LUXEMBURG

Luxemburg, Clervaux

Wat een schitterende dag! Na een goed ontbijt liep ik tegen half 9 Burg Reuland uit. Eenmaal uit het dorp begon een stevige klim van ongeveer een kilometer en alles voelde goed: het was zonnig en fris, mijn lijf voelde uitgerust aan en mijn rugzak voelde niet meer als rugzak maar als verlengstuk van mezelf. Ik kwam uit op een plateau met 360° uitzicht en daarna volgde een stil bos. Zo'n stil bos dat ik denk dat ik niet eerder zo stil gelopen heb. In elk geval niet de afgelopen drie weken. Ik zag een vos op het bospad en vlak daarna een haas, twee mierenhopen, wat ik een wonderlijk fenomeen vind waar ik wel wat meer van af zou willen weten, en daarna een eekhoorntje waar ik lang naar heb staan kijken. 's Middags kwam ik ook nog een slang tegen, maar dat was pas veel later.

In de ochtend denk ik meestal na. Vandaag denk ik aan de uitspraak "luisteren naar je lichaam". Want dat is niet zo eenduidig als het lijkt. Ik denk bijvoorbeeld dat als iemand die ik niet met name zal noemen naar haar lichaam luistert, dat lichaam alleen maar hartverscheurend au au au aan het roepen is. Juist door afleiding te zoeken en daardoor je lichaam even te negeren, lijkt de pijn even wat minder. In de corona-maanden die achter mij liggen heb ik enerzijds goed naar mijn lichaam geluisterd door op een dag veel rustmomenten in te bouwen, maar soms wilde mijn lijf het liefst de hele tijd uitrusten, liggen of slapen en dan had ik toch echt mijn verstand nodig om te bedenken dat ik daar niet beter van zou worden en ik toch wat moest gaan doen. En als je heel somber bent kun je ook denken dat je lijf het écht nodig heeft om onder de dekens te blijven liggen, terwijl juist dan je lijf moet gaan bewegen om zo ook je geest weer in beweging te krijgen. Kortom: het is best balanceren tussen lichaam en geest.

Het is een heel mooi bospad vandaag, tot aan Ouren waar je even in de bebouwde kom loopt. Ik tap water op het kerkhof en loop langs het Europa gedachtenismonument, vlakbij het drielandenpunt. Daar eet ook mijn lunch (de rijst met groenten die nog over was van eergisteren) en daarna ga ik de grens over. De hele weg daarna loopt langs de Our en is prachtig. Ik ben blij dat ik de GR5 gekozen heb als "aanlooproute" naar de Via Francigena: zo fijn om dit traject door Luxemburg te lopen.

Na 18 kilometer is er een camping en omdat ik weet dat er daarna 9 kilometer lang noch bebouwing, noch een camping komt, lijkt het me goed om hier te overnachten. Ik heb al lopende wel overwogen of ik niet toch ook wild zou kunnen kamperen, maar doe het liever niet omdat ik weet dat ik onrustig zal slapen.

Op de camping heb ik gelijk een gesprek met Sun die uit Weesp komt, en even later kom ik zijn vrouw Hester tegen bij de wc's (zonder te weten dat het zijn vrouw is natuurlijk) bij wie ik mijn nood klaag omdat mijn vloeibare zeep is gaan lekken, gelukkig niet door mijn hele rugzak heen. Ze bieden me een plastic zakje aan, we hebben een leuk gesprek dat even later voortgezet wordt op een stoel met iets te drinken bij hun tent. Fijn, even een echt gesprek dat verder gaat dan waar kom je vandaan en waar ga je naartoe.

Veel zin in de komende dagen in Luxemburg, al wordt het nog spannend met eten inslaan en overnachting vinden. En morgen ga ik weer een grens over, maar dan van een heel andere orde......

De zout is mooi, daaraan heeft Casper camping de Kohnenhoff. Morgen een mooie dag gewenst ๐Ÿ˜˜

Annelies 2022-08-07 00:33:36

Recht zo die gaat!

Martin 2022-08-07 00:57:11

Nu ik je verslag lees is het de dag van je verjaardag! Van harte gefeliciteerd en... ga zo door. Erg leuk om je te volgen.

