Voorbereidingen voor Galungan

Indonesië, Bali

Om 6.15 ging dus al m'n wekker. Ik, de Franse buurvrouw en een andere Australische toerist waren uitgenodigd bij de (schoon)zus van de eigenaren hier om mee te helpen met het voorbereiden van eten en de offers voor morgen. Morgen is het Galungan: het vieren van het goede over het kwade. De 'spirits' van de voorouders komen op aarde en worden dan vereerd. Het duurt 10 dagen en aan het einde van die dagen keren de voorouders weer terug. Iedere 210 dagen is het Galungan. Je ziet veel 'penjors' langs de kant van de straat: hoge stokken/ halve bogen van bamboe, versierd met stof, bamboe en andere dingen. Op ooghoogte (voor mij soms wat hoger, voor de mensen hier trouwens ook) hangt een soort 'huisje'; de bek van een draak. Daarin worden veel offers gelegd: fruit, bloemen, cake en andere lekkernijen.

Wij mochten dus eerst helpen met het maken van eten: 'tumtum': varkensvlees gemixt met een hoop andere dingen, wat precies weet ik niet, maar sowieso ui, knoflook en kruiden. Dit moesten we vouwen in een bananenblad en werd daarna gestoomd. Ook maakten we saté, maar niet precies zoals wij saté kennen. Ook dit was varkensvlees met een hoop kruiden en een mix van van alles. Je pakt een klein beetje van het spul en doet dat op een stokje, het liefst op 'lemongrass', want dan geeft het een wat lekkerdere smaak. Die werden daarna op de 'barbecue' gelegd: een klein roostertje met kooltjes eronder (zie foto). Toen alles klaar was mochten we zelf eten! En het was best lekker.

Daarna mochten we de offermandjes mee helpen vullen. Zoals ik al verwachtte heeft het inderdaad een beetje een bepaalde volgorde. Net zoals huizen moeten de offers een beetje 'feng sui' zijn, waarbij de windrichtingen belangrijk zijn. Hoe het precies zit, weet ik niet, maar bv bij je huis is het iets van je badkamer in het noorden, de keuken in het zuiden, of zoiets. Voordat er iets in het mandje mocht, moest het eerst gereinigd worden in het water (onderzoek details!).

We kregen ook kleding mee die we moesten passen en morgen konden dragen. Traditionele kleding is wel zo passelijk als we morgen met de ceremonie mee doen en een hoop tempels binnengaan. Trouwens, ik heb het vaak over tempels, maar je moet niet denken dat het 'binnen' is, zoals een kerk of moskee. Het is wat lastig uit te leggen, dus foto's zeggen meer, maar je gaat eerst een poort door en dan is er een soort van binnenplaatsje waar je kunt bidden. Er omheen staan meerdere standbeelden en, noem het pilaren, met een zwart rieten dakje. Deze 'pilaren' zijn vaak bekleed met goud en rood en zien er mooi uit.

Vandaag heb ik dus niet zoveel aan mijn onderzoek gedaan, maar ik ga dat goedmaken wanneer ik vanaf donderdag verhuis richting de Tirta Empul tempel. Nu ben ik blij dat ik wat mensen heb ontmoet en dat we uitgenodigd worden om deze dingen mee te mogen maken. Morgen is de grote dag en ik ben erg benieuwd!

Wat een belevenis, het is van hieruit niet voor te stellen hoe dat de mensen daar leven. Je moet het echt zelf meegemaakt hebben. En jij kunt dat nu. Om de dag van morgen mee te maken zal wel heel interessant zijn. Als het allemaal te bevatten is. Robin ik wens je met alles heel veel succes. Ik lees met plezier jouw verhalen. Lieve groeten, Tante Mien.