Öland, donderdag 27 juli tot maandag 31 juli

Zweden, Mörbylånga

Onze laatste stop in Zweden is het eiland Öland, het Terschelling van Zweden. Öland is 137 km lang en op z’n breedst 16 km. In het zuiden is het met een 6 km lange brug verbonden met Kalmar. Het klimaat is doorgaans beter dan op het vasteland en daarom is het zeer toeristisch. Het landschap is vlak met landbouw en gekenmerkt door heel veel molentjes. Vroeger waren er wel 2000, maar nu zijn er toch nog wel 300. Iedereen zijn eigen molen.
In Helsinki heb ik me laten misleiden door een triggerende titel op Booking, ‘apartment in design district’ en hier heb ik me ook een beetje laten misleiden, want bij Booking stond: ‘Yogastudio en IJslandpaardjes, huisjes en kamers’. Ik had meteen visioenen van een soort yoga retraite met een scala van verschillende lessen en ging er met volle overtuiging voor. Het is niet echt een retraite, eerder een veredelde kampeerboerderij en we hebben niet een huisje gekregen, maar een Spartaanse kamer met een stapelbed, een stoel met bureau, maar wel een badkamer met regendouche. Het was ook niet zo erg, want er was een hele grote gemeenschappelijke woonkamer met bankstel en eetstoelen en tafels, een terras met allerlei soorten zitjes en een ruime goed geoutilleerde keuken. Er zijn in totaal 6 kamers, maar niet alles is bezet en nu zelfs op zondagavond zijn we helemaal alleen en dan heb je best een heel groot appartement!
Het yogadeel bleek een aanbod van 2 lessen per week, op dinsdag- en donderdagmiddag. We kwamen op donderdag aan, op tijd om mee te doen met de les en dat was het dus niet. Zeer hoog niveau van zweverigheid, veel ademen, mantra, beetje armen bewegen. We kwamen niet eens in een down dog! Voor ons is yoga altijd een stevige work out. We hebben absoluut geen bezwaar om onze handen in een lotuskommetje te vouwen en onze dankbaarheid naar boven te sturen, want dat hoort erbij, maar het is en en. We mochten de yogaruimte ook zelf gebruiken, dus we hebben onze eigen Maszeena weer ingezet om een les te doen, zoals wij het willen.
De eerste avond maakten we een leuke wandeling om de badplaats te vinden en die badplaats hebben we daarna nog 2 keer bezocht. Lekker gras om op te liggen, een steiger om het water in te komen en koud, maar wel te doen water. Het is een eiland, dus veel wind en dat maakt echt zwemmen lastig, naast het feit, dat het heel lang heel ondiep bleef.
Toen we aankwamen en de huurauto ophaalden, hadden we nog 2 gigantisch harde buien, maar daarna was het supermooi weer, volop zon en met dat windje, heerlijk!

Op zaterdag hadden we een laatste familiemomentje. We reden naar Borgholm, ong. 40 km verder, waar Eva, een nicht van Bengt en een zus van Lena, woont. Eva is gehandicapt en zit in een rolstoel. Ze is geboren met een open rug en zonder anus. Haar leven is altijd moeilijk geweest. Eva is journalist bij een lokale krant geweest, maar is nu werkeloos. In Zweden om je uitkering te blijven ontvangen, word je dan wel ingezet bij activiteiten, zoals verkoop van merchandising bij concerten, wat ze die avond moest doen.. Ze is ook actief in de gemeentepolitiek en in de regionale politiek en probeert daar te vechten voor de belangen van gehandicapten. Als je naast iemand in een rolstoel loopt, zie je pas de hindernissen. De hoofdstraat heeft een soort kasseien met wel gladde zijkanten, maar daar hadden de winkels kraampjes neergezet, dus Eva moest over die hobbelstenen manoeuvreren. Daarnaast heb ik me ontzettend geërgerd over de lompheid van de mensen. Ze staan met elkaar te kletsen en in plaats van opzij te gaan, blijven ze gewoon staan en kijken hoe zij zich redt. Weer besefte ik dat we zo begenadigd zijn!
We zijn samen gaan lunchen en dat was gezellig. Dat was het dus qua familie en nu zijn we weer op elkaar aangewezen, wat echt geen straf is hoor.
Na alle avonden met geklets, hadden we behoefte eens flink te bingen en hebben we in 2 avonden 6 afleveringen van Shetland erdoor gejast en het was natuurlijk ook nog race weekend in Spa.
De plaatsjes Borgholm en ook Mörbylånga, waar wij wonen, zijn vrij klein, dus er valt niet zo veel te zien, maar we hebben er gisteren wel lekker gegeten en hopen, dat dadelijk weer te doen.
Het is gewoon fijn hier, mooi weer, lekker baden, zonnen, yoga, tv kijken en uit eten en weer helemaal opgeladen voor de laaste week met nog 2 stops.

Geniet van jullie reisverhalen!