Normandië

Frankrijk, St. Valery en Caux

Dag 5

Ik heb voor mijn doen een gat in de dag geslapen. Ik was rond half 10 gaan slapen en werd tegen half 8 wakker. Blijkbaar had ik het nodig. Als ik in de spiegel kijk schrik ik van wat ik zie. Hele dikke oogleden. Rode ogen. Lijkt wel alsof ik gevochten heb maar dan zonder de blauwe verkleuring. Geen idee waarom. Misschien dat de harde wind mijn ogen geïrriteerd heeft. Ook na een opfrisbeurt met koud water staan mijn ogen nog op kiertjes. Gaat vast weer over.

Het weer is in positieve zin omgeslagen. Er zijn wat wolken maar het is vooral zonnig vandaag. De wind is niet weg maar in kracht iets geminderd. Die enorme windvlagen die mij lieten parkeren met de fiets zijn er niet meer. Gelukkig. Ik kan er nu doorheen trappen zonder de neiging te hebben achterom te kijken welke lollbroek er aan mijn bagagedrager hangt....

Al snel merk ik het ritme van deze streek. Op het hogere deel achter de krijtrotsen is het graanvelden dat de klok slaat. Daar voel ik de koude zeewind weer volop blazen. Af en toe een boeren dorp. Zodra ik een wat grotere badplaats nader duikt de weg stijl naar beneden. Ik klok op sommige stukken boven de 50 km per uur en dat is voor mij het moment om bij te remmen. Niet dat mijn fiets gaat zwabberen. Die ligt echt als een strijkijzer op de weg ondanks de zware lading. Ik heb de lekke band van gisteren en het bijna vallen nog vers in het geheugen staan. Ik wil niet met blote armen en benen met deze snelheid over het asfalt schuiven. Dat werkt als een rasp op een stuk kaas.... dan kan ik gelijk stoppen met deze reis. Te vaak in de zomer scooterrijders moeten behandelen die op weg naar het strand in zomerkleding onderuit zijn gegaan. Geen fraai gezicht. Ik rem afwisselend voor en achter. De velg wordt anders veel te heet en dat kan een klapband veroorzaken.
Zodra ik de badplaats door ben begint aan de andere kant de klim weer naar boven. Ik sleur mijn hele hebben en houwen weer naar boven om daar te merken dat de graanveld en en Westen wind mij weer vrolijk tegemoet wapperen. Zo gaat het ritme van deze dag in Normandië. De klimmen zijn pittig en de afdalingen spannend. Ik heb mijn eerste haarspeldbochten genomen vandaag. De uitzichten zijn spectaculair. Een mooi gebied waar het goed fietsen is. Het is mei dus nog nauwelijks toeristen. Heerlijk rustig. Ik heb een goed dagje vandaag en neem veel rustmomenten om te genieten. Na 110 km beloon ik mezelf met een overnachting op een camping hoog op de krijtrots. Ik zoek een plaatsje uit de wind in de zon en schenk mezelf een biertje in. Heb ik verdient vind ik.
La douce France is vandaag begonnen. ..

Prachtig Joor! Normandie wordt nog meer genieten: het weer en de mensen zijn gelijk aan het gebied: ruig, recht door zee en passioneel omstuimig! Geniet ervan! Ik heb de weerkaart van frankrijk voor me: tot volgende week woensdag is de voorspelling half tot licht bewolkt en zon, rond de 20 graden en windkracht 2 a 3 en noordenwind! Ik zeg je hebt je beproeving in het aanschijns Gods glansrijk doorstaan en wordt nu beloond met top fietsweer! Volle kracht vooruit! Een warme omhelzing van ons allen! Daan

bro 2015-05-21 08:51:56

Wow bikkel! Gaat goed!!! Jouw verhalen werken aanstekelijk! Lijkt me ook wel wat... Ik heb bedacht dat ik (ik vind kamperen niets) ook naar het 'hoge noorden' kan fietsen en dan gewoon in luxe hotels kan overnachten. Ik ga eens beginnen met het fietsen naar de kop van noord Holland.... Ik ben weer thuis. Aanstaande zaterdag om 12.40 start ik in de Strong Viking loop in Spaarnwoude. Ik zie er behoorlijk tegen op. Ik werd gevraagd door een stel vrienden van de duikclub. Toen, januari dit jaar, had ik bedacht dat mijn pees na zoveel maanden dan waarschijnlijk wel weer okay zou zijn. Fout gedacht... Ach, we zien wel hoe het loopt. Je verslagen zijn erg leuk te lezen! So far, so good! Hopelijk blijft het allemaal zo voorspoedig gaan. Hier schijnt de zon, mooi helder droog weer. Wel koud; om 6.00 vanmorgen was ik buiten aan het sporten in 6 graden. Wel wat anders dan het tropische Taipei van 33 graden! Heerlijk om weer frisse lucht te ademen. Succes nog!!