28. Tegenslag

Nederland, Nijmegen

In de anderhalf jaar dat ik mijn Grote Tocht aan het voorbereiden ben, probeer ik me ook voor te bereiden op tegenslag: ik houd rekening met pijn onderweg, met pech bij het vinden van een slaapplek, met langdurige regen en natte voeten, of juist een uitputtende hittegolf; ik weet dat de mogelijkheid bestaat dat ik mijn tocht moet uitstellen in verband met ziekte van mijn naasten, of onverwachte gebeurtenissen in het leven van één van de kinderen.
Dat het echter mogelijk niet volgens planning door kan gaan vanwege mijn eigen fysieke gesteldheid, daar was ik tot nu toe niet op voorbereid.

Inmiddels is mijn covidbesmetting drieënhalve maand geleden en ligt nog steeds driekwart van mijn werk stil. En zelfs zonder werk is het nog niet eenvoudig om de dag evenwichtig door te komen: fysieke inspanning mag niet te zwaar zijn en moet in porties worden verdeeld: in één keer het trappenhuis stofzuigen is er niet meer bij, en een wandeling van meer dan 5 kilometer kan alleen volbrengen als ik onderweg (een paar keer) uitrust. Een rondje met mijn rugzak op lopen (om het weer even uit te proberen) moest ik laatst bezuren met een rare pijn in mijn hart en so wie so ligt bij alles wat ik doe benauwdheid op de loer. Over vierenhalve maand had ik mijn vertrek gepland en dat lijkt nu ineens veel te kort om vanuit deze situatie voldoende conditie op te bouwen.

Ik kan niets anders doen dan datgene wat ik als lopende pelgrim ook zou doen: stap voor stap mijn weg gaan, hopend dat ik niet uitgeput zal raken vóór de avond valt, mijn lichaam het tempo laten bepalen, genieten van wat elke dag me brengt, ook al is dat soms moeilijk, en ondertussen de hoop houden dat ik mijn doel, het maken van mijn échte pelgrimage, toch zal bereiken. Er is geen andere manier; dit is de weg die ik nu moet gaan, waarheen die me ook brengen zal.

Jeetje Hanneke, wat een strop! Ik hoop van harte dat je je snel beter gaat voelen. Viereneenhalve maand is toch ook nog best lang.. Ik duim voor je. Groet, Carien (hoop in juli 2023 naar Rome te gaan lopen)

Carien 2022-03-02 12:40:34

Dankjewel Carien!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-03-02 15:18:43

Oh wat zuur Hanneke! Ik wens je een (zo) spoedig (mogelijk) herstel toe en sterkte ook met de mentale verwerking. Dat is inderdaad ook bij een pelgrimstocht minstens zo belangrijk. Groeten van Roel (VZ Pelgrimswegen naar Rome)

Roel Kamerling 2022-03-02 15:30:54

Wat een pech heb je daar met die gevolgen van Covid. Heb net, via via je blog gelezen. Ik hoop zo dat je stapje voor stapje het gaat redden. Juli is nog even uit zicht. Al ga je maar een stukje op weg, alles beter dan niets en dan heb je toch het idee dat je met je pelgrimage bezig bent. Sterkte.

Ella Kruzinga, administratie Pelgrimswegen naar Rome 2022-03-02 15:40:59

Heel heel veel beterschap, Hanneke! Ik las met plezier je leuke verhalende voorbereidingen op je Grote Tocht naar Rome. Wat een vette pech heb je nu! We zullen voor je duimen en in onze Ouwe Sint Jan hier in Den Bosch een kaarsje voor je opsteken. Warme groeten van Vier Vrije Voeten 👣👣

Riet van Laake en Guus Wesselink 2022-03-02 17:57:16

Dank jullie wel voor alle lieve reacties!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-03-02 19:05:22

Hoe is het nu met je, Hanneke?

Mariette 2022-04-21 12:38:39

Het gaat de goede kant op. Vanaf vandaag ga ik weer schrijven over mijn ervaringen, en hopelijk over mijn voorbereiding die ik weer ga hervatten....