Salzburg

Oostenrijk, Salzburg

Vrijdag 1 juli

De volgende reisdag: Praag - Salzburg. Het begint positief, de trein staat zelfs een kwartiertje eerder aangekondigd en vertrekt inderdaad redelijk op tijd, alhoewel het kwartiertje voorsprong al teruggelopen is tot 10 minuten. We hebben ruim zitplaats in een coupé van 6 personen met nog 1 andere persoon, dus reizen op z’n best, totdat …..
De conducteur komt vlak voor Rybnik (zuid Tsjechië) de coupé binnengestormd, dat we allemaal in Rybnik moeten uitstappen, omdat de trein niet verder gaat. De reden: Steinschlag vom Gewitter. Dat mooie onweer van de afgelopen nacht, had dus minder mooie consequenties. In Rybnik zouden bussen komen om ons verder naar Linz te vervoeren. Het was echt een waar pandemonium, rond de 150 mensen en niemand die iets van informatie kon geven. De Tsjechen spreken geen Duits en in dit geval moesten de Oostenrijkers het probleem oplossen. Maar na een kwartier, kwamen er echt 2 bussen en je kunt je het gedrang wel voorstellen! Wij hadden het handig geregeld, want ik stond heel dichtbij het middendeel van de bus en kon snel 2 plaatsjes veroveren. De reis verliep verder probleemloos, in Linz hadden we snel een trein naar Salzburg en kwamen uiteindelijk met maar een kwartiertje vertraging in een druilerig Salzburg aan.
In de regen naar ons appartement gelopen, waar de eigenaresse al ongeduldig stond te wachten. Het appartement ligt in een superoud huis, gebouwd tegen de rotsen en met meubels uit de vorige eeuw. Het is vast het appartement van haar grootouders, maar wij klagen niet, het is ruim, grote woonkamer, slaapkamer, keukentje en badkamer en precies tegenover die Altstadt, dus hartstikke centraal.
‘s Avonds nog een blokje om en een hapje eten, maar in de regen is het een droevig geheel, dus maar thuis Duitse detectives kijken.

Zaterdag, 2 juli

Volgens de weerberichten, hebben we 2 schitterende, zonovergoten dagen voor de boeg, dus we gaan maar eerst van de natuur genieten voor het sightseeën. We gingen voor een wandeling op de Mönchberg. Boven Salzburg doemt de Festung Hohensalzburg op en daar klommen we eerst omhoog om verder op hoogte langs de berg van west naar oost te lopen. Het kan in een uurtje, behalve als je verstrikt raakt in een lusje en je snapt het al, wij zaten in dat lusje en begrepen dat pas na 3 keer hetzelfde te hebben gepasseerd. Enfin, goed voor de stapjes, zullen we maar zeggen.
Op de berg vind je ook het Museum der Moderne Salzburg. Naast steeds mijn favoriete periode, 1900 - 1950 te zoeken, proberen we tegenwoordig ook heel modern een kans te geven en ook al hebben we vaak onze twijfels, er zijn ook grappige of bijzondere dingen te zien. Zo ook in dit museum, waar we onszelf als Jut en Juul zagen, de ideale werkplek voor Bengt vonden om geen Corona op te lopen en een bijzondere dierenkop. Aan het eind van de wandeling gingen we voor de lokale keuken om het af te kruisen van het lijstje: Wiener Schnitzel en Kalbsleber. In Zweden noemen ze schnitzel, Elefantöra en ja, daar leek het op en volgens mij, smaakte het ook zo. Geef mij maar de exoten voor voer.
‘s Avonds gingen we met de kabelbaan naar de eerder genoemde Festung voor een concert : Best of Mozart. Ze speelden goed en het was een hele, warme zomeravond met een waanzinnige zonsondergang die door de kasteelramen tijdens het concert te zien was. Echt een plaatje.

Zondag, 3 juli

Weer een hele mooie warme dag, richting 30 graden. We hebben ook vandaag voor een wandeling gekozen, deze keer door het Nonntal naar het Schloss Hellbrun. Uiteraard liepen we weer meer dan de bedoeling, maar uiteindelijk bereikten we het Schloss, een geel gebouw in Renaissance stijl of meer nog een Maniëristisch lusthof. Dat laatste betekende, dat er overal grapjes of trucjes te vinden zijn om de mensen voor de gek te houden of te plagen, je wordt gemanipuleerd. Dat was met name in de tuin, waar een enorm complex Wasserspiele was gebouwd, vijvers, fonteinen, grotten, sculpturen, verborgen sproeiers, een mechanisch theater, dat bestond uit ruim 200 door waterkracht aangedreven figuren, die beroepen, geestelijken en edelen voorstelden. Het was heel leuk en niet erg om natgespoten te worden, aangezien het inmiddels 30 graden was.
We zijn met de bus teruggegaan en zaten goed op tijd voor de TV, want het was de Grand Prix van Silverstone. Weer een race met het nodige gedoe door een heftige crash van de Chinees Zou. Gelukkig was hij in orde, een wonder als je ziet, wat hem overkomt! Max wordt slechts 7 omdat hij zijn vloer door debris heeft verpest.
Naderhand nog een Frederico Aperol gedronken op een heerlijk terrasje bij ons in de Steingasse. Dit drankje is iets minder zoet en erg lekker.
Met de drankjes op, toch nog een uurtje yoga gedaan. We waren lekker soepel!

Maandag, 4 juli

Om 3 uur gaat het regenen, werd gezegd, maar vandaag gaan we toch eens kijken, wat de stad heeft te bieden. We kiezen voor een Walk of Modern Art. Salzburg wilde een beetje af van z’n truttige imago en heeft een aantal moderne kunstenaars uitgenodigd iets voor de stad te maken. Het zijn 12 kunstwerken en zeer de moeite waard, oa Spirit of Mozart, een hele hoge stoel met stoelen ervoor, die je uitnodigen om te reflecteren op de stad en zo in gedachten de reeds door Mozart betreurde bekrompenheid van Salzburg, te overwinnen, de Sphaera, een grote gouden bol met een man erbovenop, Awilda, een in schijven opgebouwd hoofd van een meisje uit wit marmer. De kunstwerken zijn absoluut leuk en door de wandeling kom je in andere delen van de stad.
Er was ook een kunstwerk in de crypte van de Domkerk en zo konden we 2 vliegen in een klap slaan, de Dom bekijken en het kunstwerk, Vanitas, een rij figuren van plaatstaal, die op de muur zijn gemonteerd en door kaarsen verlicht. Dit in combinatie met spookachtige schaduwen en geautomatiseerde tijdmelding. Echt bizar. Overigens is die Domkerk ook prachtig met een heleboel orgels, dus we deden ook nog maar een concertje op die orgels.
Tijdens de wandeling ook nog een aantal kerken ingelopen en die waren allemaal zoals katholieke kerken vroeger waren, protserig en overdadig.
Vandaag lekker Chinees gegeten. We hebben ook nog geshopt. Bengt had vrijdag al Riesling Grappa gezien en vandaag was de winkel open en heeft hij een glaasje geproefd en uiteraard lekker, want grappa, dus flesje gekocht. Ook weer magnetenmoment, met bv een Mozartkugelmagneet en toen hebben we ook maar een paar echte Kugel gekocht.
Om half 5 thuis en nog geen regen, terwijl er nb 89% kans stond.