Overwinteren 2021 2022 DEEL8

Portugal, Figueira da Foz

Even vooraf een opmerking: We schrijven dit verslag in delen, zodat onze achterban ons "Op de voet kan volgen", daardoor staat op de kaart niet de gehele route aangegeven. Onder aan het tekstblok staat een vakje waarop geklikt kan worden om terug te gaan in de tijd.

Zaterdag 20 november. Na een heerlijk verblijf met ontmoetingen met leuke mensen en genieten van de omgeving verlieten we met volle fietsaccu's, lege poepdoos en afvalwatertank en goed gevulde schoonwatertank de fijne campercamping bij Praya da Vagueira, uitbundig uitgewuifd door de beheerster-van-dienst.
Op naar de volgende bestemming: Figueira da Foz, een soort Scheveningen maar dan heel anders. De grote camperplaats is zaterdagmiddag en zondag gratis. Niet de meest romantische plaats maar functioneel en vlak bij de lange boulevard.
Zaterdagmiddag maakten we al een oefenwandelingetje en........... Er is een China-shop, altijd even snuffelen! Vanwege de voedselvoorziening liepen we nog naar de ALDI, waarbij GoogleMaps ons de -verwarrende- weg wees. Tsjongejonge, dat was me een eind lopen! Vijf kilometer voor je boodschapjes........ Overal in de stad hingen en stonden de kerstversieringen al paraat.
We gingen ook nog buurten bij onze nieuwe vrienden, Peter en Diny want er was, dat bleek, nog heel veel te babbelen. Tegen de avond waren er een paar piepkleine motregenbuitjes maar daar hadden we geen last van.

Zondag 21 november. Géén verkassen vandaag. Els had, al surfend op het internet, een mooie plaats in de buurt gezien, een kilometer of 5 verderop, dat leek een leuke uitdaging om wandelend te gaan bekijken. Maar 5 km was kennelijk hemelsbreed en de overigens goed verzorgde wandelpaden slingerden er lekker op los. Toch wel een mooie wandeling maar het beoogde doel lieten we toch maar schieten en aan het einde van Figueira maakten we rechtsomkeert. Het werden uiteindelijk 6,64 km.
Onderderweg kwamen we nog landgenoten tegen en dat is meestal weer goed voor een praatje. (Eén van Fred's hobby's.....)
Onze kinders gaven per appje door dat ze uit ballorigheid vanwege het trieste weer en coronabeperkingen de kerstboom al opgezet hadden.
De middag werd verder lekker lui doorgebracht, tenslotte was het weekend.

Maandag 22 november. We waren voor ons doen vrij laat op en omdat de parking maar tot 8u30 gratis was moesten we er even tegenaan. Sani-service gedaan en toen gezwind op pad. We hadden een leuke plek op het oog, maar voor we daar waren ontdekten we een grote parking en besloten daar een tussenstop te maken.
Een wandeling, heen over het stil en verlaten strand, als we de meeuwen niet meetellen en terug door het stadje. Dit stelde niet veel voor, maar juist authentieke dorpjes en stadjes trekken ons aan. Het was onderweg opgevallen dat er nog grote gebieden waren waar de gevolgen van de enorme, grootschalige bosbranden die er in 2018 in Portugal zijn geweest nog steeds zichtbaar waren. Gelukkig was ook het herstellend vermogen van de natuur goed zichtbaar.
Na de tussenstop wilden we naar een CP bij Sao Pedro de Moel maar daar was een wirwar van omleidingen en inrijdverboden dus dat gaven we maar op en besloten dan toch maar weer 'n keer naar Nazaré te gaan. Parkeerplaats van niks maar de kust is fantastisch, vooral omdat het bestaat uit een onder- en bovenstad.
Deze plaats is beroemd omdat onder bepaalde omstandigheden de hoogste golven van Europa zijn. Vorige keer hebben we die inderdaad gezien maar deze keer niet spectaculair. Uiteraard gingen we weer met het kabeltreintje naar de bovenstad om daar te genieten van het spectaculaire uitzicht. We hopen dit met de foto's een beetje over te brengen. Nog een fikse ronde slenteren door de bovenstad met haar talloze souvenierstalletjes en -zaken en uitgebreide HoReCa en toen waren de ouwetjes redelijk afgemeld. Kabeltreintje naar beneden en op de knietjes de laatste 2 kilometers naar de camper. Poehpoeh.
Voor het avondeten bakte Els een partij sardines, dat was smullen!

Op naar het vervolg!

Heerlijk land en ik herinner me het treintje naar de bovenstaand en het mooie uitzicht, wij hebben daar toen boven overnacht. Moeten er zeker weer een keer naar toe.

Ina en Marinus 2021-11-22 22:16:57

Vreselijk die automatische aanvullingen bovenstad moet het natuurlijk zijn.

Ina 2021-11-22 22:18:36

Wat een heerlijk land, en ik zou graag voor muisje willen spelen ......Helaas Nederland zit in gedeeltelijke lockdown .... grrrrrrrrrr Heel veel plezier en ik kijk vol verlangen alweer uit naar het volgende verslag. Groetjes en goede reis en ... blijf gezond!

Edith 2021-11-22 22:30:36

Lekker overwinteren in een land met een héél rijke cultuur. En mooie plaatjes geschoten. Een staat er twee keer in maar begrijpelijk want het was een erg mooi uitzicht punt.

Joop 2021-11-22 22:41:51

Gerben en ik stonden in Nazaré in de "bovenstad" op het randje. Wat een uitzicht. Er lagen wel banden voor, maar Gerben deed zijn siësta en droomde dat we van de klif af zouden waaien. Toen toch maar door, naar Obidos die keer.

Sietske de Vries 2021-11-23 13:39:57

Nazare geweldige plaats en de golven fantastisch. Nog vrouwen in klederdracht? Veel plekken hadden wij oo bezocht ook veel veranderd. Wij genieten van jullie avontuur. Gr van ons