Daar zijn we dan weer!

Portugal, Viana do Castelo

Vrijdag 14 januari. Het is even een schrijven-met-terugwerkende- kracht. Een paar daagjes verliepen niet helemaal -of helemaal niet!- zoals gepland. Nu plannen we nooit ver vooruit maar dàt wat we plannen moet dan wel lekker lopen. Is dit niet het geval dan staakt het creatieve brein van plaatjes- en praatjesmaker Fred. Deze vrijdag hadden we een qua omschrijving leuke plek geprikt in Esposende maar hoe we ook zochten, deze bleef onvindbaar. Oké, dan maar weer even "Op zeker spelen" en naar Viano do Castelo waar we al eerder waren. Daar vonden we zelfs een andere, leuke CP, kort bij de aantrekkelijke stad. We maakten een stevige onfrustrerende wandeling maar de schrijfzin was nog slapende.

Zaterdag 15 januari. Alweer was de beoogde CP helemaal zoek. Na een paar stevige krachttermen besloot Fred, Els ging hierin mee, dan ook Pontevedra maar te doubleren. Er was, ondanks dat het weekend was, gelukkig nog plaats op de CP. Ondanks dat we de stad al eerder degelijk hadden verkend maakten we toch weer een lange slenterrondgang en Fred maakte zelfs weer een paar foto's. 'sAvonds gaf Els aan dat de volgende verplaatsing veel korter moest zijn. Els vindt het "ER ZIJN" veel prettiger dan "HET REIZEN". Daarom mocht zij de volgende etappe bepalen, iets waarvoor ze vaker uitgenodigd wordt. Zo werd de volgende rit bepaald op circa 30 km.

Zondag 16 januari. Deze korte maar landschappelijk boeiende rit bracht ons op een tipje van een schiereiland bij de plaats Sanxenxo, ook wel het Marbella van Galicië genoemd. De CP lag overigens een stuk voorbij de plaats-met-de-gekke-naam en er moesten wat fratsen uitgehaald worden om hem te bereiken. CP Autocamper Sanxenxo waar de beheerder ons uitbundig begroette en in vloeiend Spaans met Gallisch accent uitlegde waar we mochten staan en waar de servicepunten waren. Voor elke service moest wel betaald worden. Omdat we zeker maar één dag zouden blijven bedankten we hiervoor.
Els had alweer de zee geroken en was dus niet te houden. Spoedig waren we alweer aan de wandel. De kust was meer een reeks baaien en een kleine yacht- en vissershaven. De stevige wandeling met goede klimpartijen voerde ons aan de rand van het mondaine Sanxenxo. Hier raakten we in gesprek met een dame die kennelijk blij was haar Engels weer eens in te zetten. Ze vertelde tot in de details over haar beroep als administratief medewerkster bij de sociale dienst. Gelukkig wisten we het knopje te vinden om haar "Uit te zetten" want we wilden langzaamaan terug naar de camper. Deze keer door het stedelijk gebied maar dit was volledig uitgestorven. Kennelijk een typische zomer-toeristenomgeving. We vonden het eigenlijk best wel tijd dat ons sniffelen en kuchen eens afgelopen mocht zijn want ook dat droeg de laatste dagen niet bij tot een volledig happy voelen.

Maandag 17 januari. De volgende bestemming werd Padron, een redelijk grote stad op circa 60 km rijden. Het werd ook wel tijd dfat we een supermarkt tegenkwamen vanwege de broodnodige voedselvoorziening. Padron werd gevonden maar na een dik half uur van hot naar het door de stad gestuurd te worden lukte het weer niet om de CP te vinden. Niet op adres, niet op coördinaten. Dan maar door naar de plaats Ames stradsdeel Milladoiros (of zoiets...) onder de (Wier-)rook van Santiago de Compostela. Een praktische, gratis CP waar we, bleek nu, jaren geleden al eerder waren. Goed verzorgd sanipunt maar geen afvalbakken.
En........ Een beetje verstopte maar erg goed gesorteerde supermarkt redelijk dicht in de buurt.
Fred ging eerst spullen voor de brunch halen en na de brunch: Een degelijke siësta. Els had haar plekje in de zon al gevonden. In de namiddag samen naar de supermarkt en bepakt en bezakt klauterden we terug de berg naar de CP op. Vorige keer hebben we hier veel gewandeld, opzoek naar moois, leuks of interessant maar dat was vergeefs. Camera vrij!

Dinsdag 18 januari. Nee, geen Santiago deze keer. Moeilijk parkeren en overnachtingsplaatsen pittig aan de prijs. Daarom pleitte Fred om nog eens naar de mooie vestingstad Lugo te gaan. Honderd kilometer met flinke stukken tolvrije autoweg. Weer een mooie route. Steeds weer zijn we verbaasd over de grote variëteit van landschappen en zelden is het echt vlak. De CP van Lugo is ruim, mooi geasfalteerd en grenst aan een (klauter-)park. Er is een eenvoudig sanipunt en gratis.
Wat zijn we blij met ons perfect werkend zonnepaneel, we zijn nauwelijks nog afhankelijk van stroom.
Bij de camper deed Fred wat klusjeswerk, er verdween onverklaarbaar steeds meer bestek. Blijkt dat het aanrechtkastje een soort dubbele achterwand heeft waar dat spul zich verzameld had. Dit probleem werd op de improvisatietoer afdoende opgelost. Hiernaar........... Aan de wandel!
Door het park omhooggeklauterd naar de stadspoort, zigzaggend door de mooie stad en toen de complete rondgang over de stadswal. Ook hier weer de meest ondenkbare contrasten tussen rijke historie en diep verval. We laten de foto's het verhaal vertellen.......

We misten jullie al:)

Carry 2022-01-18 21:42:32

Hèhè, dat duurde wèl lang. Maar jullie zijn er nog. Gerustgesteld dus. Ik ga nu de plaatjes kijken.

Joop 2022-01-18 21:56:06

Ik moet zeggen, het is het wachten waard geweest! Prachtige plaatjes ;-) En een heerlijk verslag van jullie weder waardig heden, dank daarvoor ;-)