Update en afronding

Indonesië, Bali

Lieve allemaal,

Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben is het bijna een maand geleden dat ik nog iets heb gepost. Dit komt a) tijdsgebrek, of in ieder geval geen tijd er voor maken, en b) ik beleef er minder plezier aan en de laatste maand kan ik me nog wel herinneren met behulp van fotos', en c) dan heb ik tenminste nog wat nieuws te vertellen thuis!

Dit zal dus de laatste update zijn voordat ik weer naar huis ga.

Vandaag heb ik nog precies 9 dagen voor mijn onderzoek, eigenlijk maar 8. Het veldwerk loopt t/m 30 april, maar zoals sommigen al weten komt Joost me gelukkig opzoeken en hij zal de 27e hier zijn, zodat we samen nog twee weekjes vakantie kunnen houden. Op die dag, vandaar de 8 dagen, zal ik waarschijnlijk niets aan mijn onderzoek doen, omdat Suzanne en ik dan de verhuisdag gepland hebben. Omdat zij achterblijft, wil ze hier niet meer blijven en zal ze verhuizen naar een andere plek waar andere studenten wonen die we hier hebben leren kennen. Haar spullen zullen we dus met de scooter en taxi daar naartoe verhuizen. Mijn spullen verplaats ik alvast naar het logeeradres hier in Sanur waar Joost en ik zullen verblijven. Wat we verder op vakantie gaan doen is nog niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk gaan we die Gili-eilanden bezoeken en duiken/snorkelen.

In de laatste maand wilde ik zoveel mogelijk onduidelijkheden oplossen die nog in mijn onderzoek zitten. Vorige week ben ik bij een andere hoge priester geweest en heb hem vragen gesteld en mocht later ook zien hoe hij heilig water maakte. Ik heb jullie nog niet verteld hoe dit in z'n werk gaat, maar daar zal ik thuis alles over vertellen. Ook over de rest van de inhoud van mijn onderzoek. Voor wie trouwens wil en Engels kan, mogen die mijn scriptie straks ook lezen, die hopelijk eind augustus klaar is. Die scriptie gaat over alles wat ik hier heb gedaan en meer!

Voor de komende dagen staan er nog wel een aantal onderzoek-gerelateerde dingen op de planning. Donderdag 21 april is het de dag van de volle maan. De priester heeft me uitgenodigd om vanaf 8u sochtends bij hem thuis te komen omdat er dan waarschijnlijk veel locals langs zullen komen voor een zegening, het halen van heilig water o.i.d. De dagen van volle en nieuwe maan zijn hier van belang omdat zij met de maanskalender leven en niet met die van de zon, zoals wij. Dezelfde dag hebben de mensen van de boekwinkel (kennen jullie die al?) me uitgenodigd om mee naar de tempel te gaan aan het einde van de middag. Dat kan ik dus mooi combineren.

Zaterdag 23 april zal er een grote crematie plaatsvinden. Eentje van de hoge kaste, die groter is dan ik eerder heb verteld. Omdat daar ook heilig water bij te pas komt en omdat je zoiets 'moet' zien hier in Bali als het kan, zal ik weer naar het crematiestrandje gaan. Samen met Suzanne, want zij heeft nog nooit zoiets gezien.

Zondag 24 april gaan we waarschijnlijk met die andere studenten richting het waterpark in Kuta. Met enorm veel glijbanen. Dit wilden we eigenlijk afgelopen weekend doen, maar omdat ik het weekend daar weer voor ben gaan surfen en de achterkant van mijn benen heb verbrand, leek me dat niet verstandig. Ik heb drie dagen niet kunnen zitten of lopen zonder pijn en heb enorm afgezien. Nu is het vervellen bijna klaar dus ik hoop dat het zo genezen is.

Ondertussen moet ik alvast aan mijn eindopdracht werken voor 13 mei. Aangezien ik daar bij thuiskomst maar 1,5 dag tijd voor heb (in theorie) moet ik daar nu alvast aan beginnen omdat ik het anders echt niet afkrijg. Daarnaast heb ik een nieuwtje, of een minder-nieuw-nieuwtje voor degene die het al weten. Ik mag gaan gastbloggen voor de website Weflycheap! Dit betekent dat ik, met 11 anderen, elke maand een blog schrijf in het thema reizen/studeren/buitenland. Ze hadden al iemand voor Bali, maar gelukkig had ik ook gemaild dat ik in Amerika heb gestudeerd en onderzoek heb gedaan in India. Daar zullen mijn blogs dus over gaan! Heel lastig om dat terug te halen wordt het niet, want over Amerika heb ik hier ook lange verhalen staan en over India heb ik mama steeds gemaild, waarvan sommigen van jullie ook die mails doorgestuurd hebben gekregen. Zij willen 4 mei de eerste blog hebben, wat dus midden in mijn vakantieperiode valt, waardoor ik die nu ook al moet maken.

8 dagen. Veel te kort. Maar ook te lang, omdat ik niet kan wachten tot Joost hier is en dat we samen vakantie kunnen vieren en ik hier nog meer kan zien. Te lang, omdat ik het stiekem niet erg vind om weer lekker naar huis te mogen gaan. 11 mei ben ik er alweer en dan zal het gewone leventje al weer snel beginnen.

Tot snel iedereen en bedankt voor het trouw volgen van mijn avonturen!

Liefs, Robin

Bedankt Robin voor jouw mooie verhalen Ik heb ervan genoten. Geniet van je vakantie met jouw lieve Joost. Hartelijke groeten