BEZOEK!

Frankrijk, Goumois

"Johanna, Johanna, je ne peux pas sortir, mais j'ai un café et un jus de pommes pour vous". Het is half 8 en ik heb net mijn tent opgeruimd en ontbeten en daar staat Flore in de deuropening met een hansopje aan, een kop koffie en een glas appelsap in haar handen.
Sinds ik vroeger in Frankrijk een paar keer te horen kreeg, als ik zei dat ik Hanneke heette, "ah, Heineken, comme la bière!" zeg ik nu meestal dat ik Johanna (Zjo-an-ná) heet, wat tenslotte mijn doopnaam is. Ik neem de beker en het glas van haar aan, drink het lekker op en vertrek rond 8 uur uit het slapende dorpje.

Ik ga heel rustig aan doen, want ik weet dat ik eerst een berg over ga om in het volgende dal te komen. Het is een mooie tocht en een rustige klim, lang niet zo steil als ik eerder heb gehad. Bovenaan een prachtig uitzicht.
Ondertussen heb ik appcontact met mijn oom, die schrijft dat hij met zijn wielrengroepje in Langres zit, en of we iets kunnen afspreken. Ik Google Langres en zie dat het tweeënhalf uur rijden is met de auto, dus mij lijkt dat dat niet gaat lukken. Maar het wielrengroepje is heel flexibel en het lijkt hen heerlijk om in de Jura te gaan fietsen, dus ze besluiten deze kant op te komen. Ik vertel dat mijn plan is om naar de camping in Goumois te lopen, dus dat houden we aan als richtlijn.

Na 9 kilometer drink ik koffie en eet ik brood met kaas. Daarna merk ik dat ik echt heel moe ben vandaag en vraag ik me af of ik de geplande camping wel ga halen. Als ik in Fessevillers even uitrust in de kerk val ik gewoon bijna in slaap. Als ik de kerk uitkom regent het ook nog eens heel hard, maar dat vind ik niet zo erg. Ik ga maar weer op weg, zie dat er ook weinig mogelijkheden zijn om mijn weg van vandaag in te korten, ik eet al lopend een heel pak tucjes achter elkaar op en na verloop van tijd gaat de vermoeidheid ook gewoon vanzelf weer over. Ik zing een Ave Maria in een kapelletje op de volgende berg en wie het horen wil (na 19 kilometer lopen en met mijn rugzak nog op mijn rug) om iets van de sfeer die ik dan ervaar te proeven, kan op de link hieronder klikken.

De laatste paar kilometer zie ik Goumois in het dal liggen en Zwitserland aan de overkant van het dal en het is werkelijk een spectaculair gezicht. Ik kom aan op de camping waar ik een plaatsje uitzoek en even douche en dan hoor ik mijn oom Frans met z'n busje aan komen rijden. Wat een leuke ontmoeting!

We stappen in het busje naar het hotel restaurant, daar zijn ook mijn oom Eduard en nog drie andere fietsvrienden. Het is een ontzettend gezellige avond met echt heerlijk eten, zo chic heb ik nog niet gegeten op deze tocht, en hun fietservaringen zijn ook erg leuk om te horen, want ze doen dit al ruim 50 jaar elk jaar: een week in september samen fietsen.

En nu ben ik doodop en morgen houd ik een echte rust-rustdag om weer even bij te komen!

Maria had duidelijk nog iets tegoed. Prachtig. En goed je weer te horen. Wat een kracht!

Martin 2022-09-11 07:19:56

Wat prachtig gezongen Hanneke. Dank voor het delen!

Marjo 2022-09-11 08:46:16

Beste Johanna, Wat mooi geschreven en gezongen! En wat een wonder dat we op afstand en onzichtbaar mogen meeluisteren. Hartelijke groet, ook namens Marga, Marijn

Marijn Bosma 2022-09-11 09:24:27

Lieve Hanneke, mijn kippenvel gloeit nog na. Met mijn oude buurtjes uit Ubbergen die nu in Langres wonen ga ik jouw blog nog eens nalezen. Zij komen nl met regelmaat naar Nijmegen en bij mij op bezoek. Zij zullen veel herkennen! Ik wens je een fijne rustdag, laat jouw mooie gezangen nog vaak horen, komt de wereld goed van pas!

Leny 2022-09-11 09:55:35

Oh daarom miste ik gisteravond je blog, je had een ontmoeting met je ooms en wat voor een, heerlijk dineren in een Frans dorpje! Met een damasten tafellaken en idem servetten! Wat bijzonder. En weer eens Nederlands praten. Toen ik de foto’s zag dacht ik : Hanneke heeft een clubje Franse wielrenners ontmoet en die hebben haar uitgenodigd. Jouw ooms kwamen op mij over als echte Fransmannen. En het Ave Maria klonk ook zo prachtig in dat snoezige kapelletje. Het lijkt wel of altijd de zon schijnt als je in zo’n kapelletje bent. Fijne rustdag Hanneke op de camping 🏕 en morgen een entree in La Suisse?

Marijke M-B. 2022-09-11 12:50:34

Wat een prachtig Ava Maria zong je. Heel ontroerend. Dank voor het delen. Ik wens je vandaag een fijne rustige rustdag.

miekequilt 2022-09-11 13:12:36

Prachtig gezongen Hanneke in een mooie verstilde sfeer. Ik kan me voorstellen dat je dan geniet. Een fijne dag van rust morgen.

Willemijn Wissink 2022-09-11 13:26:11

Ontroerend, jouw Ave Maria! Wat heb je en prachtige stem.

Emie 2022-09-11 15:42:11

Ik heb net samen met je het Avé Maria meegezongen. Wat mooi is het toch allemaal!

Bea 2022-09-11 20:22:50

mooi! Mooi! Mooi! Nu Zwitserland!

Krien 2022-09-11 20:45:44

O wat leuk Bea!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-09-11 21:27:40

Prachtig om te horen. Wat bijzonder dat je dan s avonds met zo n mooi gezelschap zit te eten

Anita 2022-09-11 22:20:20

Dankjewel voor al jullie reacties, heel leuk!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-09-11 22:31:01

Wat glashelder klonk je stem met dat Ave Maria . Ik denk dat je dan wel even opgetild werd naar het Hogere . Mag je vaker doen, zo'n linkje . Veel dank daarvoor