Tirtagangga en nog een Royal waterpalace

Indonesië, Candidasa Bali

Gisteren dus nog niks voor mijn onderzoek gedaan. Maar dat mag, het is weer een eerste dag op een andere plek. Dus vandaag ga ik te voet de straat op om te zien of me iets te binnen schiet wat ik voor mijn onderzoek kan gebruiken. Het is warm en vind dat ik al weer ver genoeg ben gelopen als ik weer omdraai en terug loop. Terug bij het hostel staat daar de Poolse jongen die ook aan de ontbijt tafel zat deze morgen. Ik groet hem en vraag waar die heen gaat. Hij zegt naar het Royal palace; Tirta gangga, wil je mee? Nu ben ik absoluut niet van het met vreemden mee gaan (eigenlijk zeker geen mannen/jongens), maar gisteren is er ook niks gebeurd, hij leek aardig aan het ontbijt en is ook maar alleen op reis. En, voor mij het belangrijkste argument, ik moet naar de Tirta gangga voor mijn onderzoek! Daar is namelijk ook heilig water alleen weet ik nog niet hoe bruikbaar het is. Dus gaan we meteen even kijken! Ik kleed me snel om, smeer me in en we vertrekken in de richting waar ik gisteren ook al ben geweest. Na een uurtje komen we aan bij het royal palace. We worden, uiteraard, gelijk aangesproken door een gids die ons allerlei mooie verhalen wil vertellen. Eigenlijk ben ik daar niet zo van, tenminste als ze me zo benaderen, maar misschien kan hij wel nuttig zijn voor het geven van informatie voor mijn onderzoek. Hij leidt ons rond, denkt dat ie echt het mannetje is en vertelt de geschiedenis van het gebeuren. Er is inderdaad heilig water, omdat het uit de berg komt. Er zijn ook wat zwembaden, waar de koninklijke familie vroeger in zwom. Je kunt dus baden in heilig water! Helaas voor mij was dit totaal anders dan bij de Tirta Empul, dus bleek het niet nuttig voor mijn onderzoek. Maar ja, weten we dat in ieder geval ook weer. Het was er wel mooi, daar niet van, maar voor mij eenmalig.

Daarna wilde hij nog een waterpaleis bezoeken. Prima, we zijn nu toch onderweg. Deze was wat moeilijker te vinden, maar uiteindelijk kwamen we er toch. Dit was vroeger ook van een of andere koninklijke familie geweest. Er waren weinig toeristen waardoor het helemaal rust uitstraalde. Het was jammer dat het water zo groen zag van de algen, maar het was een mooi verblijf. Je kon een lange trap op (yes...) en vanuit daar had je een heel goed uitzicht over het paleis met de omgeving en in de verte kon je de zee weer zien! Het was de moeite van de klim zeker waard!

Nog niet echt iets nuttigs meegekregen voor mijn onderzoek wat ik wel kan gebruiken, dus vraag ik weer raad aan facebook. Nu aan de Candidasa groep. Ik leg mijn onderzoek kort uit en vraag hen wie mij hier kan helpen. Ik krijg een aantal reacties en besluit de volgende dag de eerste op te gaan zoeken: een priester die hier niet ver vandaan woont die Engels spreekt en mij, volgens de tipgever, veel kan vertellen over heilig water en de zee.