Chychkan Canyon

Kirgizië, City of Osh

Dagje rijden, maar op de eerste 2 uur na, geen enkel probleem. De weg was goed en de omgeving geweldig. Gigantische bergen in groen, geel, rood of donkerzwart met beneden een fel groenturquoise rivier. Een tijdje later een prachtig meer, omringd door bergen, waar we omheen reden. Werkelijk schitterend en gelukkig weinig verkeer.
‘s Ochtends een stop gemaakt is Özgön voor een mausoleumcomplex uit de 11de eeuw met een minaret in roodbruine klei en bewerkt met motieven. Er zaten daar 2 vrouwtjes met zo’n gebit met gouden voortanden en nog een gat, waar ze nog voor goud moest sparen. We vroegen of we een foto mochten maken en dat mocht, maar op het moment supreme deden ze hun mond dicht, dus ik maar roepen, smile en waarschijnlijk vonden ze me gestoord en ging daardoor die mond een beetje open, zodat jullie kunnen zien, dat ik niet zit te verzinnen. Gelukkig vond ik daar ook magneten: van het land, de vlag, een yurt, een vilten muts en het net bezochte complex. Ik heb wel een beetje spijt, dat ik me in Oezbekistan zo beheerst heb met shoppen, in de gedachte dat er nog zo veel kwam, maar njet.
We overnachten nu in een zeer spartaans motel, in een soort cel maar wel met een kacheltje, want we zitten middenin de bergen met een wildstromende rivier voor ons raam.
Laat ik nog eens wat vertellen over het eten. Het brood is heerlijk, het lijkt op een enorme bagel, maar niet met een gat, in het midden is het brood tot een korst gestempeld met daaromheen een wal brood, vaak warm. De tomaten en de komkommers zijn ook lekker en fruit: meloen, abrikozen, kersen en noten. De rest is twijfelachtig en steeds hetzelfde, plov, goulash, spiezen met vet vlees en veel rauwe uien. Die goulash is een bord met 4 parten: rijst, in olie gedrenkte aardappelpuree, soort tarwekorrels (boekweit) en pasta en in ‘t midden vlees met paprika. Ze koken in katoenolie en ik weet niet of dat het is, maar na een paar happen, krijg ik van al dat eten buikpijn, dus ik eet soep, sla en brood.
‘s Ochtends bij het ontbijt is er kefir, havermout of rijstepap of eieren. Het is prima te doen, maar voor het eten hoef je hier niet naartoe.
Alles is heel goedkoop, eten: noodlesoep, bord onduidelijks voor Bengt, salade, brood, bier, water en thee, kost nog geen 10 euro, waarvan 2 voor het bier.
Van Bengt moet ik voor Freek vertellen, dat we in een Toyota, Sequoia V8 worden vervoerd en dat benzine 45 som de liter kost en 75 som is een euro.
In de vorige landen zagen we heel veel ezels als vervoermiddel voor materiaal en mensen, nu zijn er overal paarden.
Morgen verder met onderweg een lunch bij een lokale familie (help!) en dan 2 nachten in een yurt. Uiteraard is hier in de middle of nowhere, met ons als enige gasten, geen internet.