Uit eten durf ik alleen niet zo goed in de tentjes hier, dus ik zal wel veel noodles moeten kopen. Tenzij de buren iets weten wat veilig is. Vanavond blijf ik maar hier, zal vroeg naar bed gaan en morgenochtend naar de tempel gaan. Daar ben ik al twee keer geweest dus voel me daar al wat beter op m'n gemak dan hier. Ik hoop dat het later beter gaat.

's Avonds heb ik de hele tijd het licht uit gelaten binnen, omdat ik bang was dat er anders beesten op m'n licht af zouden komen. Heb er gelukkig weinig gezien, alleen twee kakkerlakjes en een grote tor, maar voor mezelf moest ik ze toch naar de insectenhemel sturen. Hopelijk levert me dat geen slecht karma op, want dat kan ik niet gebruiken.

De buren zijn volgensmij helemaal niet Nederlands, want ze spreken een andere taal. Zal wel Indonesisch zijn. Ze zijn in ieder geval erg luidruchtig en praten lang tot een uur of 12. Om 10u ga ik al slapen, maar word tegen 12 weer wakker. Gelukkig werkt het internet een beetje en ik kan even bellen en Skypen met Joost. Er zit alleen nogal wat vertraging tussen, dus het werkt ook niet optimaal. De grap is zelfs dat ik niet eens een ander verblijf kan zoeken, want dat kan het internet niet aan!