Kolsai Lakes, Kazachstan

Nederland,

Kazachstan, de rijkste van alle ‘stans’, want het heeft olie en veel andere mineralen. De hoofdstad heet Astana en het land is het 9de grootste land van de wereld. Welke 8 zijn dan groter? Wij komen er maar op 6: Rusland, China, VS, Canada, Brazilië en Argentinië. Wie de overige 2 weet, svp reageren.
Kazachstan wordt al sinds het eind van de Sowjet-overheersing geregeerd door President Nazarbayev en die was al een bobo tijdens het Sowjet- regime. Zijn beleid is nauwelijks anders dan tijdens de Russen. Hij is van 1940 en juist het afgelopen weekend zijn er verkiezingen geweest met één nieuwe kandidaat, maar wel de rechterhand van deze Azerbayev. Ze winnen de verkiezingen met 97, 5%. Het beleid is heel hard, er wordt geen tegenstand geduld, want deze president heeft als credo: eerst economie, dan democratie. Het eerste is gelukt, maar het tweede nog niet. Die gunstige economie is natuurlijk ook alleen voor de happy few. Er zijn blijkbaar na afloop van de verkiezingen in het weekend protesten in Almaty geweest. Almaty, vroeger Alma Ata, voor de oudere sportfan onder ons bekend doordat er geschaatst werd. Nazarbayev heeft de hoofdstad verplaatst van Almaty naar Astana, omdat dat meer centraal ligt en dichter bij Rusland, dat nog steeds een stevige vinger in de pap heeft. Astana is een 21ste eeuw metropool met giga wolkenkrabbers en grote gebouwen. Wij gaan er niet heen, maar ik heb er beelden van gezien, omdat er ook een Formule 1 race is gehouden. Wat je allemaal niet kunt leren van een autorace en wat je soms ervoor over moet hebben! Afgelopen weekend was de race in Canada en Bengt had Ziggo kunnen overtuigen, dat hij vanuit A’dam zat te kijken i.p.v. uit Kirgiziè en die race begon bij ons om 12.10 uur ‘s nachts!
Gisteren zijn we de grens over gegaan en dat ging wel vlot, alhoewel er wel een enorme hond dwars door de auto banjerde om te kijken of we iets fouts bij ons hadden. Verder op de weg, begon de auto een vreemd geluid te produceren. De chauffeur en Bengt steeds kijken, maar aanvankelijk niets gevonden tot het zo hard ging tikken, dat we moesten stoppen. De wielmoeren van het linkervoorwiel waren losgetrild. Gelukkig goed gereedschap in de auto en alles weer vastgedraaid.
We zijn nu bij de Kolsai Lakes, nu geen 7 maar 3 meren. Dit oostelijke deel van Kazachstan is net zo mooi als Kirgizië en zou volgens onze chauffeur bij Kirgizië moeten horen. De rest van het land schijnt volkomen plat te zijn en bedekt door uitgestrekte steppes.
We zitten in een soort jeugdherberg en delen de badkamer met niet echt aardige Russen. De ‘cuisine’ is helaas ook hier niet ‘haute’, maar dat heeft als positieve kant, dat je geen risico loopt aan te komen, wederom plov, tomaten/komkommersla, borden met aardappel en stukjes vlees en wat paprika en veel jus. We hebben nog niet eens geld kunnen wisselen, want er is hier absoluut niets, zelfs geen winkel, laat staan een bank.
Vandaag hebben we de hike gedaan van meer 1 naar meer 2, ongeveer 8 km en 450 meter stijgen, maar gisteren en ook de dagen ervoor heeft het heel veel geregend en er was echt geen pad te begaan, alleen diepe moddersporen, een grote glibber- en glijpartij. Na 2,5 uur geklommen en gegleden te hebben, vond ik het welletjes. Op dit meer stond geen prijs als eeuwig geluk en een prestatie leveren, hoeft ook niet meer op onze leeftijd, dus omgekeerd en de modderzooi weer afgedaald. Bengt is een keer uitgegleden en dan ben je heel erg vies. Na 5,5 uur terug, maar helaas te vroeg voor de auto en te koud om stil te blijven zitten wachten, dus maar de weg afgelopen en nog eens 4 km. gelopen tot we opgepikt werden. Ik was moe en een beetje chagrijnig dat de chauffeur er nog niet was, maar de omgeving maakte wel veel goed, weer zo ontzettend mooi.
Nu zit ik mijn wonden te likken. Helaas was de douche bagger, als het warm was, was er nauwelijks water, zette je hem met meer water, was het weer steenkoud.
Morgen gaan we nog eens naar een natuurverschijnsel, maar daar schrijf ik wel over ter plekke als ik ooggetuige ben geweest. Nu lekker lezen en puzzelen. Dit verslag is off-line, want internet is er uiteraard ook niet.

Rusland, Canada, VS, China, Brazilië, Australië, India, Argentinië en Kazachstan

Thea 2019-06-14 14:15:01

When the going get's tough the tough get going. Chapeau !