Vancouver

Canada, Vancouver

Vancouver, grote wereldstad, prachtig gelegen aan de zee en doorsneden door de Burrard Inlet, omringd door met sneeuw bedekte bergen en diepe bossen, maakt indruk.
Ik kan niet ophouden met te benadrukken dat we ongelooflijk mooi weer hebben. Een kort rokje/ short en topje is op de dagen in Yellowstone Park na, mijn kleding. De koffers zitten permanent in de autobak. 's Avonds trekken we er wat schoon ondergoed en top/shirt uit en de rest zit in 2 tassen, een badkamertas met alle toiletspullen en een keukentas met koffie, wijn, brood en yoghurt.
Hoe makkelijk kan reizen zijn.
Met een boekje over Vancouver hebben we de highlights gedaan: Granville Island, een grappige plek, wel zeer toeristisch, de Capilano hangbrug, 137 meter lange brug over een enorme kloof, die flink bewoog, maar uiteraard veilig genoeg, Vancouver Art Gallery met een tentoonstelling van Monet en verder veel Canadese kunst, niet helemaal ons ding, Chinatown en Lynn Valley Park voor weer een heerlijke hike.
Geshopt hebben we ook. We hebben Hudson Bay, de komende vervanger van V&D in NL, bekeken zowel in Calgary als hier, maar ik heb er een hard hoofd in of dat gaat lukken. Ik vond dat dit warenhuis absoluut geen uitstraling had en wat ze in de aanbieding hadden, was zeker niet mijn ding. Waar ze wel mijn ding hadden, was bij Winners. Je zou denken, het woord zegt het al. Winners is de Canadese TJ Max en dat is en blijft mijn favoriete winkel. Ook nu heb ik weer het nodige gekocht.
Om nog wat meer te delen van wat we over Canada te weten zijn gekomen, wil ik het even over de populatie hebben. Er zijn uiteraard wat ik zou noemen Canadezen, afstammelingen van Engeland en Frankrijk, maar er zijn veel en veel meer Chinezen en verder ook nog heel veel Indiers, Mexicanen, Filippijnen en ga zo maar door. Een enorme melting pot.
Elke stad heeft een Chinatown, maar ze zijn echt overal. Ons hotel staat ook in en wijk, die net zo makkelijk in Shanghai zou kunnen liggen. We aten net in een groot Chinees restaurant en het was vol, 95% Chinees, 5 witten en de rest Indiers.
Het kan natuurlijk te maken hebben met dit deel van het land, want toen we van Montana, US, Canada inreden, zagen we eerst heel veel landbouwgebied, waar heel veel Nederlanders wonen. Bij het benzinestation verkochten ze zelfs Venko drop!
Hou me ten goede, ik vind het geweldig zo'n mix van mensen, want iedereen reageert erg leuk met Welcome, als je zegt, dat je uit NL komt.
Een minpuntje vind ik het taxsysteem. De attracties hier in Vancouver zijn behoorlijk pittig geprijst. We wilden vandaag eerst naar Grouse Mountain, waar een grote gondel naar de top van de berg gaat, tenminste als je ook de Peak Express en de Eyeview erbij boekt. We zaten een beetje te twijfelen over dat aanbod. Seniorprijs was 55 dollar per persoon (1 Can. dollar is 70 Eurocent), maar goed, we wilden het toch wel doen, dus ik naar de ticketcounter. Ok Miss, after tax that will be 110 dollar, one ticket!! Er zit dus 100% belasting op elke attractie. Nou zo leuk kan het niet zijn, dat het 80 Euro pp moet kosten. We hebben ons verzoend met een veerboot naar het regenwoud en een hike.
We zijn net over de helft van onze reis en zijn ook het verst verwijderd van Denver. Morgen gaan we terug naar Amerika en de eerste stop daar is Seattle voor 3 nachten. Tot nu toe hebben we heel veel positieve dingen over Seattle gehoord en ik ben benieuwd of dat ook klopt. Het zou een zeer Europese relaxte stad zijn. Over een paar dagen weten we meer.

Wat grappig dat je even bent gaan kijken bij de Hudson Bay. Ik had al eens gegoogled om te zien wat het was. Heerlijk dat mooie weer steeds, wel is erna jullie vertrek flink wat bosbranden ontstaan rond Vancouver. Seattles klinkt romantisch! Ben benieuwd naar het volgende verslag, veel plezier en kus, ook van Freek

Corrie 2017-07-09 11:21:06

Wat een mooie reis toch en wat een prijzen voor een attractie. Canada staat bekend om zijn internationale gastvrijheid, dus dat klopt. veel plezier in Seattle.

Thea 2017-07-09 21:25:23

Leuke verslagen maak je! Tijdens de autoritten (eerst naar Frankrijk, daarna naar Nederland en vervolgens Ter Apel), heb ik ze voorgelezen aan mijn reisgenoten (Ingmar en Thor). Maar bizar dat tax-systeem in Canada.. en wij maar klagen over 6 of 21% btw. Maak er nog een mooie twee weken van! liefs Trudie