KLEIN LOURDES

Nederland, Lottum

Hallo! Hállo!
Op de totaal verlaten natuurcamping staat er nu toch onmiskenbaar iemand naast mijn tent. En die iemand is boos en geeft mij een standje omdat ik haar had moeten bellen en betalen voordat ik mijn tent opzette. Omdat het kwart over negen 's avonds is, en ik al om half negen in slaap was gevallen en dus wakker werd van de hallo's, heb ik weinig zin in gezeur. Ik vraag beleefd wat ik haar schuldig ben en betaal door de bovenrits van mijn tent. Mijn tentdesigner heeft overal aan gedacht: hierdoor hoef ik nu niet halfnaakt uit mijn tent te kruipen om haar het geld te overhandigen. Normaalgesproken ben ik een heel braaf meisje, dus ik voel me toch een klein beetje schuldig dat ik niet netjes volgens de regels heb gehandeld. Anderzijds moet ik natuurlijk wel het één en ander te biechten hebben als ik in Rome aankom....

's Nachts komt er nog meer bezoek, want het bekertje water dat ik 's avonds klaarzette in de voortent voor als ik dorst krijg, is 's morgens driekwart leeg. Ik vermoed dat het de muis was die ik gisteravond zag maar weet het niet zeker.

De dag begint mwah. Ik loop iets voor zevenen de camping af en loop al anderhalve kilometer om voordat ik weer terug ben op de Pieterpad-route. Al gauw doen mijn heupen zeer en ik besluit vandaag extra mild te zijn voor mezelf. Dus als ik een mooi plekje tegenkom waar een kapelletje staat voor de heilige Goar (aanroepen bij bibberkoorts!) besluit ik dat het al best tijd is voor een koffiepauze. Daarna versperren koeien me de weg en loop ik nog steeds niet zo lekker. Accepteren is soms gewoon best lastig. Maar als ik bedenk dat ik een paar maanden geleden met nog geen halfvolle rugzak met moeite 5 kilometer liep, is het eigenlijk een wonder dat ik dit nu doe. En als ik mijn lieve moedertje heb gebeld gaat het al een stuk
beter.

In Tienray bezoek ik de kerk waar een Lourdesgrot is nagemaakt. Ik heb er gemengde gevoelens bij, maar zing er wel een eenvoudig gregoriaans Ave Maria. Misschien heeft ze me toch verhoord, want na een uitgebreide pauze met ijskoffie & thee en boodschappen doen bij Jan Linders, ga ik lekker verder. In Swolgen tap ik water op de begraafplaats en zing nog een In Pace en Requiem voor de doden.

Daarna een prachtig stuk, alsmaar zuidwaarts natuurlijk. In het bos zing ik "Er was een jongetje dat schommelde in de wind" en omdat het een canon is, neem ik al lopend het liedje drie keer op, om het vervolgens af te spelen en met mezelf in canon te zingen. Ik krijg er erg goede zin van. Als ik weer een lange pauze neem, speel ik nog lekker een half uur op mijn blokfluit en niemand die het hoort, heerlijk!

Met mijn benen rood opgezwollen van de warmte-uitslag zit ik nu, na uiteindelijk bijna 19 kilometer, weer op een superfijne camping, heel aardige mensen en koud bier in de koelkast, mijn eerste alcoholische biertje onderweg!

Pieterpad al tegengekomen?

Noud Maas 2022-07-20 17:49:43

Ha Hanneke , wat ziet de Lourdeskapel in Tienray er precies zo uit als in het echte Lourdes. Mooie plaats voor Mariavereerders die de Lourdesreis niet meer aan kunnen. Mooi dat jij er het Ave Maria zong! Bovendien nog een eigen moeder hebt die jou de troost en moed geeft waar behoefte aan is. Laat je schuldgevoelens tijdens deze reis maar smelten in het zonlicht. Als 8 jarige biechtte ik dat ik had gevochten met mijn broer. Nadat mijn Biechtvader had gevraagd "Heb je gewonnen?" was ik de kluts kwijt van wat nu echte schuld betekende. Alle Goeds en Liefs voor de nieuwe nacht en dag!

Leny 2022-07-20 18:35:24

Wie verre reizen maakt kan veel verhalen -als de reiziger tenminste voor zijn ervaringen open staat, en dat sta je. Ook wel handig dat je het talent mist je te vervelen. Mooie observaties. (Ik was even bang dat pindat.com eruit lag maar het is mijn rare vpn die soms weigeringen oproept. Dit voor anderen die Pindat misschien soms niet kunnen vinden.)

Martin 2022-07-21 10:22:38

Dag Hanneke, Wat lees ik je graag. Best amusant hoe goed je het stelt met jezelf, dat moet enorm veel levensplezier geven.Sterkte met je heupen!

babette Degraeve 2022-07-21 13:45:05

Lieve Hanneke, van Joanne kreeg ik je blog adres, wat mooi en bijzonder om te lezen. We gaan je verder volgen en zullen af en toe een kaarsje voor je aansteken. Groetjes vanuit Zelhem.

Ilse Janssen 2022-07-21 14:05:23

Grappig, net in een kerk in VenetiĆ« zag ik ook op de muur Ave Maria staan en dacht er ook aan dat te zingenšŸ§” Het is hier ook lekker meters maken om overal rond te kijken...maar zonder rugzak šŸ¤£ Succes en inderdaad luister naar jezelf wat bij de dag past

Marion 2022-07-21 16:39:14

Dank voor al jullie lieve en fijne reacties. Dat geeft me moet voor onderweg!