Tallinn, dinsdag 4 juli tot vrijdag 7 juli

Estland, Tallinn

Dinsdag 4 juli

Over de Flixbus is nauwelijks iets te zeggen, behalve dat onze bus bij het achteruitrijden tegen de skibox, die achterop de naast ons geparkeerde bus hing, reed. Als excuus zou ik kunnen aanvoeren, dat het heel hard regende, maar ik denk meer, dat onze chauffeur de 15 minuten vertraging wilde goedmaken. Enfin er kwam een half uur vertraging bij.
Ons appartement, ‘modern apartment in the heart of the city’, bleek trouw aan de tekst te zijn. Chic gebouw, mooi appartement.Van ons vorig bezoek aan Tallinn was me niet zo veel bijgebleven op prachtig oud centrum en mooi museum na, maar dat moet ik nu wel bijstellen. Wij merkten, dat het een echte yuppenstad is geworden met o.a. vlakbij ons het prachtige Rotermanni kwartier. Het is een oud industrieterrein met nog oude delen van de fabrieken, zoals de torens van de graanfabrieken, de silo’s, delen van de stoom- en electrocentrales, maar dan samengebracht met hypermoderne gebouwen met hele mooie winkels en leuke restaurants. Ook verder net buiten de oude stad, nieuwe winkelcentra en luxe winkels. Of hier ook sprake van een legende is, weet ik niet, maar er wordt in ieder geval overal gebouwd. Het is een gigantische bouwput.
Vanavond terechtgekomen in een Portugees restaurant. Aan het eind van de reis zal ik eens kijken in hoeveel restaurants van verschillende landen we hebben gegeten.

Woensdag 5 juli

Tijd voor kunst. Eerst naar het Kadriorg Paleis met een tentoonstelling van ‘Modern Finnish Art’. Het paleis is in opdracht van Tsaar Peter de Grote gebouwd voor zijn vrouw, Tsarina Catherina II. Op een paar mooie schilderijen na, was ik meer tevreden over het paleis zelf, wat je van boven naar beneden kon betreden. Ook van buiten was het met de tuinen de moeite waard.
Alsof dit niet genoeg was, doorgelopen naar het KUMU museum. Dit is een spectaculair mooi gebouw van een Finse architect. Binnen hebben we de Contemporary Art bekeken. Het is een beetje jammer, dat tegenwoordig Contemporary Art, steeds over het klimaat moet gaan. Natuurlijk is het belangrijk, dat we doordrongen zijn van de klimaatcrisis en zijn gevolgen, maar betekent dat dan, dat we niet meer naar mooigemaakte dingen mogen kijken. Ook hier zag je hoe het vroeger was op het platteland en wat de gevolgen zijn van de industrialisatie en de uitbreiding van de landbouw. Het is wel duidelijk, dat de Sowjet Unie niet echt subtiel is omgegaan met Estland en dat ze nu nog lijden onder de gevolgen, maar als alle kunst alleen maar daar mee bezig mag zijn, vind ik een zwaktebod. Op een andere afdeling zagen we Estonian Art tijdens de Sowjetbezetting en dat was meer propaganda voor het uitvoeren van de 5-jarenplannen van het Communisme.
We hadden er genoeg van en zijn teruggegaan naar ons appartement met de eerste bergrit in de Pyreneeën en de was. Dat laatste is ook een uitdaging. Het is een 2 in 1 wasmachine, dus wasmachine en droger ineen, maar na de was, hebben wij blijkbaar niet goed gekozen voor alleen drogen, want hij is nu al 3 uur bezig en het klinkt meer als nog eens wassen en hopelijk uiteindelijk drogen. Nou het was inderdaad niet helemaal goed gegaan, de was kwam er bloedheet uit, we konden het niet eens vastpakken en helaas is ook een topje van mij gekrompen en moet ik nu met sokken proberen mijn bh’s weer in model te krijgen.
Later nog een rondje door de stad gemaakt en een lekker hapje/wijntje genuttigd op het Raadhuisplein, hot centre, dus het wijntje was van € 6 naar € 9 gegaan. Kunnen we vast wennen aan Finland en Zweden waar de alcohol ook altijd fiks geprijsd is.
Het is nu half 12 en nog gewoon daglicht, een teken, dat we al flink gevorderd zijn richting het noorden, alhoewel we pas min of meer op de helft zijn van de hele weg naar het noorden.

Donderdag 6 juli

Herstel, ik moet terugkomen op mijn gemopper van gisteren over Contemporary Art, want vandaag hadden we een enorme gelukstreffer. In dat Rotermanni complex bleek ook een museum te zijn: POCO, pop art and contemporary art en wat was dat geweldig: een groot aantal werken van Banksy, Warhol, Keith Haring, Roy Lichtenstein en van een geweldig leuke kunstenaar uit Estland, Marko Mäetamm. Wat hebben wij genoten, het was goed en het was grappig, echt een bevrijding na al dat gesomber. Helemaal blij ook nog na afloop lekker koffie gedronken in een gallery artcafé, ook een leuk concept, koffiedrinken en ondertussen leuke schilderijen bekijken.
We vielen wel in uitersten, want na dit bezoek aan POCO gingen we naar het Raadhuisplein, waar vandaag de openingsdag was van 3 dagen Middeleeuws feest, iedereen is gekleed in Middeleeuws kostuum, er zijn workshops, je kunt boogschieten, er zijn allerlei spelen en er is een hele grote markt met kunstnijverheid. Heel mooi strak aardewerk, dat helaas veel te zwaar was om mee te nemen, wat ik anders vast had gedaan en ook leuke sieraden.
Om half 6 was er een optocht en een soort presentatie vanaf het stadhuis, maar daar begrepen wij niet veel van. Er was een man met vleugels, die via een tokkelbaan van een huis naar het plein gleed. Hij was wel gezekerd, maar dan aan zijn haren, later ging hij ook nog zitten, staan en lopen op dat koord. Veel te zien, maar ook veel mensen, dus onze toevlucht tot een restaurant genomen. Het oudste restaurant van Estland. Heel leuk, maar niet als je na een kwartier nog geen menu hebt, laat staan een drankje, dus opgestapt en iets nieuws gekozen, maar weer niet wat we wilden. Hier waren maar 5 gerechten en er zat niet tussen waar ik zin in had. Uiteindelijk een leuk plekje onder de stadswallen, waar we de tafel deelden met een Amerikaan, waar we heel gezellig mee gekletst hebben en genoten van risotto met cantharellen en tortoloni met paddestoelen. Niet echt Ests, maar wel zo aangenaam.
Morgen is het al weer vertrekdag, dit keer met de veerboot naar Helsinki, onze eerste bestemming in Finland.
Tallinn was een succes, geweldig mooie architectuur in gemoderniseerd deel van de stad en als tegenhanger het traditionele, prachtige oude centrum.

Ja, die Marko Mäetamm maakt leuke dingen, heb het even op moeten zoeken, nooit eerder van hem gehoord, fijne reis verder…..

Corrie 2023-07-07 15:38:03

Heerlijke foto’s ook. Geeft zo’n goed beeld van wat jullie zien! Superfijn!

Marijke 2023-07-10 23:38:37

Geniet van jullie reis en hilarische beschrijving van de werking vd was/droogcombinatie 😀