Frans Bertels 2022-08-07 04:52:36

Als ik het goed heb is die grens vandaag Sarah. Ik wens je een mooie dag. Wie weet wat je nog voor een bijzondere dingen mee maakt vandaag. Proficiat lieve Hanneke x

Lilian 2022-08-07 06:41:13

Ik begrijp dat je vandaag jarig bent. Proficiat Hannekeโ—๏ธ

Berdine 2022-08-07 07:10:46

Ik had jouw verjaardag in mijn agenda staan hoor! Heel hartelijk gefeliciteerd Hanneke, welkom bij de club van 50+. ๐Ÿ’๐Ÿ€๐ŸŽŠ

Ghislaine 2022-08-07 07:42:28

Bij dat luisteren is het nog best lastig om te bepalen of het lijf dan wel het hoofd de afzender is. Maar voor nu vooral: van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Bea 2022-08-07 07:52:21

Door grenzen te verleggen is de wereld van iedereen en speelt leeftijd geen rol. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileumjaar.๐Ÿ’๐Ÿ€๐Ÿฟ๐ŸŽ‚

Joyce Nissen 2022-08-07 07:57:48

Hanneke, toch bijzonder om deze 'bijzondere' verjaardag te vieren tijdens dรฉze reis. Van harte gefeliciteerd en geniet dubbel van deze dag!๐Ÿ’

Pauline 2022-08-07 08:04:11

โค๏ธ๐ŸŽ‚๐Ÿฐ๐ŸŽ5๏ธโƒฃ0๏ธโƒฃ๐Ÿ˜˜

Eva 2022-08-07 08:46:02

Allereerst van harte gefeliciteerd ๐ŸŽผ๐ŸŒป๐ŸŽ‰๐Ÿฐ๐ŸŽ‚ En inderdaad je bericht lezende, lichaam en geest overleggen regelmatig niet makkelijk, al lezende leer je๐Ÿ™ Vandaag een mooie dag he! Luxemburgse paden opโค๏ธ

Marion 2022-08-07 08:58:37

Heel wijs en herkenbaar wat je zegt over lichaam en geest โ€ฆ. En het verstand:) Nu ik weer aan de bak moet ben ik erg jaloers op jouw vrijheid! Heerlijk. Geniet met volle teugen. Vrijheid is trouwens ook een mooi onderwerp ommeen ochtendje over te filosoferenโ€ฆ haha

Florence Van Rossum 2022-08-07 09:05:49

Hanneke van harte gefeliciteerd met je eigen tien-jarig lustrum! ๐Ÿฆš๐Ÿ€. Dank voor je mooie wandelbeschrijvingen, die zo inspirerend zijn voor velen! Ik wens je Een mooie dag met fijne verrassingen! ๐Ÿ˜˜

Marijke BERTSCH-FERWERDA 2022-08-07 09:13:18

Saskia tipte me. Ik vind het leuk jouw voetreis te volgen. Las de laatste dagen veel verslagen omdat ik aan bed gekluisterd was. Wij liepen zelf het Pieterpad, jouw beschrijving riep bij mij herinneringen op. Wat ik ooit droomde op de fiets doe jij gewoon en te voet. Veel plezier met al die bijzondere ervaringen.

Piet Harthoorn 2022-08-07 11:30:30

Elke dag inspirerend jouw reis te volgen. Elke avond kijk ik er naar uit je verslag te lezen. Ben benieuwd hoe je de komende dag als jarige gaat beleven. In ieder geval wens ik je een fijne dag en het is nu al een bijzonder mooi nieuw levensjaar.

Marjo Schillings 2022-08-07 11:59:41

Lieve jarige Hanneke, Niet eerder stuurde ik een felicitatie naar een jarige die op de helft van 100 jaar alles uitstraalt waar ik vanuit mijn puberjaren naar op zoek ben. Het woord HARTELIJK gefeliciteerd komt heel diep uit mijn Hart! Alle Liefs en Goeds op de volgende stappen op jouw Pelgrimspad!

Leny 2022-08-07 12:13:31

Hoi Hanneke vandaag zondag jarig en dan op reis zijn en 50 worden Hoe bijzonder is dat Nog een mooie tocht en ik geniet van je verslag Heel erg gefeliciteerd ook van Inge

Pat 2022-08-07 16:54:51

Dank jullie wel allemaal!!

Hanneke.op.pelgrimage 2022-08-07 19:24:32

Hanneke van harte proficiat met je verjaardag en mij lijkt zo'n pelgrimage een uitstekend begin voor je nieuwe periode in je leven. Ik lees met veel interesse je verslagen en heb veel respect hoe je ermee omgaat. Veel succes verder met deze grootse uitdaging.