AAN DE BEEK

Luxemburg, Pereira Catia et Robert Keiwelbach 9364

Gistermiddag kocht ik in de veel te dure Épicerie Matos in Vianden thee die Sleeping Better heette. Ik weet niet of het daardoor komt, maar na gisteravond twee koppen te hebben gedronken, sliep ik een stuk beter dan de twee nachten ervoor. Iets voor half 7 werd ik uit mezelf wakker en dat was prima, want ik wilde toch vroeg eruit om van de koele ochtend-uren te profiteren.

Na al het klim-en klauterwerk van gisteren begon de dag nu aangenaam rustig, over een glooiende asfaltweg langs weilanden en twee dorpen. Na een tijdje hoorde ik het tikken van de stokken van twee wandelaars achter me. Het bleken mijn overburen van de camping te zijn, die iets na mij waren vertrokken, maar natuurlijk een stuk sneller liepen dan ik. Zij hielden een beetje in en zo liepen we een tijdje met elkaar op. Ze profiteerden van een vijfdaagse vakantie dat hun zoon op kamp was en zij met z'n tweeën een flink eind konden lopen: de GR 5 vanaf de Luxemburgse grens tot Echternach en daarna een dagje Trier. Heel gezellig om even samen op te lopen, dan gaan de kilometers toch sneller, maar omdat ik hen ophield, zei ik na een tijdje dat ze maar weer lekker hun eigen tempo moesten gaan lopen.

Inmiddels liepen we in een bos, nog steeds over een glooiend bospad en zo is het eigenlijk een groot deel van de dag gebleven. Tegen tienen dronk ik lekker koffie en speelde ik weer wat, ik was blij dat er pas mensen op mountainbikes voorbij kwamen toen ik net gestopt was.
Sneller dan gedacht zag ik daarna Diekirch liggen, waar ik gepland had om boodschappen te doen. Gelukkig keek ik van tevoren nog even hoe lang het lopen was naar de supermarkt, want dat bleek meer dan een kilometer van mijn route af te liggen, en dat zou me heen en weer dus zo'n tweeënhalve kilometer extra hebben gekost. Op de rotonde waar ik toen net liep zag ik namelijk een tankstation met shop, waar ze precies de goede dingen verkochten. Ik kocht een ijskoffie met iets lekkers om daarna op een bankje op te eten, en brood, kaas en noten, want eten voor vandaag had ik verder al.

In Gilsdorf vroeg ik ergens om water zodat ik weer 10 kilometer er tegenaan zou kunnen. Daarna volgde een klim in de volle zon, onderbroken door het voeren van de leukste geiten die ik ooit gezien heb. Daarop volgde weer een lang stuk bos, heerlijk koel op deze toch warme dag, want we blijken hier in een hittegolf te zitten, met 30 graden of hoger tot en met komend weekend.

Ondertussen bedacht ik dat ik blij ben dat het nu zomervakantie is. Veel pelgrims vertrekken in februari of maart om in mei of juni, vóór de hete zomermaanden, in Rome aan te komen. Maar ik ben bang dat ik dat best koud en eenzaam had gevonden, en weet eerlijk gezegd niet of ik het dan had gekund. Nu zie ik overal vakantiegangers, het is lekker weer, ik heb veel aanspraak en hopelijk ben ik tegen de tijd dat iedereen weer naar school gaat en aan het werk is genoeg aan dit rondtrekkende leven gewend om ook dan nog verder te lopen.

Na 21,5 kilometer, waarvan de laatste 2 in de volle middagzon, vond ik het eigenlijk wel mooi voor vandaag. Ik stond op een kruispunt en kon twee dingen doen: óf anderhalve kilometer de verkeerde kant op naar de camping wandelen, óf bij het dichtstbijzijnde huis, een enorm pand waar flink aan verbouwd werd en allerlei bouwmaterialen op het erf lagen, vragen of ik daar kon overnachten. Ik koos voor het tweede, en gelukkig, het mocht!
Pas toen ze me naar de achterkant van het huis leidden, zag ik wat een lot uit de loterij ik weer had getrokken: een grasveld aan een beekje met een prachtig bruggetje er overheen.

En nu zijn mijn kleren alweer gewassen, heb ik gezwommen en mezelf gewassen in de ijskoude beek, zo koud dat ik nu met een trui aan in de schaduw kippenvel heb. En dat tijdens een hittegolf!

