NAT DAGJE

België, Spa

Ik lig in het zonnetje aan de rand van het zwembad in Spa. Lekker plekje na een stille dag.

Na een zelfgemaakt ontbijtje met brood en thee uit mijn rugzak, op mijn kamertje bij de broeders van Saint Jean, vertrok ik daar in stilte zonder nog iemand te zien. Het was nog voor achten en Banneux was nog in diepe rust op een enkele vroege bedevaarder na. Ik was al direct weer op mijn goede route en het was heerlijk weer om te lopen: bewolkt, 18 graden, precies wat een wandelaar wil.
Jos stuurde vlak na achten al een appje, en omdat we elkaar alweer een week niet gesproken hadden, belde ik op om even uitgebreid bij te praten. Zo gaan de eerste kilometers vanzelf.
Vanaf Becco, een schattig dorpje met een open kerk waar ze heerlijke koormuziek op hebben staan, begint het te miezeren, maar nog prima om in te lopen. Het is een prachtige route vandaag, dwars door de natuur. Als ik om 11 uur koffie drink, begint het harder te regenen en uiteindelijk doe ik toch maar mijn regenponcho aan en loop ik al koffiedrinkend verder. Daarna is het steeds poncho uit, poncho aan. De paadjes zijn her en der zo smal en niet-gesnoeid dat ik óf met mijn poncho in de bramen blijf haken, óf mijn kleren kleddernat worden als ik net mijn poncho weer uit heb en de struiken langs me heen strijken. Allemaal niet zo erg, ik loop lekker.

Tegen de middag bel ik uitgebreid met mijn goede vriend Tjerk, waardoor ik wel zo afgeleid raak dat ik de route even kwijtraak: ik had niet in de gaten dat mijn horloge nog op pauze stond en me dus niet de weg kan wijzen. Ik moet ophangen omdat het begint te gieten als ik net een prachtig bospad inloop.
Op een vroege wandelaar en een mountainbiker na ben ik nauwelijks iemand tegengekomen vandaag.

In Spa drink ik een kop thee op een terras, ik hoor veel Nederlands om me heen. Daarna bezoek ik de kerk en haal ik een stempel in het naastgelegen secretariaat. De man kijkt me wel verbaasd aan, want de vraag om een stempel heeft hij nog nooit gehad! Hij doet nog zijn best om een onderkomen te vinden, maar als dat niet lukt besluit ik gewoon door te lopen naar de camping.

Hier zit ik prima voor vannacht, het wordt wel een eenvoudig maaltje want ik heb geen boodschappen meer gedaan. Ik heb linzen, bouillonblokjes, brood en kaas in mijn rugzak, en wie weet kan ik bij mijn buurjongens nog een blikje bier scoren......

💪knap dat je ondanks de regen positief blijft...mijn humeur zou al tot het vriespunt gedaald zijn 🤣😉

Ghislaine 2022-08-01 18:29:30

Haha,… kan ik bij mijn buurman nog een blikje bier scoren! 🤣🤣🤣🤣ik ga het in Vlaanderen niet verder vertellen! 😜

Babette Degraeve 2022-08-01 18:46:40

Dat vind ik zo knap van je Hanneke dat je de hele dag geniet: van de mensen die je ontmoet, de omgeving die je ziet, je kopje koffie. Het spat er vanaf. En ondertussen werk je heel gedisciplineerd iedere dag aan je mooie reis verslag. Ik heb nog een praktische vraag. Hoe laat je én je horloge én je telefoon steeds op? Ik neem aan dat je geen kampeerplek met elektriciteit hebt. Of werkt je horloge op zonne-energie? Veel succes en blijf genieten

Berdine 2022-08-01 18:54:06

Mooi weer nu weer hier, gisteren en vanmorgen ook in de regen ja. Gisteren met fietstocht en vanmorgen met sporten buiten...maar ach ja..niet zo erg dat poncho nodig was🙃😀 succes he! Fijn bijkomen nu!

Marion 2022-08-01 19:16:35

Het opladen gaat een beetje hapsnap: soms op de camping op een veilig plekje of bij een buurman met caravan. Als ik bij iemand logeer is het natuurlijk makkelijk én ik heb nu een powerbank waarmee ik mijn telefoon twee keer kan opladen. Maar of het altijd zo gaat lukken, weet ik natuurlijk nog niet!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-08-01 19:38:57

Je route ligt waarschijnlijk al vast. Maar goed ook want je kunt van vanuit Spa bijna geen lelijke route vinden. Komende dagen veel verticaal transport, vermoed ik, maar wel door een prachtig deel van de Ardennen. Geniet!

Martin 2022-08-01 19:44:36

Hoi Hanneke, We hebben gisteren de intentie voor de gezondheid van je dochter uitgesproken in dom van Ulm. Met vriendelijke groeten Ton en Rick

Ton en Rick 2022-08-02 12:14:41

O wat ontzettend lief. Dank jullie wel!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-08-02 14:12:27

Ben verslaafd aan je reisverslag. Je schrijft (H)eerlijk over alles wat op je pad komt. Je neemt me mee op je geweldige wandel tour. Dank daarvoor