Rocky Mountains National Park

Verenigde Staten, Estes Park

Voor onze kamer in het motel met uitzicht oo de Rockies alvast iets schrijven. Ook al slapen we morgenavond in Denver, gaan we overdag nog een keer naar het park, dus het is nog niet voorbij.
Gisteren de laatste 507 km van de oversteek dwars door Wyoming. Fascinerend omdat je letterlijk door niets rijdt. Ong. 300 km niets, vlak, kaal op wat woestijnbosjes na, onbewoond. Ongeveer halverwege reden we het Continantal Divide en dat hadden we eerder vermeld zien staan, dus maar eens opgezocht wat dat is. Nou Wikipedia zegt dat het een scheidslijn is en dat de rivieren vandaar ofwel naar de Atlantische Oceaan ofwel naar de Grote Oceaan stromen. Ze stromen niet altijd helemaal door, er blijken ook enorme bassins onder de grond te zijn, waarvan het water soms verdampt of gewoon daar zit. Juist in Wyoming waar wij reden, blijkt zo'n enorm bassin onder de grond te zijn, een van de grootste van de wereld. Zulke dingen vind ik altijd interessant, maar ik kan je verzekeren, wij zagen niets, echt geen druppel water. Kilometers woestijn in een zinderende hitte, heel Wyoming van west naar oost.
Toen bogen we af naar het zuiden, Colorado in en ... het werd groen, lieflijk, er kwamen bergen, canyons, kortom het werd prachtig.
Het laatste stuk reden we kleinere wegen in een schitterende omgeving, maar wel heel druk.
De Rocky Mountains is een must, maar beter niet in het weekend middenin juli, meer hoogseizoen bestaat er niet.
Estes Park, de plaats met 2 entrees naar het park, is een gekkenhuis, één gigantische file dwars door het stadje en drommen mensen.
We zijn bij het visitor center gaan informeren en gelukkig zijn er free shuttles naar en in het park.
Door het laatste stuk, dat langzaam ging, was het te laat voor het park, maar natuur laat zich niet bedwingen binnen de grenzen van een park, dus hier 8 km erbuiten, is het ook vreselijk mooi. We hebben een wandeling om het Estes Lake gemaakt en superlekker Italiaans gegeten, angry eggplant, ga ik ook een keer proberen te maken.
Wij, mazzelaars, hebben uiteraard weer schitterend weer, rond de 30, maar heel aangenaam, want we zitten op 2500 meter en 's avonds wordt het zelfs fris. Ik heb echt onder de dekens geslapen.
Vanochtend dus met de shuttles en heel veel andere mensen naar het park, waar we 2 hikes met elkaar gecombineerd hebben, the Loch en Mills Lake langs de Alberta Falls. Als je eenmaal op weg bent, wordt het gauw rustiger, want de hikes zijn pittig, het terrein is een en al steen en stijgt en daalt continu, maar wat is het mooi. Je wordt echt stil van zo'n machtige natuur.
Na 4 uur was het wel genoeg voor vandaag en zijn we terug gegaan, nog een beetje rondgewandeld in het dorp, lekker gegeten en nu koffie van onszelf.
Morgen gaan we dus nog eens terug, weer naar een andere stop, waar veel meren zijn en dan later op de dag naar Denver, onze laatste stop, slechts 95 km van hier.

Dus echt mooi, die beroemde Rocky Mountains. Goed te weten om buiten het seizoen te gaan. Komt op mijn, nog erg lange, lijstje van "nog te zien". Mooie dag morgen (is vandaag).