Bukhara

Oezbekistan, Buchara (stad)

Slecht internet en mijn geduld is een hele rottige combinatie. In Khiva was dat het geval. Ik ging omdat het niet lukte, allerlei domme dingen doen, zoals werken op Iphone en Ipad tegelijkertijd en in het wilde weg versturen. Sorry, zal ik niet meer doen.
Zaterdag zijn we van Khiva naar Bukhara gereden, een afstand van 466 kilometer, soms op een goede weg, vaak op slechte weg. Onderweg gestopt bij 3 forten, steeds met aarden wallen omringd.
Het eerste deel was nog redelijk groen met veel katoenaanplant, maar daarna reden we uren door een woestijn.
Via Trudie, die de informatie van haar vader had, wisten we dat het eten enorm goor was, dus we waren er behoorlijk beducht voor. Het lokale hoofdgerecht heet Plov en bestaat uit rijst, paprika, uien, schapevlees in schapevet gebakken en hoe vetter, hoe gelukkiger de Uzbeek. Onderweg bestond de keuze uit dumplings of plov, dus dapper gedaan en beiden besteld.
Het viel alles mee, de dumplings smaakten Bengt beter dan mij, maar plov was goed te eten en gelukkig niet zo vet.
Het was een lange zit, maar Bukhara ziet er heel leuk uit en we zijn hier 3 nachten.
Ons hotel, tegenover de oude stad, is heel bijzonder. Het lijkt op zo’n riad in Marokko en vanochtend kregen we, omdat we ‘nice people’ waren, een upgrade en slapen in een compleet bewerkte joekel van een kamer, die ik heb gefotografeerd.
Toen we aankwamen, was het geluk Bengt welgezind: kwalificatie van de Formule I in Monaco op tv. Hij had al geaccepteerd, dat hij 2 races zou missen, maar nee hoor, ook hier krijgt hij het te zien. Lokaal wijntje erbij en leuk personeel.
Tegelijkertijd is er in Bukhara een ‘silk and spicesfestval’ aan de gang. De hele lokale bevolking is op de been, op elke hoek muziek en dans en .... uiteraard winkelstalletjes.
Oud Bukhara is heel bijzonder. Er is een enorm complex, de Ark, wat vroeger een paleis was. Een complete stad in het ommuurde complex met troonzaal, waar Bengt zich even koning waande, woongedeelte, allerlei musea. Verder de vaste religieuze gebouwen, moskeeën en medressa’s, religieuze scholen.
Deze gebouwen zijn ongelooflijk mooi bedekt met blauwe en turkooizen mozaiek in geometrische patronen.

Wat een schitterende kamer. Ik heb je getob gemerkt en kreeg hetzelfde verslag drie maal. Een beetje grondig kan nooit kwaad. Zo te horen is het een prettig land. Mooi vervolg!

Thea 2019-05-26 13:24:00

Wat een prachtige kamer en troon voor Bengt

Corrie 2019-05-26 13:54:28

Lachen die kamer.

ineke 2019-05-26 18:53:56

Mooie verhalen Monique . Ik kijk uit naar het volgende.