KOUD

Frankrijk, Jougne

De regen is overgegaan in kou. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik een paar dagen geleden in T-shirt en korte broek liep te stikken van de hitte. Het was 8 graden en echt te koud in mijn legging die net over de knie komt en zonder jas aan. Na de koffiepauze, die we aan een winderige picknicktafel aan het begin van het dorpje Les Fourgs hielden, was het mét jas aan zelfs te koud. In het dorp zelf dronken we een kopje thee in een cafeetje waar de heren al lekker aan de absinthe zaten, zodat ik in de wc mijn lange broek over mijn legging aan kon trekken, en een extra T-shirt met lange mouwen aan kon doen.

En ondertussen praten we de afgelopen jaren bij. Dat is zo anders dan alleen zijn: het landschap is nu een decor voor al onze gesprekken en het lopen is bijzaak geworden. We lopen lang over een asfaltweg door dennenbos en open velden die zo groen zijn als in Teletubbieland. Bij een langlaufpiste van asfalt, waar jongeren op langlaufski's op wieltjes aan het trainen zijn, zich afzettend met skistokken waardoor het ook een flinke armtraining is, eten we onze lunch met brood, kaas en tomaatjes en lekkere pikante zoute noten die Saskia allemaal bij zich heeft.

En zo vliegt de dag voorbij, we lopen ook niet zo'n enorm stuk,18,5 kilometer, en dan komen we in Jougne aan. En wat vanaf nu anders is dan voorheen, is dat op de app van de Via Francigena alle onderkomens op een rijtje staan en daar zitten ook particulieren bij die een kamer beschikbaar hebben of bij wie je de tent kunt opzetten. Saskia heeft een matje en slaapzak bij zich, dus ons idee is om de tent op te zetten bij iemand die zo'n Accueil Pèlerin heeft waar je in de tuin kunt kamperen. Maar als ik haar bel, blijkt ze niet thuis te zijn, dus dat gaat niet door. Ze adviseert ons naar het Hôtel de la Poste te gaan waar ze speciale tarieven voor pelgrims hanteren. En zo zit ik voor de tweede achtereenvolgende avond weer lekker luxe in een hotel. Ook best fijn omdat vannacht de temperatuur gaat dalen tot net boven het vriespunt. En verderop in de Zwitserse bergen is vandaag de eerste sneeuw van dit jaar gevallen. Ik hoop dat ik lopend de Grand Saint Bernard over kan over twee weken...desnoods met van die rackets onder mijn bergschoenen!

We gaan zo lekker hier eten en bijtijds slapen voor de langere etappe van morgen.

Een mooie wandeling in goed gezelschap.

miekequilt 2022-09-17 19:10:08

Ongelofelijk! Dat het daar nu al zo koud is! 😱

Babette Degraeve 2022-09-17 20:11:25

Zojuist even gezocht naar de geschiedenis van Auberge du château de joux. Daar is nog nooit iets gebeurd. Morgen snel verder.

Martin 2022-09-17 20:18:36

Ha lieve Hanneke, Een voordeel heb je als het zo koud is: je hebt veel kleren aan en hoeft dan minder te sjouwen! Geniet ervan!

Maartje 2022-09-17 20:23:43

Ik was vanochtend in Nancy en idd daar was het 8C. Jeetje wat koud en wat is dat ineens wennen. Gelukkig mag ik eerst twee weken nog genieten van het Zuid Franse weer. Toen ik hier aankwam was het om 1800 nog 26 C….

Florence Van Rossum 2022-09-17 21:38:33

Ps wat een PRACHTIG doopvont!!

Florence Van Rossum 2022-09-17 21:40:09

Ja, hier ook wennen, jas lange broek extra truitje...dat je daar zo aan moet wennen zegt dat je al behoorlijk gewend bent aan klimaatverandering 🥴🙃 Mooie foto's weer! En leuk weer met iemand samen. Knap bezig hoor nog steed👏👍❣️