Tirta Empul en Gunug Kawi

Indonesië, Bali

In tegenstelling met gisteren vol ik me mentaal wel wat beter. Vandaag eerst de was gedaan. Gisteren hadden we namelijk geen water, al heeft het wel de hele middag en avond geregend... hoe ironisch. Dus om te voorkomen dat we weer geen water hebben later, heb ik maar snel alles in de machine gedaan. En wat rook het weer heerlijk naar wasmiddel!

Daarna rond een uur of één geloof ik weer op m'n mountainbikeje naar de tempel. Ik vraag me wel af waarom iedereen wil weten waar ik heen ga, want dat vragen ze onderweg wel eens.

De tempel voelt vertrouwd en ik stap bekend terrein binnen. Ik observeer weer wie ik zie en wat ze doen. Gelukkig zie ik veel dezelfde handelingen; goede conclusie! Ook kom ik de man van gisteren weer tegen, die me toen veel uitleg heeft gegeven. Na weer zo'n 2u hou ik het weer voor gezien. Ik koop nog even een ijsje en ga weer richting m'n logeeradres.

Onderweg kom ik het bord van 'Gunang Kawi' tegen. Ook een trekpleister voor toeristen. Laat ik daar ook maar even heen gaan. Het zijn erg veel trappen naar beneden, weer echt iets voor mij, omdat ik weet dat de terugweg omhoog loopt. Prachtig tussen de rijstvelden, dat dan weer wel. De tempel bestaat uit uitgehakte tempelvormen uit rotsblokken. Er zijn maar weinig toeristen dus ik loop lekker rustig rond. Over een bruggetje met een rivier eronder. Heerlijk, dat kabbelende water. Ik neem ook wat verdekt opgestelde trappen achterin en loop er helemaal alleen. Dat bevalt me stiekem wel. Bij het centrale monument vraag ik toch of iemand een foto van me wil maken, want selfies vind ik maar niks. Hierdoor raak ik aan de praat met een Canadees. Ook in z'n eentje op pad. We delen voors en tegens van het alleen reizen uit en waarom we alleen zijn. Samen lopen we ook weer de trappen op. Zwaar, maar ook wel gezellig. Daarna pak ik m'n fiets weer en rij naar m'n huis voor deze dagen. Daar heb ik mijn observaties uitgewerkt, maar het internet heeft het de hele dag niet echt gedaan.