Zoals je laatst schreef over God. Ja ik geloof in Hem. Zo mooi dat ik jou ben tegengekomen. Elke dag lees ik met bewondering je verhaal. Je maakt zulke mooie dingen mee . En de mensen die je tegenkomt nee dat is geen toeval. De foto's zijn elke keer zo mooi. Je bent tot nu toe nog in streken geweest die voor mij bekend zijn. In Diekirch ben ik als meisje van 16 een week op vakantie geweest. Mooie omgeving. Daar lag toen ook een wildpark. Misschien zijn die lieve geitjes daar wel nazaten van🤗 Fij e avond nog. Liefs Lilian

Lilian 2022-08-09 18:15:30

Beste Hanneke, wat leuk om te lezen dat je over ons schrijft. Wij zijn aangekomen in Beaudorf. Ons verblijf is net iets minder idyllisch als bij jou. Maar het zwembad maakt veel goed. We vonden het fijn om jou even te vergezellen op je pelgrimage. We denken ook dat we weten waar dat mooie slaapplekje van jou is. Om het hoekje, brugje over hebben we lekkere braambessen geplukt. Het beekje was voor ons echter met draad afgezet. We zijn blij dat jij daar wel van kan genieten. Onze foto is een beetje 'wazig', maar we willen ze je zeker niet onthouden. Via welke weg kunnen we hem je bezorgen ? Beste Hanneke, we wensen je nog veel pelgrimplezier en fijne ontmoetingen. Je hebt er alvast 2 volgers bij!

Kristien en Glen 2022-08-09 18:35:10

Ik dacht ook al toen ik hier in de beek lag: hier zijn Kristien en Glen vanmiddag ook voorbij gekomen. Alleen wist ik jullie namen toen nog niet! Wil je de foto sturen naar 0031633028193? Bedankt en veel plezier nog morgen en overmorgen!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-08-09 18:46:28

PS: jullie staan ook nog op de foto met de boomstammen, maar als je hem niet uit kunt vergroten, kun je dat niet zien....

Hanneke.op.pelgrimage 2022-08-09 18:48:30

Lilian, dankjewel!! Zonder ontmoetingen zoals die met jou had ik vast al opgegeven. Liefs!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-08-09 18:50:49

Wat een mooie dag weer. En leuk dat je collega wandelaars had. Altijd gezellig, denk ik. Een goede nacht gewenst!

miekequilt 2022-08-09 18:52:13

Wow wat een leven, geweldig! Diekirch ken ik van het jaarlijkse lange weekend rotsklimmen in mijn studententijd. Kamperen in het grote Hobbitbos, overdag rotsklimmen en op zondag naar de St Hubertusmis. Prachtige omgeving. Besef je wel hoe ver je al bent ?!!

Florence Van Rossum 2022-08-09 19:01:46

Goh. En dat terwijl je ook in een stoffige donkere kerk naar een stel idioten kunt staan zwaaien!

Martin 2022-08-09 19:51:19

Da's ook heel leuk hoor!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-08-09 20:20:10

Hanneke ik volg je met bewondering en enthousiasme. Zo veel herkenning in je verhalen. Mijn reis (voorbereiding) heeft nu ook plaats gevonden en je bent een bron van veel inspiratie. Ik ga niet lopen. Altans nu nog niet. Maar ik ga stukken lopen met mijn hond en slapen in mijn nog om te toveren campertje (en hij heet Kermit). Volgend jaar als ik long covid echt de baas ben. Mensen zijn altijd lief en behulpzaam als je je hart open stelt. Nooit bang zijn. Wildkamperen is niet eng. Het is het ultieme gevoel van vrijheid. Zo heb ik de via francigena ontdekt. En het heeft me uren gekost om dat plekje te vinden op Maps. Hanneke blijf genieten!

Bernadettes.reizen 2022-08-09 21:08:38

Oja ook vrouw alleen op pad😜😂

Bernadettes.reizen 2022-08-09 21:15:01

Lieve Hanneke wat geniet ik van de verhalen die je schrijft. Kan niet wachten op de volgende dag. Zo bijzonder wie je tegen komt. Succes voor de komende tijd. Groetjes vanaf een druk Wolferswoud ☀️🤗

Ilse Janssen 2022-08-09 21:19:25

Ja, hitte houdt niet op, gelukkig wel koele nachten! Je deelt weer mooie foto's en mooie verhalen en bent toch al weer kilometers verder, chapeau hoor! En wat hebben we toch in deze wereld overal gelukkig ontvangende vriendelijke mensen gelukkig 🙏 nu uitrusten!