EERSTE DAG

Nederland, Groesbeek

Ik weet niet hoe dat andere pelgrims vergaat, maar de eerste kilometer na het allerlaatste afscheid, alleen van Jos, heb ik de hele tijd lopen huilen. Ik vond dat zelf noch verwonderlijk, noch vervelend. Want wat een overweldigend afscheid had ik net achter de rug.
Het ging zoals ik had gehoopt maar overtrof tegelijkertijd alle verwachtingen.

De dag begon nogal vreemd, want hoewel ik gisteravond de wekker toch netjes op 6.45 had gezet, en nog het grapje maakte "ha, ha, als ik me verslaap en iedereen staat klaar om mij uit te zwaaien en dan ben ik er niet", boog Jos zich vanmorgen over mij heen en vroeg: " hoe laat had jij de wekker gezet... Het is bijna half 8". Ik had me verslapen! Ineens moest alles snel, snel en even na achten liep ik met Jos de Mesdagstraat uit. Bij de Cenakelkerk stonden al heel wat mensen te wachten: koorleden, een hoboleerling, mede-parochianen, (schoon)zussen, broer en vrienden. De kinderen kwamen met de auto.

De bijeenkomst was overweldigend, we zongen met z'n allen een lied en met mijn vrouwenschola een gregoriaans Ave Maria, Jos sprak mij toe en Herwi zegende mij. Dat was prachtig, ontroerend en heel fijn. Ik denk dat elke pelgrim zich onderweg gedragen voelt door familie en vrienden die meeleven, maar stilstaan bij de nabijheid van God onderweg voegt daar voor mij toch nog iets aan toe. En ik denk echt niet dat, nu ik gezegend op weg ga, ik minder kans heb op pijn, blessures, tegenslagen of zelfs ongeluk. Maar Gods nabijheid ervaar ik, denk ik, als dankbaarheid op de momenten dat mij iets goeds ten deel valt en kracht op de momenten dat ik dat hard nodig heb.

Daarna liepen we met z'n vieren naar Berg en Dal en na een heerlijk bezoek aan mijn moeder nam ik als laatste afscheid van Jos.

Dit is de enige dag dat ik de weg nog goed ken, de mooie weg naar Groesbeek waar ik nu op een fijne camping sta. Alles zindert hier van de aanstaande Vierdaagse die dinsdag van start gaat. Grappig genoeg zou ik nu écht niet 30 of zelfs 40 kilometer per dag kunnen lopen. Ik mag van mezelf de komende dagen niet meer dan 15 kilometer lopen in de hoop zo de eerste weken zonder blessures door te komen.

De eerste dag zit erop!

Wat was het bijzonder vanmorgen. Wat een prachtig gebed van Herwi, het zingen dat mij door de emotie niet goed afging en je echt weg zien lopen, je eerste stappen van deze bijzondere tocht. Ik zal met je meeleven en verheug mij op je mooie verhalen. Veel liefs, Ghislaine

Ghislaine 2022-07-16 18:18:45

Wat een ontroerend verslag van je vertrek. De zegen ontvangen en de nabijheid voelen, weten van je dierbaren, je lopen met G' d, dat is heel kostbaar. Fijn om je verhaal te kunnen volgen!

Hilde 2022-07-16 18:22:34

Loop met God, Hanneke. Zo bijzonder. Ik verheug me op je verhalen. Liefs, Nikie

Nikie 2022-07-16 20:13:06

Prachtig ontroerend verslag van je eerste dag. Ik zal aan je denken als ik van dinsdag tot vrijdag wel die gekke vierdaagse ga lopen. Vooral je keuze maar 15 te lopen, moedigt mij aan echt rustig te gaan lopen. En voor jou veel succes met deze mooie uitdaging.

Marjo 2022-07-16 20:15:10

Je was niet de enige, Hanneke, die het niet helemaal droog hield. xM

Martin 2022-07-16 21:25:11

Heel fijn om van je te horen Hanneke! Ik was al heel benieuwd hoe de eerste dag zou verlopen. Fijn dat je goed bent aangekomen. Heel veel geluk onderweg!

Claartje 2022-07-16 21:36:52

Lieve Hanneke, wat fijn dat je zo goed bent gestart! En wat een bijzonder afscheid. Fijn om het zo alsnog een beetje mee te mogen beleven. Veel liefs 😘

Maartje 2022-07-16 22:06:19

Inmiddels ben je waarschijnlijk al begonnen aan dag 2, met de nu minder goed bekende weg misschien symbool voor de hele komende tijd waar alles onbekend is, veel geluk!

Elisabeth 2022-07-17 11:26:57

Ik vond het heel bijzonder om erbij te zijn in de Cenakelkerk. Ik wens je een goede tocht toe.

Bea 2022-07-17 13:15:26

Lieve Hanneke, wat een mooi en ontroerend verslag heb je geschreven. Blij voor jou dat je zo bemoedigend op weg bent gegaan. .Zorg goed voor jezelf! In gedachten loop ik zo nu en dan stukjes met je mee...Veel geluk!

Hettie 2022-07-17 15:26:13

Beste Hanneke, ik heb grote bewondering voor je moed en ik hoop dat het allemaal goed gaat. En dat je na verloop van tijd weer behouden thuis komt. Hartelijk groet en veel plezier, Riet Veenendaal-Oord (moeder van Martin)

Riet Veenendaal-Oord 2022-07-17 16:55:51

Fijn om met je mee te leven. Goede tocht en benouden aankomst

Frans Bertels 2022-07-18 18:25:52

Wat n mooi 1 ste verslag. Fijn om je die ochtend samen met Jos nog even te zien om vervolgens te vertrekken vanuit de Mesdagstraat. Een hele mooie reis