VOUS N'AVEZ PAS PEUR ?

Frankrijk, Corravillers

Ik zou wel vier blogs tegelijk kunnen schrijven: één wat ik zoal beleef, één wat ik zoal bedenk, één over mijn nevenproject: het lezen van voor naar achter van de bijbel (met mijn lopen lig ik iets achter op 'schema', voorzover ik nog een schema heb, met bijbellezen lig ik echter vér achter op schema, dat gaat me in deze vier maanden zeker niet meer lukken, maar daar ga ik denk ik een boek over schrijven later; ik heb al een pakkende titel in gedachten) en één over de vragen van sommige volgers. Om met dat laatste te beginnen: het is steeds weer ontzettend leuk om reacties van jullie te krijgen, dus heel erg bedankt daarvoor!

Even kort wat praktische dingen die ik voortaan als reactie onder de vraag zelf zal plaatsen, maar dat heb ik tot nu toe niet altijd gedaan. Iemand schrijft over je behoefte doen in het bos. Daar is natuurlijk geen ontkomen aan, je hebt vaker géén dan wél een wc voorhanden als het nodig is. Dat je je uitwerpselen op zou moeten ruimen of zelfs meenemen lijkt me nogal onzin, tenzij je echt midden op een wandelpad gaat zitten, wat ik zelf niet snel zou doen. Wat wel erg ergerlijk is, zeker langs drukbelopen routes, is het laten rondslingeren van wc-papier. Dat heb ik zelf nog geen enkele keer gedaan: je verstopt het onder bladeren, onder het gras, in een holletje in de grond of wat dan ook.
Voor wie wat langer gaat lopen: zorg voor een goede telefoon met oplader, goed internet en een goede powerbank. Met de mijne kan ik mijn horloge twee keer + mijn telefoon anderhalf keer opladen. Als ik dus helemaal opgeladen vertrek kan ik drie dagen zonder zorgen en zonder stopcontact vooruit.
En wie naar Rome gaat pelgrimeren: het allerblijst ben ik toch dat ik mijn talen een beetje spreek. Mijn Italiaans is beslist veel slechter dan mijn Frans, dus dat zal ik weer even op moeten halen straks, maar alle ontmoetingen die ik heb zijn toch wel veel leuker doordat ik gewoon een gesprek kan voeren. Dat is echt heel waardevol en zeker de moeite waard om, als het nodig is, vantevoren tijd in te investeren.

Vandaag was dag 50. Ik denk aan Pinksteren, en het voelt ook alsof ik zelf weer een nieuwe geest ingeblazen kreeg. Vanochtend schreef ik in een miezerregen nog mijn blog van gisteren en had ik wat getob met de route, maar vanaf dat moment ging dat helemaal vlekkeloos. Eerst nog twee kilometer over een asfaltweg, maar op één of andere manier was het veel fijner en prettiger lopen dan de ongezellige Route forestière gisteren door het bos. Daarna waren het afwisselend bospaden en kleine asfaltweggetjes en alles liep lekker en de weg was veel leuker dan ik me had voorgesteld. Ik voelde me ook veel rustiger dan gisteren, en dat scheelt een hoop energie, heb ik gemerkt.

Toen ik koffie wilde gaan zetten, kwam ik net langs een refuge en ik dacht dat ze daar misschien koffie zouden hebben. Dat bleek niet zo te zijn, maar omdat je als gast daar alles zelf mee moet nemen (zoals bij ons in de Nivonhuizen) bood één van de gasten aan om zelf koffie voor mij te zetten. We raakten in gesprek en omdat het regende bleef ik nog wat langer zitten en tegen de tijd dat ik mijn rugzak opdeed, ging zij net pasta eten. Ze nodigde me uit om een bordje mee te eten en dat nam ik graag aan. Het voelt eigenlijk alsof ik alleen maar de hele tijd aan het ontvangen ben, maar uit wat zij zei, maakte ik op dat het ontvangen dit keer toch ook wederzijds was: dat het voor haar een teken van God was dat ze mij vandaag is tegengekomen.

Als ik verder loop is de regen grotendeels voorbij en het is echt een heerlijke dag met prachtige uitzichten. En op dit moment geniet ik van een bed in een eenvoudig berghotelletje, waar ik prima heb gegeten en nu lekker luxe ga genieten van een extra lange nacht.

Maar wat ik eigenlijk wilde schrijven is dat de meeste mensen tegen me zeggen: vous faites ça toute seule? Vous n'avez pas peur?
Mensen denken allemaal dat het eng is, dat er reden is om bang te zijn, dat zijzelf weliswaar aardig en gastvrij zijn, maar dat er verder alle reden is om anderen te wantrouwen. Als je er goed over nadenkt, kun je altijd heel veel dingen bedenken om je zorgen over te maken of om bang voor te zijn: dat de kinderen iets overkomt, dat je een akelige ziekte blijkt te hebben, dat je een verkeerde beslissing hebt genomen, dat je uitglijdt in de douche. En dan natuurlijk nog alle mondiale problemen die ook echt heel zorgelijk zijn. Die zijn onderweg hetzelfde als thuis.
Maar net zomin als ik me thuis de hele dag zorgen maak over wat er allemaal mis zou kunnen gaan, doe ik dat onderweg ook niet. En hoe komt het dat we denken dat in onze eigen omgeving bijna alle mensen aardig en betrouwbaar zijn, maar dat alle mensen daarbuiten niet te vertrouwen zijn (of, zoals in het geval van asielzoekers, dat dat veelal terroristen, verkrachters en moordenaars zouden zijn)?

