Kuningan en een rit door de bergen

Indonesië, Candidasa Bali

Vandaag is het Kuningan, de laatste dag van de Galunang-periode (van 10 feb). Vandaag gaan dus veel mensen naar de tempel en offeren ze veel. Dus ik ga op pad, richting het lava strandje en zie daar inderdaad veel mensen. De meeste zijn aan het eten bij de strandtentjes met hun gezin. Men komt aanlopen in hun feestkleding met een mand of dienblad met offers. Die brengen ze naar de tempel. Deze tempel is echter maar zo'n 16-20 vierkante meter en is alleen omgeven met een stenen omheining, waardoor ik alles goed kan zien. Veel nieuwe dingen zie ik alleen niet: offeren, bidden en daarna gaan ze eten. Ik heb dus wel wat geobserveerd maar of ik er iets mee kan is maar weer de vraag. Wel liggen er wat offermandjes op de stenen naast de zee, alleen heb ik nog niemand gevraagd waarom precies. Dit kan later alsnog.

Na de middag ga ik nog een keer, maar dan is het al over. Ze offeren eigenlijk de hele dag, maar hier dan net niet zeker...

De volgende dag wilde ik de vleermuizen grot zien: Goa Lawah. Bram wist waar die was dus wilde me wel brengen. Maar we waren nog maar net weg of het begon te regenen. We schuilden ergens en het leek maar te blijven duren. Bram besloot niet verder te gaan maar om mijn dag niet helemaal te verpesten wist hij nog wel een leuk pad door de bergen. Het was soms enorm steil en de weg was soms gevaarlijk door losliggende stenen of gaten, maar hij kende de weg dus er gebeurde niks. We reden door rijstvelden en keken uit over een heel groot gebied! Enorm vet! De volgende dag vertrek ik naar Sanur, dus heb ik mijn spullen maar bij elkaar gezocht en het grootste gedeelte al ingepakt. Mijn boekje is leeg op die dag, dus er zal wel niks bijzonders gebeurd zijn haha. Tot in Sanur!