Rustige zondag, weinig offers, maar veel gezien

Indonesië, Bali

Op zondag heb ik vrij weinig gedaan: een echte zondag dus. Ik heb Wie is de Mol teruggekeken, baalde dat (...) eruit is (voor degene die het misschien nog niet weten wil ik het niet verpesten). Daarna alle afleveringen van Sophie in de kreukels ook nog gezien. Toen vond ik het wel tijd om naar buiten te gaan voor mijn avondeten, het was inmiddels tegen 18u. Ik vond een leuk nieuw plekje en bestelde een watermeloen-limoen-munt smoothie en fish and chips. Het meisje naast me was ook Nederlands, dus dat was wel gezellig! Op de terugweg naar huis heb ik nog wat leuke hempjes gekocht en ben geen enge beesten meer tegengekomen.

Maandags wilde ik weer aan de slag voor mijn 'veldwerk'. Ik ga vaak de straten op om de offers te observeren. Foto's hiervan zijn er al een aantal verschenen. Ze heten 'Canang Sari' en worden minstens één keer per dag geofferd aan de goden. Het is net als geven en nemen: je geeft wat aan de god, zodat je iets kunt vragen. In de mandjes zitten voornamelijk dingen die erg sterk en lekker ruiken, want dat vinden de goden fijn: bloemen, bananenblad en verder wat om te eten: rijst, een klein koekje, ei, het ligt er geloof ik een beetje aan. Vrouwen in sarongs lopen voornamelijk rond in en bij tempels in de straten en thuis om te offeren, maar ook in de straten zie je ze veel. Voor hun winkel en bij heilige standbeelden. Het gaat als volgt: ze moeten dus speciale kleding dragen: een sarong en kabaja (kanten blouse) en een soort sjerp om hun middel. De kleur maakt niet uit en ze matchen zelfs oranje met roze en rood. Het kan allemaal. Vaak hebben ze meer plaatsen om de offers neer te leggen, dus hebben ze een dienblad bij waar er een hoop op liggen. Erop liggen ook brandende wierook stokjes en een potje met water. Een offer bestaat namelijk uit bloemen, vuur (wierook) en water. Ze leggen de offermandjes op de plek waar ze ze willen hebben, leggen er een wierookstokje overheen en sprenkelen er water overheen met een gele of witte bloem. Dan maken ze een handbeweging om het te 'zegenen'. En dat is het eigenlijk al. Daarna is de plek (bv de winkel, de tempel, het standbeeld) gezegend en dan is het goed. Daarna blijven deze mandjes gewoon liggen en worden in de loop van de dag deels opgegeten door vogels, honden, katten, kippen etc. en ook vertrapt/ overreden door toeristen en vervoersmiddelen. Dat is aan de ene kant wat zonde, maar het is niet erg, omdat het al gegeven is, dus dan is het al genoeg. Vrouwen besteden veel tijd van hun dag aan het maken van deze offers, vooral de offermandjes, van het 'vlechten' en aan elkaar nieten van bananenbladeren. Op de markt kun je dan de bloemen en andere 'ingrediënten' kopen. Voor mijn onderzoek spelen ze eigenlijk maar een kleine rol, omdat het water maar 1/3 is van de handeling, maar misschien blijkt het later toch belangrijker te zijn.

Ik liep dus weer de straten in, op zoek naar deze offers. Vandaag had ik echter niet zo'n geluk en zag ik het niet veel voorkomen. En wanneer ik het zag, ging het vaak op dezelfde manier, wat aan de ene kant niet veel nieuws oplevert, maar aan de andere kant een goede conclusie is wat de handelingen zijn en de volgorde ervan. De betekenis is een tweede, maar deels weet ik dat dus al. Qua water zijn er meerdere soorten water die je kunt gebruiken: het liefste heilig water, afkomstig uit de tempel, wat bedoeld is voor de goden. Als je geen heilig water hebt is kraanwater ook voldoende. Daarnaast hebben sommigen ook water in een soort maggi-flesje zitten. Dit is 'arak', water voor de spirits/ demonen, die onder de grond zitten. Wanneer dit water eroverheen wordt gesprenkeld hoopt men dat de demonen weg blijven.

Omdat ik niet veel zag wat ik voor m'n onderzoek kon gebruiken, ben ik maar weer overgestapt (in hoeverre dat kan) naar de rol van toerist. Ik ben een steegje ingegaan waar een bord stond met rijstvelden. Ik weer op avontuur! Een andere jongen liep een stuk voor mij, dus dan was ik in ieder geval niet helemaal alleen. Na een paar minuten kwam ik inderdaad uit bij de rijstvelden. Het was erg mooi en er waren niet veel mensen (heb er misschien maar 4 gezien). Ik heb een hele tijd het pad gevolgd en ben na een tijd toch maar weer omgedraaid. Daarna ben ik verder de straat afgelopen en richting een plek gegaan waar je bij de brug naar beneden kunt richting een tempel. Het was erg mooi, maar je kon helaas niet naar binnen. Er was een hike die je kon volgen, van 2km, maar in m'n eentje, met de warmte en met mijn niet zo goede wandelervaring heb ik besloten om niet te gaan. Wel ben ik naar beneden gegaan bij de brug en kwam ik uit bij een riviertje. Ik hou van water (kom nu achter de link met m'n onderzoek) en kan heel lang naar kabbelend water of de zee kijken, waar ik rustig van kan worden (ja, zelfs ik kan wel eens rustig zijn). Het was best warm dus ben daar ook maar even blijven zitten. Daarna weer omhoog geklommen en mijn weg terug richting het centrum vervolgd. Bij de Starbucks heb ik even een pauze genomen omdat ik even moest rusten. De rest van de dag heb ik een lange tijd in de Starbucks gezeten. Naast me kwam een Amerikaanse jongen zitten en we hebben een hele tijd gekletst, vooral over Bali. Na een tijdje begon het enorm te gieten dus besloot ik om toch nog maar wat langer te blijven. Ik heb er zeker wel een uur gezeten tot het droog was en toen ben ik weer verder gegaan.

Verder staat er niets meer over maandag in mijn boekje en ik kan me niet meer herinneren wat ik die avond heb gedaan. Vast niet veel, behalve lezen en laptoppen denk ik. Wel moest ik vroeg naar bed, want om 6u ging mijn wekker weer. Waarom? Dat lees je in de volgende blog!