Yurtkamp bij Son Kul Lake

Kirgizië, City of Osh

6 juni, Alpe d’HuZes en wij aan de andere kant van de wereld. We hebben gisteren geprobeerd om een sms aan Ingmar te sturen om hem succes te wensen. Helaas hebben we hier geen service, dus het lukte niet. Hij gaat vandaag voor die beroemde berg. Hij is in onze gedachten en we hopen, dat het hem goed afgaat vandaag en uiteraard sponsoren we hem.
Gisteren begonnen aan een zeer spectaculaire tocht, omdat de gids, die het ook voor het eerst doet, een afslag had gemist. We kwamen op een soort karrepad of karrenpad, dwars door de bergen, hotsend en stotend, door beken en kuilen, maar giga mooi. De plek voor de lunch kwam al om half 11, veel te vroeg voor mij, dus beleefd bedankt. Het was overigens best lekker eten. Alles wat de maatschappij voor ons regelt, is prima; de eettentjes onderweg, die we zelf moeten kiezen, mwah.
In de middag kwamen we bij het meer Son Kul, waar ons yurtkamp is. Het kamp is hartstikke leuk en prima verzorgd. De yurt zelf knus en gezellig. ‘s Avonds zetten ze de kachel aan en ook ‘s morgens om 6 uur en dat is wel nodig, want het is, als de zon weg is, hartstikke koud. We zitten op 3000 meter en daarom is het ook maar een paar maanden open, van juni tot september. Het sanitair is prima, echte toiletten, die je door kunt spoelen en douches, helaas met koud water, althans toen ik er was en wastafels met warm water. Het eten is ook lekker, paddestoelensoep met paddestoelen van hier, plov, maar niet vet en lekker aangemaakte salade. In het kamp was ook een groep van Sawadee, maar die zijn vandaag vertrokken en een Duits/Italiaans stel, waar we vanochtend de hike mee hebben gemaakt. We zijn de bergen ingegaan om petroglyfen, rotstekeningen van 4000 tot 2000 voor Chr. te bekijken, die wel simpel waren en om naar het ijs te lopen. We zijn niet helemaal naar de top gegaan, want de lucht is zo ijl, dat je ademt als een briesend nijlpaard, maar het was wel een wandeling van 3 uur. Harde wind, maar droog met een vaag zonnetje.
We kunnen hier internet kopen voor 5 dollar per uur en dat gaan we straks proberen. Voor de rest nog wat wandelen langs het meer en lekker lezen in mijn o zo spannende thriller ‘Oktober’.

Ziet er grappig uit op de foto’s. Ik zie dat de salade zelf wordt verbouwd in de afgedankte autobanden, slim hergebruik. Hoog hoor, 3000 m als basis. Ga je snel van piepen, denk ik. Dikke kus en veel reisplezier nog.

Corrie 2019-06-06 16:55:15

Knus, die tent. En best heftig, die kou en hoogte. Bengt hier geen last van de hoogte? Prachtige natuur!

marijke 2019-06-06 17:33:44

Heel indrukwekkend.

ineke 2019-06-06 22:03:45

Wat een prachtige natuur. Dat is echt genieten. Hopelijk kan je je goed kleden op de kou, maar dan nog zal niet meevallen.

coby 2019-06-06 23:34:05

Wat leuk, heel anders dan het vorige deel van de reis. Zoveel indrukwekkende natuur. Schitterend allemaal.