Mt Rushmore, South Dakota

Verenigde Staten, Keystone

Ooit heb ik de wens uitgesproken alle staten van de US te bezoeken en nu gaan we lekker. Begonnen in Colorado, via Wyoming en Nebraska naar South Dakota voor de presidentenkoppen van Mt. Rushmore. Een enorme toeristische bedoening, maar wel indrukwekkend en niet te begrijpen, dat mensen zoiets gaan doen op zo'n enge rots. Er komen per jaar 3 miljoen bezoekers en we waren ook zeker niet alleen, maar het was toch goed te doen. Je kon een route lopen, waar je die hoofden van verschillende kanten kon zien. Na het bezoek gingen we naar Rapid City. In deze stad hadden ze in Main Street, op de hoeken van de straten beelden van alle presidenten. Ik ben nog op de foto gegaan met Martin van Buren, de 8ste president. Klonk wel lekker vertrouwd.
Nou dat was South Dakota, want we gingen weer terug naar Wyoming. Overigens was dit deel van Dakota best mooi. Het heet Black Hills National Park en dat was een logische naam, want de bergen waren volledig bedekt met naaldbossen.
Ons einddoel voor vandaag was Devils Tower in de rechter bovenhoek van Wyoming en als slaapplaats hebben we Sundance gekozen. Jawel van Butch Cassidy en de Sundance Kid om maar weer eens een film erbij te halen.
Devils Tower is een kale rechtopstaande rots als een enorme pilaar uit de grond. De legende zegt, dat een meisje voor een beer moest vluchten en op de rots klom, maar de beer klom achter haar aan. Door een wonder werd de rots steeds hoger en de diepe gleuven in de berg, zijn van de klauwen van de beer, die steeds terug naar beneden gleed.
Om de Devils Tower kun je hikes maken en wij hebben er een van 3.2 mile gemaakt. Echt de moeite waard qua natuur. Inmiddels is het weer ook echt ideaal, graadje of 25.
Op advies van de receptie naar een steakrestaurant om dan toch maar dit oh zo populaire gerecht ook eens te eten. Weliswaar niet zoals de Amerikanen een 12 of 14 Ounze, maar een bescheiden 6 Oz., wel lekker!

Leuk verslag. Geeft een mooi beeld van de reis. Volgende week ga ik naar Drenthe. Ook mooi maar niet zo indrukwekkend als wat jij ziet.