Week 11: Makkelijk goede cijfers halen en weekendje Salt Lake

Verenigde Staten, Salt Lake City

Ik weet inmiddels hoe het komt dat je hier zo makkelijk en A kunt halen. Wanneer we in Nederland een toets krijgen, is dat meestal een open vragen toets. De stof die je geleerd hebt moet je dan gebruiken en omzetten in de praktijk; je examen. Je leert dingen en daar moet je dan iets mee doen. Je wordt meestal uitgedaagd om te zien of je het echt snapt. Hier gaat het anders. De meeste toetsen die ik hier krijg zijn meerkeuze, dus dat leert al anders: je leert namelijk niet uit je hoofd wat bijvoorbeeld de definitie is, maar de grote lijnen, zodat je het wel herkent als je het ziet op de toets. Daarnaast word je hier niet zo uitgedaagd als thuis. Je leert wat theorieën, met voorbeelden en die komen dan letterlijk terug. Je leert bijvoorbeeld dat er 3 verschillende dingen zijn en je weet dat er dan op de toets 1 extra bijkomt die er dan dus niet bijhoort. Niet alle toetsen/ vragen gaan zo, maar het valt me nu steeds meer op. En bij mijn Islam-klas is het helemaal 'erg'. Tot nu toe heb ik 3 essays gemaakt en 1 kleine toets. Gemiddeld sta ik nog steeds 100% (een 10 dus). Knap zou je zeggen, maar 95% van de klas heeft dat ook. Niet dat ik het erg vind, maar dat wil dus niet zeggen dat ik super slim ben ofso haha.

Het weekend van 20-22 maart zijn Joie en ik een weekendje naar Salt Lake geweest. Het viel eigenlijk in een drukke periode, maar het stond nog steeds op ons lijstje. Vrijdag rond 4u brachten Karli, Emma en Ariana ons weg, want die gingen die avond naar een voorstelling in SL, dus konden we meerijden. Na zo'n 2,5u kwamen we aan bij ons hostel en het was prima. Wel een kleine kamer en een krakend bed, dus dat was nogal irritant. Daarna de beroemde LDS tempel bezocht, wat erg mooi was in het donker. Gelukkig voor ons waren de winkels lang open, dus waarom niet gaan shoppen? De volgende dag zijn we eerst naar de universiteit van Utah vertrokken. Daar hebben ze namelijk het National Historic Museum, waar veel van de oudheid tot nu te vinden is. We begonnen bij skeletten van dino's, daarna de eerste mens tot ongeveer nu. Erg indrukwekkend. Na dat bezoek hebben we weer een bezoekje aan de tempel gebracht. Er waren nu veel meer mensen en in het licht zag het er toch anders uit. Omdat wij niet dezelfde religie hebben, mochten we niet naar binnen, dus ik weet niet of het van binnen ook zo mooi is. Ook die middag was het heerlijk weer, dus weer lekker gaan winkelen. Ondertussen nog even binnengewandeld in het Planetarium, waar dingen uitgestald stonden over astronomie, planeten en dat soort dingen. Cool om de planeten op schaal te zien en je dan te bedenken dat de aarde maar een mini'tje is vergeleken met bijvoorbeeld Saturnus!

Zondags zouden we met de trein naar Ogden gaan, waar Karli en Emma ons op zouden halen. Op het station aangekomen, blek er geen trein te rijden op zondag, dus zei Karli dat ze ons wel kwamen halen. Super tof en ze konden dan ook nog even een bezoekje brengen aan de tempel. Het was 12u en om half 3/ 3u zouden ze er zijn. Dat betekende dat we ineens extra vrije tijd over hadden. Dus gingen we maar weer terug naar het centrum, wat helemaal leeg was. Het was zondag en dat betekent dat winkels dicht zijn en iedereen naar de kerk is. Wat op straat loopt zijn wij, zwervers en rare figuren die waarschijnlijk niet naar de kerk gaan. Erg ongemakkelijk dus. Uiteindelijk vonden we een plek met lekkere banken en wifi, dus daar maar even gezeten. Rond een uur of 2 kregen we een berichtje dat ze een oud gangenootje op gingen zoeken op de weg naar Salt Lake, dus er pas om 6u zouden zijn.... Nog meer ongeplande vrije tijd dus en dat is vervelend als je er nier op rekent en rond moet lopen met je zware rugzak. Gelukkig was er meer leven en wat anders konden we doen dan winkelen? De tempel hadden we inmiddels al gezien en heel veel meer was er niet. We waren moe, zweterig en hongerig, dus waren we blij toen Emma en Karli er eindelijk waren. Om 8u zaten we in de auto en konden we eindelijk naar huis.

Het was een leuk weekend, al viel de stad zelf een beetje tegen. De economie is vast blij met ons, maar die extra tijd hadden we beter kunnen besteden als we van te voren wisten dat we een halve dag extra hadden!

De aarde is wel een mini'tje he

Lieuwe 2015-03-30 07:06:30

Hahaha Lieuwe ik moest inderdaad aan jou denken toen ik dat typte :p