3 Dagen Praag

Oostenrijk, Salzburg

Dinsdag, 28 juni

Nou na een nachtje coma liggen, alle ellende weer vergeten en lekker Praag ontdekken. Ik was ooit in de vorige eeuw in Praag, in 1972 en toen was die stad grauw, vies en de mensen chagrijnig. En nu straalt die stad. Wat een prachtige straten en schitterende gevels. We begonnen uiteraard met de highlights. Er gaat niets boven de ANWB-boekjes met 15 hoogtepunten!
Eerst het grote plein met het astronomische uurwerk, langs straatjes met aanlokkelijke sieraden over de Karelsbrug naar de kleine zijde met de Praagse burcht en St.Vitokathedraal.
Onderweg restaurant met lokale keuken aangedaan, waar ik goulash en Bengt een enorme Knoche van een varken ( kniestuk) soldaat heeft gemaakt. Was heel lekker, maar wel achterlijk veel.
We lieten ons ook verleiden voor kaartjes voor een concertje van een uur in de Mirror Chapel van het Klementinumklooster. Ze speelden de populaire deuntjes: Moldau van Smetana, Mozart Requiem en Lacrimosa, Vivaldi en Ave Maria. Het waren 7 muzikanten, maar ze speelden heel goed en de soliste bracht me in tranen met het Lacrimosa, zo ontzettend mooi gezongen.Thuis bleken we Netflix te hebben in ons appartement, dus maar een hap uit Young Wallander genomen.

De volgende dag, woensdag, 29 juni was cultuurdag. Het openbaar vervoer is in Praag voor 70-plussers gratis en het is ook nog van hoge kwaliteit, dus gingen we met de metro naar een wijk verder weg, waar we eerst naar DOX wilden, maar die gingen pas om 12 uur open, toen maar een bus gepakt naar de National Gallery Prague, in een oud beursgebouw met heel veel, echt ontzettend veel schilderijen van begin 20ste eeuw, mijn favoriete periode. Naast Picasso, Miró, Cezanne, van Gogh ook veel Tsechen, Kupka en Kubišta. Ik heb veel moois gezien.
Na een lunch, bij de Vietnamees, nog eens naar DOX, Centre for Contemporary Art. Er was een tentoonstelling van Badiucao, een Chinees, die in Australië woont en allerlei misstanden aan de kaak stelt: Oeigoeren, de studentenopstanden in Hongkong en eerder op het Tianmananplein, de oorlog in Oekraïne. Het was heel confronterend, maar ook heel indrukwekkend. Verder was er een heel groot kruisbeeld gemaakt vam schoenen (foto), een houten zeppelin en meer aparte dingen.
Daarna gingen we naar huis om ons mooi aan te kleden, want we hadden kaartjes voor de opera Carmen in het Nationaal Theater. Nou ons goeie goed, viel behoorlijk in het niet, want er waren avondjurken, pumps, strikjes, kortom Praag op chique.
Het theater is oude glorie met enorme kroonluchters, rood fluweel. Rondom de zaal, waren allemaal boxen en wij zaten daarin, maar helaas op het tweede rijtje. Toen ik boekte, was dit het enige wat vrij was. Ik had mazzel, want bij Bengt in zijn box was een plaatsje voor vrij en daar mocht ik zitten en ik kon weer een Chinees in mijn box blij maken, want die zat echt ongelooflijk K en nu kreeg hij mijn krukje. De opera was mooi. De Carmen deed ons heel veel aan Judith denken qua stem en act. Ook de Prosecco was lekker en ook al regende het pijpenstelen toen we buiten kwamen, de tram stopte voor de deur. Lekker dagje!

De laatste dag, donderdag 30 juni wilden we eerst een free tour doen, maar die ging niet door, dus maar weer op eigen kracht met ons boekje op pad. Eerst naar de tweedehandsboekenzaak om een boek te ruilen en daarna naar de Sint Nicolaaskerk, helemaal barok, lekker over de top, via een andere brug naar het Wenceslausplein, waar Jan Palach zich verbrandde. Tegenwoordig is dit meer een Reeperbaan, alle bekende winkels, H&M, C&A, Primark en verder met veel kroegen. Vandaag Koreaans gegeten. Nog maar weer een kerkje, de Maria-Ter-Sneeuwkerk van Jan Huf, een kerkhervormer, maar voor de Tsjechen een grote held.
Daarna zeiden onze voeten en mijn rug NEE, dus maar een kaartje gekocht voor de film van Elvis Presley, mijn jeugdheld, maar in deze film een zielepiet, die een enorm oor werd aangenaaid door die Brabander Colonel Parker.
Thuis seizoen 1 van Young Wallander afgezien.

Dit waren 3 heerlijke dagen Praag, heel veel moois gezien en gehoord en lekker gegeten. Het weer was overdag heerlijk, volop zon tussen de 25 en 30 graden. ‘s Nachts regende en onweerde het heftig en dat hebben we vandaag onderweg beseft, maar dat komt in het volgende verslag.

Zit weer lekker mee te genieten. Wij waren ook zeer onder de indruk van het theater, ik dacht eerst dat het een beetje vergane glorie was, maar de glorie is nog volop aanwezig. Groet

Corrie 2022-07-01 18:23:59

Hoi; zo te lezen genieten jullie! Ik las alles met veel interesse en plezier!