Ik ben nu zeven weken onderweg en heb vrijwel alleen maar onbekenden ontmoet, en voorzover ik me kan herinneren is er nog niet één persoon echt onaardig of vervelend tegen me geweest. Hooguit wat ongeïnteresseerd (in Vaux) of gereserveerd (de deur op een kiertje opendoen als ik aanbel), maar zelfs in dat laatste geval waren het toch mensen die me hielpen met het vinden van een slaapplek.
Natuurlijk kan ik bang zijn voor van alles, maar angst werkt alleen maar verlammend. Natuurlijk kan mij iets overkomen, maar dat kan ook als ik in de Mesdagstraat was gebleven en uiteraard neem ik geen enkel onnodig risico.

Ik gun het iedereen om de wereld met minder angst tegemoet te treden.

Hoi Hanneke weer eens een reactie van mijn kant. Elke dag lees ik nog steeds jou mooie verhalen. Deze week had ik een moeilijke week. Even dip ik mis Baer heel erg. Mijn ziekte speelt op. Maar ik heb me weer herpakt. Elke avond bid ik. Dat helpt me . Mijn geloof helpt me door deze moeilijke periode heen. En ik voel me nu weer positief. En als ik dan jou mooie verhalen lees ,wat je meemaakt. Dat zijn toch ook godsgeschenken. Slaap lekker en fijne dag morgen. Liefs Lilian

Lilian 2022-09-03 21:48:36

Dank je wel voor je verslagen. Ik kijk er elke avond naar uit!

Petra1945 2022-09-03 21:55:26

Hoi Hanneke, ik lees je blog bijna elke dag. En steeds met interesse. Ik hou van reisverslagen en pelgrimageverhalen. Dus ja. Leuk om je zo te volgen, fijn dat je zo regelmatig wat schrijft. Dat is wel part of the fun. Gewoon lekker doorgaan! Alle goeds van Vincent

Vincent 2022-09-03 22:00:28

Ha, Hanneke! Het is zó leuk je verhalen te lezen: ik word er steeds blij van. Natuurlijk ook vanwege de herkenning, maar ook kmdat je veel wijze gedachten opschrijft. Zoals nu het plezier met de goede talen te kunnen spreken (nou ja, uit de voeten kunnen? ;-))) Heb het goed, jongedame!

Riet van Laake 2022-09-03 22:07:00

Ik vind je streng op jezelf! Maar tegelijkertijd doet het me beseffen dat we eigenlijk niet zoveel meer nodig hebben buiten mensen met oprechte interesse en medeleven! Ik geniet erg van jouw dagelijkse verhalen! Take care! ☀️☀️

Babette Degraeve 2022-09-03 22:49:23

Da's zo'n beetje mijn centrale thema betreffende je reis: dat je nog geen enkele reden tegengekomen bent , noch tegenkomt, om bang te zijn verbaast (en verheugt, uiteraard) me iedere dag enorm.

Martin 2022-09-03 22:54:13

Ha Hanneke over geven en ontvangen: het enkele feit dat jij langsloopt bij die mensen aan wie je iets vraagt met jouw verhaal is voor hen een cadeau. Ik weet zeker dat zij het weer aan anderen vertellen: ik heb nou toch een bijzondere leuke ontmoeting gehad! En zo inspireer je heel veel mensen (ons lezers ook!). Ik was bij mijn Shijatsu therapeut aan wie ik vertelde over jouw reis en hij zei ach ja ik heb een klant die al jaren roept dat ie zoiets wil doen maar t nooit doet!! C’est toute la difference…:) Liefs Florence

Florence Van Rossum 2022-09-04 08:26:50

Leuk om je te volgen....alsof ik mee loop👍

Hilda 2022-09-04 12:33:47

Lieve Hanneke , er ontstaat langzamerhand een Blogslogan in de rubriek: Plaats een reactie. Ik doe er van harte aan mee: "De Wereld is een Puinbak, jij hebt hem nu al mooier gemaakt.!"Dank,Dank voor jouw uitstralende aanwezigheid waarbij 1 ding van belang is: "met alle zelfvertrouwen verder gaan zonder angst en zonder beren op je weg." Gister bezocht ik in gezelschap van Martin Kunsthal Helmond: een tentoonstelling met indrukwekkende foto's waarin de mens het landschap blijvend verandert in afschrikwekkende ecosystemen. De opnames werden met behulp van drones, helicopters en kranen van heel hoog opgenomen. Ik zet jouw foto's ernaast en mijmer over een nieuwe toekomst. Antropoceen-Kunsthal Helmond t/m 11 sept. te zien.