KLEINE BEESTJES

Nederland, Beesel

De route van vandaag was ongetwijfeld de meest efficiënte tot nu toe: vanaf Tegelen loopt er een net-niet-kaarsrechte weg, precies op de grens van Nederland en Duitsland, door het bos zuidwaarts. Een beetje eentonig eigenlijk, en dat was precies wat ik vandaag nodig had.

Na een dikke knuffel van mijn huisgenote vertrok ik vanmorgen iets na half 9. Na 300 meter liep ik alweer op het Pieterpad, Venlo uit. Al gauw loop je een mooi gebied in met vennetjes, en ik kijk goed op het pad, want overal springen kleine padjes voor me uit waar ik niet op wil gaan staan. Een voormalig trappistenklooster is nu in handen van de Emmausgemeenschap die er mooie en sociale plannen mee heeft. Ik besluit me eens wat meer te verdiepen in hen, het klinkt als een sympathieke club.
Op mijn eerste rustplaats, waar ik in het gras ga liggen, waarschuwt een voorbijganger voor teken in het gras. Ik probeer mezelf elke avond goed te controleren, want niet meer in het gras kunnen liggen, is eigenlijk niet te doen op zo'n tocht. Toch lig ik daarna minder comfortabel en ik loop na een leuk gesprekje zelf ook weer verder.

Eenmaal op het rechte bospad probeer ik de afgelopen week te reconstrueren: wanneer liep ik waar, wie kwam ik tegen, hoe liep de weg.... van sommige dagen vind ik het nu al moeilijk me alles weer voor de geest te halen, dat wordt nog wat als ik straks niet één, maar vijftien weken onderweg ben!

Als het tijd voor koffiepauze is vind ik een fijne omgevallen boomstam om op te zitten. Maar voor ik water heb kunnen opzetten zit alles al onder de piepkleine vliegjes. Ze zitten werkelijk overal. Ik zet toch mijn koffie, maar relaxed drinken is er niet bij, want ook als ik een stukje verderop in het gras ga zitten, komen ze overal op af. Het broodje waar ik zin in heb stel ik dan ook maar even uit tot ik, een uurtje later, een picknickplekje tegenkom. Als ik daar goed en wel een broodje met kaas aan het beleggen ben, komen ineens overal wespen vandaan. Ook daar word ik voortijdig verdreven en het broodje eet ik verderlopend op, gelukkig komen ze niet achter me aan.
Later op een terras aan de grens zie ik mensen naar binnen vluchten vanwege de wespen, maar in de bospaddestoelensoep die ik daar eet, hebben de wespen gelukkig weinig trek.

Ik loop en loop en loop, voor het eerst iets meer dan 19 kilometer en afgezien van wat rugpijn gaat dat prima, als ik maar echt om de paar kilometer even mijn rugzak afdoe en even uitrust. De laatste kilometer even een dochter opbellen helpt ook hoor, dan gaat het lopen ineens vanzelf.

Nu weer op een fijne camping, eerst lekker uitrusten met een biertje.....douchen en de tent opzetten kan straks ook nog!

Beesel, de plek waar 92 jaar geleden mijn vader werd geboren. Alleen jammer van al dat dierlijk gespuis 😉. Geniet van het biertje...proost

Ghislaine 2022-07-22 18:55:06

Heb ik wel eens verteld dat ik Lyme maar op het nippertje heb overleefd? Mijn eigen stomme schuld, ik had wel een rooie plek gezien maar och, die trok vanzelf weer weg. 6,5 jaar later vierden we dat ik rechtop in bed kon zitten. Paniek heeft geen enkele zin, gondige controle en een paraat tekenpincet wel. Alweer een prachtige dag en dito verslag. Ga zo door en gij zult spinazie eten!

Martin 2022-07-22 20:15:40

Ook ik heb - zoals ikje heb verteld - Lyme gehad, door een onoplettende huisarts veel te laat ontdekt en aan het infuus in het zkh beland. Dus goed dat ze jou waarschuwde! Je ziet het niet altijd want soms laten ze ook weer los. Dus voorzichtig!

Florence Van Rossum 2022-07-22 20:44:12

Pfff, Hanneke, wát een beestenboel vandaag.....gelukkig kunnen vliegjes niet steken, wespen dan weer wel, maar een tekenbeet moet je niet willen hebben idd. Hoop dat dát ook niet gaat gebeuren...... Rustige nacht en morgen weer op pad! :)

Pauline 2022-07-22 21:10:17

O Hanneke, wat heb ik met aandacht naar de foto van het rupsje gekeken! Ja geen wonder want ik heb vanmiddag een bezoek gebracht aan het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. De schilderes Elspeth Diederix op de afdeling Sotto -Bosco richtte haar aandacht op het leven laag bij de grond. Jouw foto van het rupsje past daarbij als geen ander!! IK kan natuurlijk nu geen uitgebreid verslag doen op jouw pelgrims site, maar laat jou weten dat ik alle info en toelichting zuinig bewaar om je het in de toekomst te laten zien. Bovendien zul je ook bij Martin terecht kunnen voor zijn prachtige opnames van de Miracle Series." Steeds nieuwe dingen zien om echt te leren kijken! Maar nu eerst oogjes dicht en morgen gezond weer op het Pelgrimspad!