3. Vereniging Pelgrimswegen naar Rome

Nederland, Nijmegen

Ik ontving een dikke envelop, die ik bewaarde om op een rustig moment te openen. Ik ben lid geworden van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome, en dit waren de welkomstgeschenken die ik van de vereniging zou krijgen. Wat werd ik blij van de inhoud! Hoewel spreekwoordelijk natuurlijk alle wegen naar Rome leiden, zijn er een paar gangbare pelgrimswegen die beschreven en (ten dele) gemarkeerd zijn; al deze wegen staan afgedrukt op de linnen tas. Om goed voorbereid op weg te gaan, biedt het boekje ‘Op pelgrimstocht naar Rome, vraagbaak voor wandelaars en fietsers’ houvast. De pelgrimspenning kun je om je nek dragen en is bedoeld als morele steun voor onderweg. Maar het meest ontroerende vind ik het pelgrimspaspoort, waarin je stempels kunt laten zetten op verschillende plaatsen waar je doorheen komt. In vier talen staat op deze pas geschreven: ‘Het bestuur van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome verklaart dat Hanneke van der Grinten lid is van de vereniging en een pelgrimstocht maakt naar Rome. Het bestuur verzoekt een ieder die daarom wordt gevraagd de houder van dit document zo nodig steun en hulp te verlenen. Bij voorbaat dank.’
Ik weet niet of ik het nodig zal hebben, ik weet ook niet of het zal helpen dit paspoort bij me te dragen, maar ineens werd me des te meer duidelijk: ik ga niet zomaar op reis......ik word een pelgrim!