26. Tent

Nederland, Nijmegen

Ineens schrok ik midden in de nacht wakker: ik had niet eens het “set-up”-filmpje van de tent bekeken! De tent die ik die dag gekocht had, was al bijna onderweg van de VS naar Nederland, maar had ik niet in veel te grote haast gehandeld?

Daar was ook wel een verklaring voor: al in de lente van 2021 kreeg ik een tent op het oog die echt je-van-hét leek: ultralicht met een slim doordacht systeem van ruimte, een prijswinnaar die echter qua prijs veel goedkoper was dan vergelijkbare tenten. Niet op voorraad: in de herfst zou hij weer op de markt komen. De herfst werd december, december werd januari, maar toen was het dan zover: op 10 en 13 januari om 10.00 uur EST precies kwam de nieuwe lading beschikbaar. Bij ons is het dan 16.00 uur ’s middags, en tweemaal stond ik in de startblokken om stipt 16.00 uur: tent in winkelmandje, “you’re in line for check-out”, betalingsgegevens invullen, SOLD OUT!
Beide keren 16.03 uur: uitverkocht, geen tent.

Gefrustreerd me voorgenomen om de dag daarna (vanwege mijn corona al teveel stress op één dag vermijdend) hoe dan ook, waar dan ook een nóg betere tent te vinden. Er gaat dan echt een wereld voor je open, een tentenwereld wel te verstaan. Op een Amerikaanse vergelijkingssite ging ik hun toptenten bekijken, die allemaal tot in de minutieuze details beschreven werden. Halverwege de dag ben je helemaal doorgedraaid, want de inzet was natuurlijk vooral licht en makkelijk, maar ja, je wilt ook geen condens in je tent, dus liever toch geen éénlaagstent, en hoeveel extra grammen wegen op tegen hoeveel extra ruimte? Een binnentent van 80 centimeter vind ik wel erg krap, ook in mijn eentje, als je er maanden mee op pad gaat. Uiteindelijk werd het de Stratospire-li: gemaakt van Dyneema (nee hoor, zei mij ook niets), een ultrasterke, ultralichte tweepersoons tent van 819 gram (tent, tentzak en 6 haringen). Over de prijs wil ik het liever niet hebben, en zeker niet over de importkosten die ik ook nog moest betalen, waar ik achter kwam toen ik, omdat de tent niet geleverd werd op de beloofde dag, nog eens naar de “track-en-trace” ging waar een bedrag tussen de 0 en 175 euro openstond aan importkosten.

Achteraf gezien had het niet uitgemaakt als ik wél eerst het opzetfilmpje had gezien, want dat zag er superrelaxed en eenvoudig uit. Het is jammer dat ik mijn worsteling van zojuist niet gefilmd heb, maar ja: hij staat!

PS: ja ik weet het, ik schreef al eerder over een nieuwe tent, en nee, het geld groeit mij niet op de rug, maar die andere nieuwe tent was echt niet geschikt om wekenlang dagelijks op te zetten. In het kort: eerst de binnentent opzetten is ondoordacht, gedoe met teveel stokken, 1,4 kg is te zwaar in je eentje. Blijft staan dat die tent qua ruimte, omdat het een koepeltje is, nog fijner is dan mijn Stratospire-li. Mijn dochter krijgt hem deze zomer mee op vakantie.

Dag Hanneke, ik kwam om je blog via de Nieuwsbrief van Pelgrimslezen. wat ontzettend leuk om te lezen! Ik voel me verwant.. :) Ik loop ook de GR5 in mijn eentje, met tentje en kookspullen. (ben nu 62). Zonder hond, zonder ezel :) Ik kan helaas nooit 4 maanden weg (misschien als ik met pensioen ga?), maar ik loop dezelfde route in gedeelten. Elke vakantie als het kan een stukje. Ben inmiddels bij Besancon beland. Komende zomer weer een stuk! Je inspireert me wel om ook eens te gaan schrijven.... Heel veel plezier met het vervolg! Ik ga je volgen. Groetjes, Yvon van Noort

Yvon 2022-02-25 14:29:44

Via de GR5 loop ik - misschien wel helemaal zuidelijk via Genua - uiteindelijk naar Rome.

Yvon 2022-02-25 14:30:42

Dag Hanneke wat leuk via de de nieuwsbrief PnR over jouw tocht te lezen. ik ben eind januari begonnen met mijn tocht naar Rome. dit jaar 2022 staat, lopend in de weekenden, Maastricht als einddoel gepland. En dan in het voorjaar 2023 de grote tocht. Ik ga ook alleen dus ik ben heel benieuwd om jouw ervaringen te lezen. En ik ben ook op zoek naar een tentje :-) en een rugzak. als ej nog tips hebt? Ben je van plan alleen te kamperen of ga je ook gebruik maken van kloosters e.d. succes met de laatste voorbereidingen en veel plezier groetjes Esther

Esther 2022-02-25 14:44:24

Dag Esther, wat leuk om iets van je te lezen. We zitten dus in dezelfde fase van voorbereidingen en voorpret. Ik loop nu met een 40 liter rugzak van de Decathlon (Quechua): heel eenvoudig, goedkoop en lichter dan de meeste andere rugzakken. Er zijn wel lichtere rugzakken op de markt, maar die zijn schaars en een stuk duurder (bv. Osprey levity 45 liter). Qua tent, nou ja, dat heb je kunnen lezen, ik heb volgens mij echt een heel goede tent nu, maar ik heb er nog niet in geslapen... Dat was echt een lange zoektocht. Daar heb ik uiteindelijk het meeste geld aan uitgegeven, omdat me dat de moeite waard leek. Er zijn zeker veel goedkopere opties, die echter allemaal zo hun nadelen hebben. Ik zal zeker ook in kloosters, hostels of hotels overnachten als dat zo uitkomt of als ik mijn matje even zat ben, of nat ben! Als je vragen hebt of iets anders wilt delen: reageer gerust!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-02-26 14:37:41

Ha Yvon, klinkt heerlijk! En schrijven is zo fijn om je gedachten te ordenen en te mijmeren over van alles en nog wat. Zeker doen! Ik ga je volgen!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-02-26 14:41:15

Ik heb sinds een paar jaar een superlichtgewicht heerlijk tentje. In 3 minuten op te zetten, en het is echt 'mijn huisje'. Altijd weer even een moment van 'afscheid' als ik hem inpak na een nacht, totdat hij weer staat... :) Het is F10 Helium UL1, die ik bij Carl Denig gekocht heb. Ik steun het liefst de lokale middenstand, ipv de grote anonieme ketens.... MIjn rugzak is ook van hen, een Fjallraven, maar die hebben ze niet meer. Eigenlijk te groot (60l), maar zo mooi, met (llicht) houten frame binnenin en recyblebaar etc. Qua overnachting heb ik in België en Frankrijk goede ervaringen in kloosters! En dan ook om 6.00u aanwezig zijn bij de 'metten'.... Veel plezier bij alle voorbereidingen en het lopen! Ga nu toch denken aan een tijdje onbetaald verlof om voorjaar 2023 de grote tocht helemaal af te maken... Nu kan ik het nog :)

Yvon 2022-02-26 19:57:54

Tja, die tent kan ik nu niet meer ruilen, maar ik ik hoop nu maar dat het net zo mijn huisje wordt! En als je verlof kan nemen: inderdaad, je weet nooit wat je te wachten staat, doen zolang het kan!